Har köpt ett hus och är förstagångsköpare vad gäller hus. Ska jobba lite på att isolera så mycket som möjligt. Jag försöker sätta mig in i hur man beräknar u-värdet på sina nuvarande fönster. Jag suger ju på matte så jag fattar inte de krångliga förklaringar som finns. Finns det något enkelt sätt att räkna ut det? Finns det någon manick att "sätta mot fönstret" som räknar ut?
 
Du måste veta vad det är för glas först. Tjocklek och om det är belagt med något, om det är glaskasett 2lagers eller trelagers så kan det stå på de ibland på kanten.
Är nog svårt att mäta detta hemma.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Har köpt ett hus och är förstagångsköpare vad gäller hus. Ska jobba lite på att isolera så mycket som möjligt. Jag försöker sätta mig in i hur man beräknar u-värdet på sina nuvarande fönster. Jag suger ju på matte så jag fattar inte de krångliga förklaringar som finns. Finns det något enkelt sätt att räkna ut det? Finns det någon manick att "sätta mot fönstret" som räknar ut?
Varför behöver du räkna ut ett exakt värde? Är det nya fönster, 2 eller 3-glas?
 
Karrock
Är du säker på att du är hjälpt av att räkna U-värde? Ekvationerna är lätta, men det är lurigt att uppskatta energin för en enskild byggnadsdel. Det finns ungefärliga värden beroende på typ av fönster, att läsa sig till. Här är tex en lättläst sida om fönster och energi: https://www.ekrs.se/fonster

Att gå runt fönstren och leta drag, samt byta eventuellt ledsna gummilister är en bra början. Du kan låna fram en värmekamera och peka runt på huset både ute och inne. Varma ytor på utsidan är sämre isolerade än kalla (tvärtom på insidan, förstås). Då kan du få en uppfattning om konstruktionsmissar att rikta in sig på, eller konstiga läckage.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför behöver du räkna ut ett exakt värde? Är det nya fönster, 2 eller 3-glas?
Jag vill veta om fönsterna släpper in kyla eller inte. Det är 2-glas.
 
Det känner du väl? Skaffa en IR-termometer
 
S
https://byggnadsvard.se/energisnalt-utan-fonsterbyte/

Har du kopplade bågar, lösa innerbågar eller isolerglaskasett?

Fräscha (dvs nyrenoverade) kopplade bågar har u-värde på 2,3 och byter man innerrutan mot energiglas så kommer man ner i 1,8.
Fönster med lösa innerbågar har lite bättre u-värde.
 
S sinuslinus skrev:
[länk]

Har du kopplade bågar, lösa innerbågar eller isolerglaskasett?

Fräscha (dvs nyrenoverade) kopplade bågar har u-värde på 2,3 och byter man innerrutan mot energiglas så kommer man ner i 1,8.
Fönster med lösa innerbågar har lite bättre u-värde.
Man vill ju ha 0,9 ?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Man vill ju ha 0,9 ?
Men vad har du för tvåglas, är det kassett med argon och energiglas nära 1,0 men med vanliga kopplade då är du långt ifrån;)
 
Men är huset för övrigt dåligt isolerat kan du glömma dina fönster. Det är i princip det sista du gör, förutom kolla tätningslister.
 
A AndersS skrev:
Men vad har du för tvåglas, är det kassett med argon och energiglas nära 1,0 men med vanliga kopplade då är du långt ifrån;)
Kopplade
 
A AndersS skrev:
Men är huset för övrigt dåligt isolerat kan du glömma dina fönster. Det är i princip det sista du gör, förutom kolla tätningslister.
Vad är det första man gör då?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Vad är det första man gör då?
Tilläggsisolera vinden skulle jag säga. Sen gör fönster rätt mycket faktiskt. Har man kalldrag så känns det ständigt kyligt.
Jag har själv renoverat mina 40-tals bågar och satt 4mm energiglas i dom och det märks mer än man tror. Man får justera ventilationen efter sånna ingrepp bara.
Tilläggsisolera fasaden kan du ju göra med. Men det tar ett tag att räkna hem den kostnaden om man inte redan har planer på att byta panel eller så. Sen blir det ju ruskigt fult om man inte flyttar ut fönster och förlänger taksprång. Så det är inte värt det, enligt mitt tycke. Men alla är och tycker olika.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Vad är det första man gör då?
När är huset byggt och är det äldre före -70 har det gjorts något sedan byggnation?
Vårt hus från -60 bytte vi fönster i bostadsdelen, då det mekaniska var dåligt och värdelöst att putsa med kopplade. Däremot i källaren renoverade jag genom att byta ut glasen och sätta i tvåglaskassetter med argon+energiglas i ytterrutan., marginell skillnad i pris när man gör det själv och slippa krånglet med kopplade.
 
A AndersS skrev:
När är huset byggt och är det äldre före -70 har det gjorts något sedan byggnation?
Vårt hus från -60 bytte vi fönster i bostadsdelen, då det mekaniska var dåligt och värdelöst att putsa med kopplade. Däremot i källaren renoverade jag genom att byta ut glasen och sätta i tvåglaskassetter med argon+energiglas i ytterrutan., marginell skillnad i pris när man gör det själv och slippa krånglet med kopplade.
Byggt 1975. Fönsterna är från när det byggdes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.