Hej!
Jag tänkte kolla om någon av er kan ana vad orsaken till våran orimliga elförbrukning kan vara.
Vi fick en chock då elräkningen kom denna månad då vi hade en förbrukning som var mer än dubbelt(!!) så hög än året innan, och med elpriserna som är har vi definitivt inte haft igång förbrukare i onödan. Nov 2021 hade vi en förbrukning på ca 1354kWh och nov 2022 steg den till nästan 2800kWh. Huset vi bor i är 2 lgh på 62m2 plus källare men en lgh är helt kallställd.
Vi har en bergvärmepump NIBE F1255 och den står i normaldrift. Vi har ingen värmekälla på el över huvudtaget.
Mellan 8-9nov steg förbrukningen från 30kWh till 110kWh och har stått stadigt sedan dess.
Kan det vara fel på elmätaren?? För ALDRIG att vi har förbrukat så mycket.
Tacksam för era kommentarer!
 
Felkod på värmepumpen så den har gått på elpatron?
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Jag kan inte se några felkoder, det står att den går i normaldrift!
Den larmade "hög kb-in" i slutet av i oktober.
 
  • Digital kontrollpanel visande "Driftläge 4.2" med alternativen "auto", "manuelt", och "endast tillsats".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skärm som visar en händelselogg med datum, tider och statusmeddelanden som "Hög KB-in" och "startar".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara så att den gått in automatiskt på elpatronen?
Bör ju vara pumpen som spökar.
 
Verkar extremt sällsynt att elmätare strular så lär vara något annat och värmesystemet är ju oftast högst upp på listan för bovar....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Måste vara kompressorhaveri om ingen återgång till normal förbrukning skett.
 
  • Gilla
Pettet
  • Laddar…
Ja man blir ju fundersam, har just nu en förbrukning på L1 0,34A L2 9,2A o L3 4A.
Pumpen är på 6kW så isåfall skulle den gå på "halvfart" om jag räknat rätt.
230x9,2 ish 2000w
230x4 ish 950w
KILLgissar :D
 
Förra ägaren installerade pumpen 2015 el 16 så den är ju ändå relativt ny.
 
Kan du kolla per timme, och/eller momentant?

Stäng av pumpen och se om förbrukningen sjunker...
 
J
Ser du momentan förbrukning på mätaren? 110 kWh per dag är ju ca 20 A konstant förbrukning. Så det verkar ju variera lite över dygnet. Stäng av en säkring i taget och se vad som händer med förbrukningen?
 
Faslasten ligger ju väldigt snett med. Är inte kompressorerna 3fas? Ingen smygodling i den "tomma" lägenheten?
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
K krenr09 skrev:
Faslasten ligger ju väldigt snett med. Är inte kompressorerna 3fas? Ingen smygodling i den "tomma" lägenheten?
Det har flyttat in höns där såklart!
 
  • Haha
  • Älska
lordi och 3 till
  • Laddar…
J jalmars skrev:
Ser du momentan förbrukning på mätaren? 110 kWh per dag är ju ca 20 A konstant förbrukning. Så det verkar ju variera lite över dygnet. Stäng av en säkring i taget och se vad som händer med förbrukningen?
Jag hittar ingenstans där man kan gå in och se aktuell förbrukning i pumpen.
Men slår jag av säkringen till BVP så har jag en jämn belastning på alla faser, 0,3-0,4A. Endast bel o kyl/frys igång.
 
K krenr09 skrev:
Faslasten ligger ju väldigt snett med. Är inte kompressorerna 3fas? Ingen smygodling i den "tomma" lägenheten?
De är en 3fas pump så trodde också de!
haha ja, oavsett hade man väl blivit kontaktad av någon myndighet med den orimliga ökningen
 
B Boende45 skrev:
Måste vara kompressorhaveri om ingen återgång till normal förbrukning skett.
Bör den inte larma ifall det skulle vara kompressorhaveri? Allt ser ut som vanligt och den går i normaldrift..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.