Hej!

Jag kommer montera takstolarna på mitt lättbetonghus i nästa vecka, gavlarna är uppmurade. Under hammarbandet på ytterväggarna har jag klämt fast foam med ångspärr imellan vägg och hammarband.
- Men hur gör jag där de yttersta takstolarna möter gavlarna? Där blir det ju också trä mot sten, men behöver man ha något imellan?
- Och hur får jag en helt tätt ångspärr i denna anslutning?
- Samt ska man fästa takstolarna mot gavlarna alls, eller bara låta takstolarna ligga "löst" emot? Har läst lite blandade meningar kring detta men förstår det som att träet eventuellt rör på sig mer än väggarna vilket kan leda till sprickor.

Tacksam för svar!
 
  • Gilla
Voodoocado
  • Laddar…
Jag kan inte svara på alla frågor men kanske ge lite tips efter mitt egna bygge/renovering.
Låt takstolarna vara något högre än gaveln på huset, av den anledning du säger, att trä rör på sig.
Jag satte takpapp på på de sidorna av takstolarna som ligger närmast ytterväggen.
Takstolarna ytterst behöver inte ligga an mot ytterväggen, alla takstolar kommer stadga upp sig själva med hjälp av innertak/yttertak/bärläkt.
 
Hur gick det? har samma fråga angående plasten, hur det blir tätt mot gavelspetsen.

Och hur stabiliseras gavelspetsen, den sitter inte ihop med något annat? :)
 
Jag körde på en sån här lösning, för att det skulle bli samma princip som under hammarbandet. Men tips är att låta plasten hänga ner mycket mer, det blev krångligt som tusan när jag skulle tejpa ihop det hela för plasten va kort. Sen så drog jag några lättbetongskruvar genom takstolen in i gavelspetsen, om det var rätt och riktigt gjort vet jag inte dock.
 
  • Byggmaterial staplade utomhus, vit husfasad i bakgrunden, lätt snötäcke på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Enklare att bygga ett 1-plans hus :)
Vi lämnade 10mm mellan lättbetong och takstol, som vi sen fyllde med fogskum. Sen borrade vi hål genom takstolen in i lättbetongen, tryckte i ankarmassa och en gängstång, sen bricka och låsmutter från insidan för att stabilisera.
Sen tejpade vi skarven mellan takstol och lättbetong som sedan putsades över.
Ang ångspärren så såg vårat innertak ut såhär /\ så det var lite enklare att hantera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Det kommer mest sannolikt att bli sprickor. Men det blir det även i ett hus av trä. Ångspärr mellan olika material är ett krav. Vi la plast mellan takstolar och vägg enligt bilden. Hoppas att det gick bra med uppsättning av takstolarna(y) Själv får jag tunga flashback från bygget och är glad att det är över ;) Byggarbetsplats, hus under konstruktion, trästomme, murblocksväggar, verktyg, pallar, grå himmel, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.