Komprimerade fibrer borde kunna svälla tillbaka runt avsmalningen och på så sätt låsa spiken i virket.
 
H hapazard skrev:
Komprimerade fibrer borde kunna svälla tillbaka runt avsmalningen och på så sätt låsa spiken i virket.
Det stämmer men då man spikar genom landen på två bord och in i en vrang måste man borra så stort hål i borden att spiken glider igenom och inte spräcker dem. Då finns det ingenting som kan svälla tillbaka.
 
H heimlaga skrev:
Det stämmer men då man spikar genom landen på två bord och in i en vrang måste man borra så stort hål i borden att spiken glider igenom och inte spräcker dem. Då finns det ingenting som kan svälla tillbaka.
Är inte grejen med klippspik att de endast är kilformade i ena dimensionen. Om man då sätter den breda dimensionen med fibrerna ska den inte spräcka.

Dvs borrens borde dimensioneras efter den smala.
 
Redigerat:
H hapazard skrev:
Är inte grejen med klippspik att de endast är kilformade i ena dimensionen. Om man då sätter den breda dimensionen med fibrerna ska den inte spräcka.

Dvs borrens borde dimensioneras efter den smala.
Ja det stämmer man eftersom fiberriktningen är olika i bord och vrang så borrar man grövre hål i borden och klenare i vrangen så att spiken kilar i fiberriktningen och biter fast i vrangen.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Jag hittade en till affär
https://www.hoylat.fi/hot-dip-galvanized-3

Jag blev nyfiken på hur man kunde tillverka egen klippspik, tänker det borde väl gå snabbast om man har en giljotin och passande plåt (kanske 3-4 mm plåt?) och en stopp att sätta plåten emot så det blir rätt vinkel, så kan man klippa ur spikar ganska snabbt. Dom får förvisso inget huvud utan det blir bara en lång kil. Kanske inte så lätt som det låter.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag hittade en till affär
[länk]

Jag blev nyfiken på hur man kunde tillverka egen klippspik, tänker det borde väl gå snabbast om man har en giljotin och passande plåt (kanske 3-4 mm plåt?) och en stopp att sätta plåten emot så det blir rätt vinkel, så kan man klippa ur spikar ganska snabbt. Dom får förvisso inget huvud utan det blir bara en lång kil. Kanske inte så lätt som det låter.
Du måste ju kasta om plåten efter varje klipp om du vara använder ett stopp så ganska knöligt...
 
Inte jämfört med att handsmida spiken på gammaldags vis som nämdes tidigare. Då är det ganska enkelt att vända plåten.
 
Problemet med att klippa spik är att man måste ha en ordentlig maskin för spikhuvuden.
Då man smider spik finns det ju en klump som smids ut och blir huvud.

Skulle man starta egen spiktillverkning så är det nog platt båtspik som är mest akut. Mustadfors var sista tillverkaren och nu har de också slutat.
 
Det funderade jag på, då jag sett klippspikar utan huvud där spiken är bara en lång kil. Om det hade varit acceptabelt hade man kunnat gör det ganska enkelt.

Om huvudet vore ett krav så känns det ändå som man skulle spara tid även om det blir att smida till bara huvudet på klassiskt vis, med ett passligt verktyg att sätta klippspiken i och smida ut. Tänker det bör gå snabbare än att handsmida hela spiken, om det nu blir såpass dåligt man måste börja tillverka alltså.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det funderade jag på, då jag sett klippspikar utan huvud där spiken är bara en lång kil. Om det hade varit acceptabelt hade man kunnat gör det ganska enkelt.

Om huvudet vore ett krav så känns det ändå som man skulle spara tid även om det blir att smida till bara huvudet på klassiskt vis, med ett passligt verktyg att sätta klippspiken i och smida ut. Tänker det bör gå snabbare än att handsmida hela spiken, om det nu blir såpass dåligt man måste börja tillverka alltså.
En riktig maskin för spikhuvuden klämmer fast spiken och pressar ihop ett huvud väldigt rakt och kontrollerat. Då man handsmider spikhuvuden ligger spiken löst i ett hål i nageljärnet och så finns det en klump som blir huvud samtidigt som den hindrar siken från att fara igenom nageljärnet. Ingen kan slå så rakt och kontrollerat för hand att man får ihop ett huvud av en rak tråd utan klump.
Det behövs altså en spikhuvudsmaskin.
 
Men det är en kil man börjar från och inte en jämntjock tråd så en "klump" får man att jobba mot.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Men det är en kil man börjar från och inte en jämntjock tråd så en "klump" får man att jobba mot.
Det tror jag inte. Då jag har försökt smida huvud på en sådan bit så slog jag den rätt igenom nageljärnet. Då kilen är rödvarm biter den inte fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.