Mitt hus är från 1973 och har självdrag. I våra kattvindar så är det bara delvis golv (plywood/råspont) och glasull under. Jag funderar på att köpa spånskiva och lägga klart så man kan gå/krypa överallt där. Min fundering är om det är ok att köpa lite isolering (95 mm får plats) och tilläggsisolera under innan jag skruvar fast spånskivorna? Bör det vara lite luftspalt mellan isoleringen och golvet?
 
Om du menar bjälklaget mellan bostadsvåning och kallvind, så skall det inte vara någon luftspalt där.

Luftspalt har man ibland i "snedtaket", för att fukt skall kunna ventileras ut.
Den kan annars bli instängd under den täta takpappen, och ställa till trubbel i råspont, takbjälkar och isolering.

Nästa gång det är dags att renovera taket kan du ersätta takpappen med diffusionsöppen takduk, och slippa luftspalten.

Så har jag det i mitt nästan nya hus från år 2010 :)
 
Jag menar bjälklaget mellan bostadsvåning och vind.

Då köper jag en isoleringsrulle och lägger ovanpå gamla isoleringen innan jag skruvar dit spånskivorna.

Om nu inte någon annan har något att invända? :)
 
Det blir säkert bra!

(Jag har isolerat med 500 mm lösull i mina kattvindar, ovanpå 290 mm isolerskivor/-matta.
Lättare att göra så än att isolera varje ventilationsrör för sig)
 
Lånar den tråd för samma fråga, egentligen. :)

Köpte huset i våras, och nu när vi föll ner till under minus 10 grader ute så upptäckte vi en del köldbryggor. Främst där golv möter vägg, på ovanvåningen. Lite nervöst när yttemperatur på ett ställe visade -1,0 på insidan nu ikväll(!!) (-0,5 på bilden) :surprised:
Digital hygrometer som visar luftfuktighet, temperatur inomhus och utomhus i mörkret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På kattvinden ser det ut som följande. Bortse från röret. Vit PVC-rörledning installerad i mörkt utrymme, trähålrum, elinstallationskomponenter, byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kylan faller liksom in där isoleringen i väggen går i spånskivan på golvet i kattvinden, som om att isoleringen inte går hela vägen ner mot golvet - detta ska undersökas vidare imorgon när jag kan ta mig ut på kattvinden utan att väcka 1åringen.

Funderingen som då spinner vidare på trådskaparens fråga är om det bara är att lägga ut isolering, funderar i detta nu på mineralull, mellan bjälklagen, och sedan en till spånskiva uppepå så man kan krypa där efteråt.

Insidan taket på nedanvåningen har plast, och sedan sin isolering, som då slutar på kattvinden under en spånskiva utan någon form av fuktspärr/diffusionsspärr.

Eller bör jag lägga någon form av spärr ovanpå den nya isoleringen, innan jag lägger spånskiva?

Isolering av golvet på kattvinden skulle i mitt huvud innebära att köldbryggorna mot golvet hamnar "innanför" isoleringen och då bli "mer isolerat", och därmed sluta släppa in kyla på platserna. Tänker jag rätt?

Anledningen till att ge sig på hela golvet där, är för att det är orimligt många ställen längs golvet som det läcker in under 10gradig kyla nu. Som tur är går det inget vatten på de ställena vad vi vet om.

Har även tänkt ta kontakt med säljande mäklare för att se vad de säger om dolda fel, då detta inte är något som framkommit under köpet. Besiktning gjordes under varmare temperaturer.
 
R Raginmar skrev:
Lånar den tråd för samma fråga, egentligen. :)

Köpte huset i våras, och nu när vi föll ner till under minus 10 grader ute så upptäckte vi en del köldbryggor. Främst där golv möter vägg, på ovanvåningen. Lite nervöst när yttemperatur på ett ställe visade -1,0 på insidan nu ikväll(!!) (-0,5 på bilden) :surprised:
[bild]

På kattvinden ser det ut som följande. Bortse från röret. [bild]


Kylan faller liksom in där isoleringen i väggen går i spånskivan på golvet i kattvinden, som om att isoleringen inte går hela vägen ner mot golvet - detta ska undersökas vidare imorgon när jag kan ta mig ut på kattvinden utan att väcka 1åringen.

Funderingen som då spinner vidare på trådskaparens fråga är om det bara är att lägga ut isolering, funderar i detta nu på mineralull, mellan bjälklagen, och sedan en till spånskiva uppepå så man kan krypa där efteråt.

Insidan taket på nedanvåningen har plast, och sedan sin isolering, som då slutar på kattvinden under en spånskiva utan någon form av fuktspärr/diffusionsspärr.

Eller bör jag lägga någon form av spärr ovanpå den nya isoleringen, innan jag lägger spånskiva?

Isolering av golvet på kattvinden skulle i mitt huvud innebära att köldbryggorna mot golvet hamnar "innanför" isoleringen och då bli "mer isolerat", och därmed sluta släppa in kyla på platserna. Tänker jag rätt?

Anledningen till att ge sig på hela golvet där, är för att det är orimligt många ställen längs golvet som det läcker in under 10gradig kyla nu. Som tur är går det inget vatten på de ställena vad vi vet om.

Har även tänkt ta kontakt med säljande mäklare för att se vad de säger om dolda fel, då detta inte är något som framkommit under köpet. Besiktning gjordes under varmare temperaturer.


Edit: hittade i andra hörnet på ovanvåningen:
En hand håller en laseravståndsmätare mot en grå textilbakgrund med ljusstrålen synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.