S
Tänkte koppla in en shelly och räkna kilowatttimmar (räknare summering) samt förstås mäta momentan kw.
Undrar nu om detta är möjligt? kW förstår jag att man kan få fram, men är kanske lite onödig info. Det viktiga är dygnsräknaren, och om det fungerar som jag tänkt.

Finns säkert någon som vet.


Dessutom så undrar jag om dom två kanalerna (PM) kan användas på två helt olika anläggningar (element uthus). Dvs. en Shelly PM monterad i samma central med separata strömkablar ut till olika hus.
 
Får du inte det om du lägger till den i Energikontrollpanelen?
 
S
plaggis plaggis skrev:
Får du inte det om du lägger till den i Energikontrollpanelen?
Nu har jag lagt till den. Det står energy 0 kwh, eftersom den inte är inkopplad fysiskt än, men antar att räkneverket börjar snurra sen. Det är själva huvudfrågan. Finns räknare?

Fråga 2. Ang. Shelly pro 2 PM så undrar jag hur man ansluter två separata element på shellyns två poler. Elementen är skilda från varandra, två-fasiga 380 V. Räcker det att ansluta en kabel per element i en pol?
Eller fodrar varje två-fas element två anslutningspoler. I så fall behöver jag två shelly per element.
 
Redigerat:
Shelly pro 2PM är inte avsedd att hantera mer än enfasiga laster som jag tolkar dokumentationen. Teoretiskt skall det väl räcka att bryta ena ledaren till ett tvåfaselement, men det är i så fall inget Shelly verkar ha avsett och effektmätningen lär inte visa rätt.
 
S
A alfista skrev:
Shelly pro 2PM är inte avsedd att hantera mer än enfasiga laster som jag tolkar dokumentationen. Teoretiskt skall det väl räcka att bryta ena ledaren till ett tvåfaselement, men det är i så fall inget Shelly verkar ha avsett och effektmätningen lär inte visa rätt.
Tack! Ungefär så befarade jag att det fungerade. 2 PM fungerar alltså bara att bryta en kontaktor egentligen.
Finns det någon annan pryl man kan sätta dit som fungerar för kwh-räkning

Sedan undrar jag om det finns ev. något elelement på max 1000w som kan jobba nere under fem grader. Det jag har nu är ställt på 5 grader, men producerar 7 grader mätt två meter från elementet. Vill byta. Byter gärna till ett som har wi-fi men som kan köras som "vanligt" utan wi-fi. (inget oljeelement). Gärna tåligt för garage.
Går det att laga bimetallen eller ställa om ( ställt på lägsta temp nu)
 
Redigerat:
Shelly 3EM?
 
S styren skrev:
Sedan undrar jag om det finns ev. något elelement på max 1000w som kan jobba nere under fem grader. Det jag har nu är ställt på 5 grader, men producerar 7 grader mätt två meter från elementet. Vill byta. Byter gärna till ett som har wi-fi men som kan köras som "vanligt" utan wi-fi. (inget oljeelement). Gärna tåligt för garage.
Går det att laga bimetallen eller ställa om ( ställt på lägsta temp nu)
Shelly 1pm med en expanderingsmodul och en temperaturgivare, som du bygger in i en kopplinsdosa. Shellyn slår av och på strömmen till elementet, så använd med fördel ett element med bimetalltermostat där du ställer termostaten högt. Men den uppsättningen kan du styra av och påslagstemperarur på decimalen, och får loggning av effekt.
 
S
H hakfre skrev:
Shelly 1pm med en expanderingsmodul och en temperaturgivare, som du bygger in i en kopplinsdosa. Shellyn slår av och på strömmen till elementet, så använd med fördel ett element med bimetalltermostat där du ställer termostaten högt. Men den uppsättningen kan du styra av och påslagstemperarur på decimalen, och får loggning av effekt.
Låter bra! Skall kolla upp 1PM, expanderingsmodul och temperaturgivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.