Hej!
Köket känns lite trångt, någon som har ett tips på hur vi skulle kunna designa om köket så att det känns mer öppet mot vardagsrummet? Dock är ju väggen bakom kyl/frys bra för tv:n, så tar man bort den och t.ex. bygger en köksö så finns ingen naturlig plats för tv:n.. önskar att det känns mer öppet samt gärna lite mer bänkytor, men med en plats även för tv:n i vardagsrummet.

Har som sagt varit inne på köksö och istället placera kyl/frys vid befintlig ugn/spis. Även tänkt att förlänga sidorna (endast underskåp) för att få mer bänkyta.

Några förslag?
Tack på förhand :)
 
  • En schematisk illustration av en planlösning, förmodligen för ett kök, med vitvaror och skåp markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Villa/lägenhet?

Är hällen låst till den platsen?
Alltså går köksfläkten att flytta?

Var och hur är inkommande vatten och avlopp?

Spontant så känns det som väldigt lite bänkyta runt spisen. Hade troligen satt ugnen under hällen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Villa/lägenhet?

Är hällen låst till den platsen?
Alltså går köksfläkten att flytta?

Var och hur är inkommande vatten och avlopp?

Spontant så känns det som väldigt lite bänkyta runt spisen. Hade troligen satt ugnen under hällen.
Det är en lägenhet. Vi får inte byta till kolfilterfläkt så behöver isf göra så fläkten kopplas på befintligt.
Vattnet tror jag är vid diskhon, svårt att se, rören går nedåt när jag kikar under diskhon :)
 
Kan du lägga in måtten? Vad har ni för möbler? Det finns ju flera väggar för tv men om ni vill ha soffgruppen riktad mot en tv på väggen mot köket är ni låsta med nuvarande lösning. Det ni skulle kunna göra då är att förlänga de två skåpraderna mot matplatsen, förutsatt att matbordet fortfarande får plats.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Kan du lägga in måtten? Vad har ni för möbler? Det finns ju flera väggar för tv men om ni vill ha soffgruppen riktad mot en tv på väggen mot köket är ni låsta med nuvarande lösning. Det ni skulle kunna göra då är att förlänga de två skåpraderna mot matplatsen, förutsatt att matbordet fortfarande får plats.
Köksbordet får plats utan problem även fast vi förlänger köksraden med t.ex. ett underskåp på 40cm bredvid diskmaskinen. Det är det jag är inne på för att få mer bänkyta plus att ha ugn under spis och mer bänkyta till höger om spisen. Men det är ändå en vägg bredvid ugnen (mot vardagsrummet, med lampknapp), så det ger mer bänkyta men det blir inte mer öppet.

Har också funderat på att flytta kyl/frys och göra en köksö, men vet inte riktigt om det går att ha spisen i köksön om vi inte får ha kolfilter? Har då även försökt googla om någon annan har haft tv:n på baksidan av köksön för att se hur det blir, men inte hittat något liknande.
 
BirgitS
TV på baksidan av en köksö tror jag inte fungerar bra eftersom det blir så väldigt lågt. Däremot så kan man ju ha TV på någon av de andra två väggarna. Om man har TV på väggen i nederkanten av vardagsrummet så kan man ha en hörnsoffa som har ena delen mot vänsterväggen och den andra fritt ut i rummet. Vad är det för sorts soffa ni har?
 
BirgitS BirgitS skrev:
TV på baksidan av en köksö tror jag inte fungerar bra eftersom det blir så väldigt lågt. Däremot så kan man ju ha TV på någon av de andra två väggarna. Om man har TV på väggen i nederkanten av vardagsrummet så kan man ha en hörnsoffa som har ena delen mot vänsterväggen och den andra fritt ut i rummet. Vad är det för sorts soffa ni har?
Ja det kanske skulle kunna fungera! Vi har en soffa med schäslong (flyttbar) men tänkte uppgradera till en L-soffa så småningom. Man om vi gör en köksö så är då frågan hur man löser spis+fläkten, eftersom vi inte får ha kolfilter. Eller går det att få plats med diskmaskin/diskoho/spis och fullstora kyl och frys på det som inte är köksö? Då skulle köksön endast bli bänkyta.
 
samovar
M Melo skrev:
Hej!
Köket känns lite trångt, någon som har ett tips på hur vi skulle kunna designa om köket så att det känns mer öppet mot vardagsrummet? Dock är ju väggen bakom kyl/frys bra för tv:n, så tar man bort den och t.ex. bygger en köksö så finns ingen naturlig plats för tv:n.. önskar att det känns mer öppet samt gärna lite mer bänkytor, men med en plats även för tv:n i vardagsrummet.

Har som sagt varit inne på köksö och istället placera kyl/frys vid befintlig ugn/spis. Även tänkt att förlänga sidorna (endast underskåp) för att få mer bänkyta.

Några förslag?
Tack på förhand :)

Lite svårt att rita på mobilen, och svårt utan mått men jag hade nog rivit väggen och flyttat tvn och haft en köksö.
 
  • Schematisk skiss av ett kök, möblering syns, spis, kylskåp och diskbänk markerade, röda linjer indikerar layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
samovar
samovar samovar skrev:
Lite svårt att rita på mobilen, och svårt utan mått men jag hade nog rivit väggen och flyttat tvn och haft en köksö.
Glömde rita ut kyl/frys, jag hade lagt den där ugnen är idag och haft ugn under hällen. Alternativt om det går att lösa mot matplatsen.
 
samovar samovar skrev:
Lite svårt att rita på mobilen, och svårt utan mått men jag hade nog rivit väggen och flyttat tvn och haft en köksö.
Ja, det skulle kunna fungera, samma som BirgitS är inne på :) men vad går att ha på köksön om vi inte får ha kolfilterfläkt? Om vi får plats med diskmaskin/diskho/spis och fullstora kul och frys på det som inte är köksö. I så fall blir köksön endast bänkyta.
 
samovar
M Melo skrev:
Ja, det skulle kunna fungera, samma som BirgitS är inne på :) men vad går att ha på köksön om vi inte får ha kolfilterfläkt? Om vi får plats med diskmaskin/diskho/spis och fullstora kul och frys på det som inte är köksö. I så fall blir köksön endast bänkyta.
Och förvaring, eftersom ni blir av med högskåpet bredvid kyl/frys som jag gissar är ett skafferi så behövs det nog.
 
samovar samovar skrev:
Glömde rita ut kyl/frys, jag hade lagt den där ugnen är idag och haft ugn under hällen. Alternativt om det går att lösa mot matplatsen.
Vi vill helst ha två fullstora kyl och frys. Men kanske om man delar upp på en hel kyl där ugnen är och sen två halva frysar under köksön? Om inte det blir lite konstigt, aldrig sett det..
 
samovar
M Melo skrev:
Vi vill helst ha två fullstora kyl och frys. Men kanske om man delar upp på en hel kyl där ugnen är och sen två halva frysar under köksön? Om inte det blir lite konstigt, aldrig sett det..
Förstår det! Det absolut snyggaste (enligt mig) hade varit om man kunde ha hällen på köksön och sen ha högskåp längs hela den väggen där ugn och häll är idag… då kan man ha kyl/frys/ ugn/micro/skafferi.
 
BirgitS
Du kan ju ha frysen där ugnen är nu och kylen till vänster om diskmaskinen, närmast matplatsen.
Köket ser ju rätt välplanerat ut idag så det är ju synd att ändra för mycket så det blir mer svåranvänt.
 
samovar samovar skrev:
Förstår det! Det absolut snyggaste (enligt mig) hade varit om man kunde ha hällen på köksön och sen ha högskåp längs hela den väggen där ugn och häll är idag… då kan man ha kyl/frys/ ugn/micro/skafferi.
Mm, håller med! Frågan är då hur man skulle kunna lösa fläkten bara. Om man ska dra en kanal i taket till ön och ha en fläkt kopplad dit som hänger från taket. Om det ens är möjligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.