Jag har sålt två hus i år, båda med hög elförbrukning. Nya ägarna tillträdde innan den 18 november.
Är det jag eller nya ägarna som får stödet för dessa hus?


Istället har jag köpt ett hus där förra ägaren var död innan beräkningsperioden för elförbrukningen som ligger till grund för stödet startade, dvs mitt nya hus har varit obebott under de högförbrukande månaderna.
Känns orättvist om mitt stöd ska beräknas utifrån det, då vi är en familj på 4, om det är så det funkar.

Någon som vet?
 
Det bör regleras i det kontrakt som skrivs vid försäljningen
 
JHV3: Du får inget stöd för hus du inte äger, eller snarare ägde vid utsatt datum. Du får stöd för det hus du äger. Om det var kallställt under referensperioden får du just inget. Tyvärr blir det ofta så med generella regler att vissa kommer i kläm. Du tycks vara i den situationen.
 
J JHV3 skrev:
Jag har sålt två hus i år, båda med hög elförbrukning. Nya ägarna tillträdde innan den 18 november.
Är det jag eller nya ägarna som får stödet för dessa hus?


Istället har jag köpt ett hus där förra ägaren var död innan beräkningsperioden för elförbrukningen som ligger till grund för stödet startade, dvs mitt nya hus har varit obebott under de högförbrukande månaderna.
Känns orättvist om mitt stöd ska beräknas utifrån det, då vi är en familj på 4, om det är så det funkar.

Någon som vet?
Enligt vad jag förstått är det den som innehade elavtalet den 17 november som får stödet. Om de nya ägarna tillträdde 18 november bör det vara från och med den dagen nytt avtal tecknas. Kolla med elnätägaren när ditt avtal upphörde.
 
D Daniel 109 skrev:
JHV3: Du får inget stöd för hus du inte äger, eller snarare ägde vid utsatt datum. Du får stöd för det hus du äger. Om det var kallställt under referensperioden får du just inget. Tyvärr blir det ofta så med generella regler att vissa kommer i kläm. Du tycks vara i den situationen.
Är du helt säker på att det är kopplat till fastigheten? Jag läser detta på compricer:
”Stödet baseras på din debiterade förbrukning från 1 oktober 2021 till och med sista september 2022.”
Jag läser även i en artikel på sftonbladet att folk som flyttat från lägenhet till ett hus inte kommer få stöd, då de inte haft nån förbrukning.
 
Logad Logad skrev:
Enligt vad jag förstått är det den som innehade elavtalet den 17 november som får stödet. Om de nya ägarna tillträdde 18 november bör det vara från och med den dagen nytt avtal tecknas. Kolla med elnätägaren när ditt avtal upphörde.
nej, det är den 18 november som är brytet. Men jag har ju ett nytt avtal med samma nätägare, så det är här jag undrar hur de menar. Är det ”stödet betalas ut till den som ägde avtalet för respektive elmätare den 18 november”, eller är det ”den i familjen som ägde avtalet är den som kommer få pengarna”.
 
Okej, tack! Det blir ett nätt litet stöd för vår del då.
 
Attitudeswe
Med samma pris i alla elområden blir det ju inga pengar till framtida utbetalning av flaskhalsavgifter heller.

Hur går det med att införa att producenterna inte får ta mer betalt än sina kostnader + x00 öre?

Förra dec blev 5000kr för elhandel hos oss. Denna dec verkar landa på kring 8000 även om vi sänkt förbrukningen genom eldning och sänkt temp inne. Kanske mer om priset sticker ytterligare nästa vecka...

Skärmdump av el-förbrukningsstatistik med kostnader och besparingar på en mobilwebbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.