För några dagar sedan började tempen droppa ner mot 6-7 minusgrader, idag -9 där jag bor och elpatronen har redan kickat igång, den verkar ha startat ungefär när vi kom hem vid 18:30 i tisdags och gått kontinuerligt sedan dess på ca 2 kw, ibland mindre ibland mer.

Är det inte lite väl tidigt för den att kicka igång?

Ser att shuntfördröjningen automatiskt ändrats till 0 också, även fast det står 120min under ”inställningar”. Har detta något att göra med att elpatronen går?

Pumpen verkar ha fabriksinställningar (jämför mot manualen), det enda jag gjort tidigare är att ändra kurvjustering till -2 istället för 0 i hopp om att spara lite el, samt öppnat alla termostater på radiatorerna till max.

Cirkulationspumpen brukar visa ett watt-tal på 19 på displayen vanligtvis, nu står 12 istället.

Frågor:

Vad kan jag göra för att sluta få den att använda tillskottsel? Vi har braskamin som vi kan kompensera med för komforttemp. Kan jag sänka till en lägre kurvlutning (50 nu)?

Kan jag skada pumpen eller åstadkomma något annat negativt genom att begränsa watt-talet för elpatronen?



Övrig info:

Kb in ligger på -1, kb ut -3 till -4

Framledning till radiatorer är 42, retur 38

Har både radiatorer och golvvärme

Borrhålet är 100m (8 meter till berg), efter att ha läst på har jag insett att det är snålt tilltaget, borrat 1997. Grundfos cirkulationspump med display, visar 12W effektförbrukning, röda rörkopplingar, svart el-kabel, power on.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display för värmesystem visar temperaturer, pumpstatus och energieffektivitetsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MG_88 MatGab skrev:
För några dagar sedan började tempen droppa ner mot 6-7 minusgrader, idag -9 där jag bor och elpatronen har redan kickat igång, den verkar ha startat ungefär när vi kom hem vid 18:30 i tisdags och gått kontinuerligt sedan dess på ca 2 kw, ibland mindre ibland mer.

Är det inte lite väl tidigt för den att kicka igång?

Ser att shuntfördröjningen automatiskt ändrats till 0 också, även fast det står 120min under ”inställningar”. Har detta något att göra med att elpatronen går?

Pumpen verkar ha fabriksinställningar (jämför mot manualen), det enda jag gjort tidigare är att ändra kurvjustering till -2 istället för 0 i hopp om att spara lite el, samt öppnat alla termostater på radiatorerna till max.

Cirkulationspumpen brukar visa ett watt-tal på 19 på displayen vanligtvis, nu står 12 istället.

Frågor:

Vad kan jag göra för att sluta få den att använda tillskottsel? Vi har braskamin som vi kan kompensera med för komforttemp. Kan jag sänka till en lägre kurvlutning (50 nu)?

Kan jag skada pumpen eller åstadkomma något annat negativt genom att begränsa watt-talet för elpatronen?



Övrig info:

Kb in ligger på -1, kb ut -3 till -4

Framledning till radiatorer är 42, retur 38

Har både radiatorer och golvvärme

Borrhålet är 100m (8 meter till berg), efter att ha läst på har jag insett att det är snålt tilltaget, borrat 1997.[bild] [bild]
Tyvärr var det vanligt att man hade borrdjup på 100 m på den tiden och tanken var att den skulle stötta på patron .Liten diff har du mellan framledningen och returen så du kan sänka hastighet på cirkulationspumpen ett snäpp så du får en diff runt 7- 10 grader.Det som inte ser så bra ut är ditt inkommande på Brine så tidigt och berorpå nog mest på ditt korta borrhål.
 
Redigerat:
Tack för svar!

Ska pröva att sänka hastigheten på cirk-pumpen.

Kan jag sänka kurvlutningen ett par garder till 48 i ett försök att så den att sluta använda elpatron eller åtminstone ta mindre ström till patronen eller är det lönlöst?
 
Lägre innetemperatur ger lägre energiförbrukning. Man bruka säga att man sparar 5% för varje grad man sänker temperaturen.
 
Igår blev det lite varmare ute och då slog den ifrån elpatron, var runt -4 då, nu är den påkopplad igen med ungefär samma utetemp men displayen visar att den tar 0kw från elpatron, så vid under -5 grader verkar den ta lite eltillskott hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.