H
Om jag minns rätt så är 1255-6 1-fas
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Någonstans försvinner ju energin. Någonstans blir det varmt. Effektmässigt så luktar det direktverkande el, dvs den ligger och pumpar elpatron på en fas.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Ja på mätaren ser
J jalmars skrev:
Ser du momentan förbrukning på mätaren? 110 kWh per dag är ju ca 20 A konstant förbrukning. Så det verkar ju variera lite över dygnet. Stäng av en säkring i taget och se vad som händer med förbrukningen?
Ja på mätaren ser jag momentan förbrukning, ca 1,688kW. (gissar att de är den aktuella?) Har slagit av/på den nu och nu ligger den jämt ca 2a per fas...
 
Har du kollat så att säkringarna till värmepumpen verkligen är hela? Om du får flytande spänning pga en trasig säkring så kan mystiska saker hända ifall nollan inte är ansluten.

Att du helt plötsligt fått lika mycket ström på alla faser antyder något åt det hållet...
 
K korren skrev:
Ja man blir ju fundersam, har just nu en förbrukning på L1 0,34A L2 9,2A o L3 4A.
Pumpen är på 6kW så isåfall skulle den gå på "halvfart" om jag räknat rätt.
230x9,2 ish 2000w
230x4 ish 950w
KILLgissar :D
6 kW är nominell värmeeffekt. Den bör dra max 1 kW i eleffekt.
1255-6 är en väldigt liten värmepump. Den ger knappt 3 kW vid 0 grader från borrhålet och 45 graders värmeframledning. Hur hög framledning har ni vid 0 grader utomhus och hur ser temperaturerna ut från borrhålet?
 
L lordi skrev:
6 kW är nominell värmeeffekt. Den bör dra max 1 kW i eleffekt.
1255-6 är en väldigt liten värmepump. Den ger knappt 3 kW vid 0 grader från borrhålet och 45 graders värmeframledning. Hur hög framledning har ni vid 0 grader utomhus och hur ser temperaturerna ut från borrhålet?
På displayen står det F1255 16-CU såg jag, så skulle iof kunna vara en större variant. Vad jag blir lite lur på är att det endast sitter en givare utomhus o ingen inomhus. Kan det påverka?
Jag kan kolla upp temperaturerna!
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har du kollat så att säkringarna till värmepumpen verkligen är hela? Om du får flytande spänning pga en trasig säkring så kan mystiska saker hända ifall nollan inte är ansluten.

Att du helt plötsligt fått lika mycket ström på alla faser antyder något åt det hållet...
Jag gjorde en norsk reset o då verkar de som att strömfördelningen blev mer jämn!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K krenr09 skrev:
Faslasten ligger ju väldigt snett med. Är inte kompressorerna 3fas? Ingen smygodling i den "tomma" lägenheten?
K korren skrev:
De är en 3fas pump så trodde också de!
haha ja, oavsett hade man väl blivit kontaktad av någon myndighet med den orimliga ökningen
Kompressorn är trefas, men invertern matas med enfas, som i sin tur simulerar en trefasmatning.
Därav snedbelastningen.

*host host* :cool:
 
K korren skrev:
På displayen står det F1255 16-CU såg jag, så skulle iof kunna vara en större variant. Vad jag blir lite lur på är att det endast sitter en givare utomhus o ingen inomhus. Kan det påverka?
Jag kan kolla upp temperaturerna!
Ja, 16 kW är definitivt en större variant. Utomhusgivare måste man ha.
Inomhusgivare är bra om man känner av påverkan av vind och solinstrålning. Det kan göra en viss energibesparing men om du har en jämn inomhustemperatur utan den så klarar du dig utan.
 
K korren skrev:
På displayen står det F1255 16-CU såg jag, så skulle iof kunna vara en större variant. Vad jag blir lite lur på är att det endast sitter en givare utomhus o ingen inomhus. Kan det påverka?
Jag kan kolla upp temperaturerna!
Dessutom så stämmer inte mitt tidigare påstående om enfas - trefas på 16kW-maskinen för den matas med "ren" trefas
 
L lordi skrev:
Ja, 16 kW är definitivt en större variant. Utomhusgivare måste man ha.
Inomhusgivare är bra om man känner av påverkan av vind och solinstrålning. Det kan göra en viss energibesparing men om du har en jämn inomhustemperatur utan den så klarar du dig utan.
Men skulle det med andra ord kunna stämma med våran elräkning? Att den har gått över på elpatronen? vi hade en snittförbrukning på 120,66kWh under november. Vårat abonnemang är 3x16A.
 
K korren skrev:
Men skulle det med andra ord kunna stämma med våran elräkning? Att den har gått över på elpatronen? vi hade en snittförbrukning på 120,66kWh under november. Vårat abonnemang är 3x16A.
Om elpatron är till så får du upp en orange symbol med ett plustecken. Titta under meny 3.3 Tillsatsinfo. Där kan du se hur mycket elpatronen varit i drift.
Men den borde inte vara i drift eftersom du inte har några larm och en 16 kW värmepump är rätt stor för enbart 62 m2.
Snarare att du får många start/stopp istället
 
L lordi skrev:
Om elpatron är till så får du upp en orange symbol med ett plustecken. Titta under meny 3.3 Tillsatsinfo. Där kan du se hur mycket elpatronen varit i drift.
Men den borde inte vara i drift eftersom du inte har några larm och en 16 kW värmepump är rätt stor för enbart 62 m2.
Snarare att du får många start/stopp istället
Aa juste. Gick ner och kollade och kunde avläsa detta. Säger inte mig jättemycket
 
  • Digital display, grönt ljus, knappar, svenska text, "TILLSATSINFO", "status", "tidfaktor", energi- eller värmesystempanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
H hus520 skrev:
Installera appen från Nibe på mobilen och anslut pumpen till internet så får du full koll.

Viktigt att ha koll på gradminuter

har du läst och sett detta forumet

[länk]
Jag har en nibe f1255 16 cu, jag kan hitta UpLinnk i menyn men det står att mitt system saknar förbindelse mot nibe uplink. Jag får inte inte heller upp serienummer och
H hus520 skrev:
Installera appen från Nibe på mobilen och anslut pumpen till internet så får du full koll.

Viktigt att ha koll på gradminuter

har du läst och sett detta forumet

[länk]
Ska dra fram en nätverkskabel till veckan så jag kan fixa uplink!
Räknade snabbt på förbrukningen, och vi hade en snittförbrukning på 120kWh under november, vilket innebär att vi har haft en snittförbrukning på 7,3A/fas. Vi värmer upp en 2a på 62m2 plus stödvärme i källaren.
Är det rimligt att pannan skulle ha den förbrukningen? Vi bor i norr o har haft ca 0 gradig utomhustemp.
Såklart är bel o övriga förbrukare inräknat också men i det hela minimalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.