Vi bor i ett 1800-talshus med torpargrund. Vatten och avlopp drogs in för ca 30 år sedan då en tillbyggnad gjordes med tvätt- och badrum, och trekammarbrunn installerades. Senaste åren har vi periodvis märkt en avloppsliknande lukt i den gamla delen av huset närmast tillbyggnaden. Lukten kommer helt plötsligt och är ibland borta efter någon timme, men varar ibland i flera dagar. Under sommarhalvåret mer sällan, men oftare under vinterhalvåret.

Vi har försökt komma underfund om det har samband med toalettbesök, körning av tvättmaskin etc men ser inget tydligt samband. Avluftningen verkar okej, man ser t.ex. ingen rörelse i golvbrunnarna när man spolar.

Om någon rörskarv är otät borde det väl lukta hela tiden?
Kan det vara något annat än avloppet som ibland luktar illa?
Vem ska man kontakta för att utreda orsaken?
Tips mottages tacksamt!
 
Har du kollat så att avluftningen inte delvis är full av kråkbo eller så?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du kollat så att avluftningen inte delvis är full av kråkbo eller så?
Nej, har inte kollat det... Jag har som sagt försökt kolla ner i golvbrunnarna och bara sett minimala rörelser vid spolning i toaletten tex. Om jag klättrar upp och kikar ner i avluftningsröret så ser jag bara någon meter ner, sen gör röret en 90 gradersböj (och sedan en till). Så jag vet inte riktigt hur jag ska verifiera att det (som jag tror) inte är något som täpper till...?
 
S stony skrev:
Vi bor i ett 1800-talshus med torpargrund. Vatten och avlopp drogs in för ca 30 år sedan då en tillbyggnad gjordes med tvätt- och badrum, och trekammarbrunn installerades. Senaste åren har vi periodvis märkt en avloppsliknande lukt i den gamla delen av huset närmast tillbyggnaden. Lukten kommer helt plötsligt och är ibland borta efter någon timme, men varar ibland i flera dagar. Under sommarhalvåret mer sällan, men oftare under vinterhalvåret.

Vi har försökt komma underfund om det har samband med toalettbesök, körning av tvättmaskin etc men ser inget tydligt samband. Avluftningen verkar okej, man ser t.ex. ingen rörelse i golvbrunnarna när man spolar.

Om någon rörskarv är otät borde det väl lukta hela tiden?
Kan det vara något annat än avloppet som ibland luktar illa?
Vem ska man kontakta för att utreda orsaken?
Tips mottages tacksamt!

Häll ner en liter vatten i avluftningen med tre dagars mellanrum så ska du se att lukten förvinner
 
D Denwarp skrev:
Häll ner en liter vatten i avluftningen med tre dagars mellanrum så ska du se att lukten förvinner
Intressant, hur funkar det...?
Är det ett känt knep? Värt att prova i alla fall...!
 
Har ni kamin? Upptäckte att om vi eldar rejält och har tilluftsventilerna stängda blir det så mycket undertryck i huset att det sugs in luft från toalettavloppet med effekten att det luktar skit i badrummet. Antar att toalettstosen inte är tät nog för att hålla emot.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Har ni kamin? Upptäckte att om vi eldar rejält och har tilluftsventilerna stängda blir det så mycket undertryck i huset att det sugs in luft från toalettavloppet med effekten att det luktar skit i badrummet. Antar att toalettstosen inte är tät nog för att hålla emot.
Vi har vedspis men eldar sällan i den,så det är nog inte problemet... Tack i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.