K Krukmakaren skrev:
Vad man har ut ur huset har ingenting med vilken varmvattentemp man har, TS har inte heller någon varmvattenberedare.
JO, TS har visst en VVB!
Plattvärmeväxlarna för värmen och tappvarmvattnet sitter ”rygg mot rygg”.
Edit:
Om det inte är två växlare, varför finns då både en styrventil (AMV) som styrs av värmereglercentralen och en AVTQ?

Här är en tråd med en nästan exakt lika dan fjv-central, https://www.byggahus.se/forum/threa...er-bergvaermeinvestering.326176/#post-3087170
Schematisk ritning av Danfoss reglerutrustning för värme, med komponentförteckning och markeringar i rött och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
K Krukmakaren skrev:
jag skulle definitivt tro att du har skit i primärfiltret.
Kan du spola varmvatten med fullt ös i en kran och kolla vilket flöde du har på energimätaren då?
Vad får dig att tro att vi har bös i primärfiltret?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad får dig att tro att vi har bös i primärfiltret?
var menat till TS
 
Demmpa Demmpa skrev:
JO, TS har visst en VVB!
Plattvärmeväxlarna för värmen och tappvarmvattnet sitter ”rygg mot rygg”.
Edit:
Om det inte är två växlare, varför finns då både en styrventil (AMV) som styrs av värmereglercentralen och en AVTQ?

Här är en tråd med en nästan exakt lika dan fjv-central, [länk]
[bild]
alla moderna fjv-centraler har väl 2 separata vvx för värme och varmvatten? Med separata styrningar där AVTQ är mekanisk styrd.
 
K Krukmakaren skrev:
var menat till TS
Ah, jag trodde också det var menat till demmpa.

Hur menar du? Skulle skräp i filtret (vilket?) påverka temperaturen som går ut i radiatorslingan? (Det är alltså inte dåligt varmvatten jag har utan dålig värme ut till rad. Eller egentligen dålig värme i huset som jag hoppas kan hjälpas av att få upp temp på rad. )
 
F fuselage skrev:
Ah, jag trodde också det var menat till demmpa.

Hur menar du? Skulle skräp i filtret (vilket?) påverka temperaturen som går ut i radiatorslingan? (Det är alltså inte dåligt varmvatten jag har utan dålig värme ut till rad. Eller egentligen dålig värme i huset som jag hoppas kan hjälpas av att få upp temp på rad. )
aha, ja då är det inte filtret. Brukar va ett enkelt sätt att kolla så man har bra fjv flöde genom att spola max varmvatten och kolla flödet i mätaren.
 
K Krukmakaren skrev:
aha, ja då är det inte filtret. Brukar va ett enkelt sätt att kolla så man har bra fjv flöde genom att spola max varmvatten och kolla flödet i mätaren.
Vad ska flödet ligga på för att vara "bra"?
 
J JonasJN skrev:
Vad ska flödet ligga på för att vara "bra"?
Beror ju såklart på om man har snålspolande kran och så. Men ofta kommer man upp nära 1000 liter i timmen om man spolar fullt i en kran.

Sitter filtret igen så brukar man
Inte komma upp i mer än 300 liter i timmen max.

iofs brukar varmvattentempen bli rätt dålig i samma veva.
 
Utan att egentligen förstå varför så är det betydligt varmare i huset nu jämfört med när jag startade tråden. Idag hade vi 21° på övervåningen. Regulatorn står fortfarande på max öppet (likt förut) så jag vet inte vad som har ändrats riktigt. Men vi fryser inte lika mycket här hemma nu. Det är alltid något!
 
Fjv-bolaget kan ha höjt temperaturen i nätet.

Hos oss är det dynamisk temperatur i fjv-nätet beroende på utetemperaturen, ju kallare det är ute ju varmare fjv-vatten.
 
  • Gilla
fuselage
  • Laddar…
F fuselage skrev:
Utan att egentligen förstå varför så är det betydligt varmare i huset nu jämfört med när jag startade tråden. Idag hade vi 21° på övervåningen. Regulatorn står fortfarande på max öppet (likt förut) så jag vet inte vad som har ändrats riktigt. Men vi fryser inte lika mycket här hemma nu. Det är alltid något!
låter knepigt, hos mig där det är -20 grader ute så är regulatorn öppen ca 20% av sin kapacitet. Skickar ut 49 grader till radiatorer och en del som har golvvärme.
Fjv in i huset är 97 grader och returen är på 37 grader.
 
En liten update, om någon annan skulle råka ut för samma problem.

När det blev kallare dagar igen så uppstod samma problem. Igår så tog jag tag i det och ringde tekniska verken här. Det borde jag nog gjort från allra första början, vilken service!

Inom några minuter hade vi ett videosamtal igång där teknikern felsökte med mig som hans händer. Han kunde konstatera att "ventilen" (eller vad nu facktermen för grejen med pigg är) var trasig. Trots att regulatorn var bortkopplad och piggen fjädrade upp så var flödet ca 100 l/h, vi borde haft 500-600 l/h här i vårt hus tyckte han. Han sa lite ursäktande att han inte hade tid idag (läs igår) men kan komma imorgon (läs idag) efter 10. Förstår inte varför det var ursäktande, jag tycker det var fruktansvärt snabb responstid ändå!

Här kl 10, allt bytt på nolltid och flödet utan regulator över 600 l/h. Hoppas att temperaturen stiger inomhus inom kort.

Mässingsventil i låda, etikett "Type VS", ventilmarkeringar "DN 15 PN16 KV0.5."
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.