Hur kan man bäst manipulera en gammal "dum" värmepump med något som passar i Smartlife app för smart styrning?
Det finns ju t.ex smartpluggar, men dom är ju 1-fas. Värmepumpen är 3-fas fast inkopplad via arbetsbrytare.
Kan man på något enkelt sätt manipulera utetermostaten? eller kanske manöverpanelen? Andra förslag?
Helst åtgärder där elektriker inte behöver anlitas.
Jag vill i princip styra pumpens start/stopp tider över dygnet
 
Låter som du söker typ ngenic tune
 
H Hans G2 skrev:
Låter som du söker typ ngenic tune
Tack för tipset.
Denna produkt kände jag inte till.
Däremot så blir jag inte riktigt klok på hur den skall styra själva värmepumpen.
Kan ej heller se att den är kompatibel till smartlife appen. Den tycks kommunicera med "molnet" vilket betyder att den behöver en Internetuppkoppling, vilket i mina ögon är livsfarligt, då Internet på min ort inte är 100% pålitlig. Vi har nämligen Felia som leverantör. Smartlife appen nöjer sig med lokal wifi. En detalj som jag glömde nämna i första inlägget är att huset har vattenburen golvvärme i betongplatta. Detta gör värmesystemet trögt och om man förskjuter värmepumpens driftstimmar från jämnt fördelat över till dygnet till lågpris el på natten, inte skulle påverka värmekomforten något nämnvärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.