Hej igen...

Helt plötsligt så började 1:an & 2:an funka igen.... de har nog haft någon form av strul... (fast ingen driftstörning enlgt deras websida...) men,men nu funkard et iaf...

åkte också iväg och köpte en förstärkare 1-2 (25db) som fick upp signalerna till 80-90 så nu verkar allt funka bra....

Tack för allt stöd
 
GoForIt skrev:
Vi bor i ett område som är känt bland antenninstallatörer för att vara svårt att få till en bra TV-signal
Hehe... Det kan man ju säga utan att överdriva. Själv fick jag ordning på problemen då jag köpte en antenn vid namn "Digiality DA 5000" och anslöt den med ordentlig antennkabel Klass A 1,13/4,8/6,8

Antennen finns att köpa på bla HiFi-klubben http://www.hifiklubben.se/produkter/bild/tillbehoer/digiality_da_5000_graa.htm
 
johansjostrand skrev:
Hehe... Det kan man ju säga utan att överdriva. Själv fick jag ordning på problemen då jag köpte en antenn vid namn "Digiality DA 5000" och anslöt den med ordentlig antennkabel Klass A 1,13/4,8/6,8

Antennen finns att köpa på bla HiFi-klubben [länk]
Har samma antenn och vill varna för dess känslighet mot mobiltelefoner och även trafik (i synnerhet dieselbilar på tomgång). Detta trots att den ska vara "avskärmad".

Jag kommer i vårt hus satsa på en icke-aktiv gammal hederlig sprötantenn som göms på vinden. Inbillar mig att alla aktiva antenner har mer eller mindre problem med störningar.
 
Glebster skrev:
Har samma antenn och vill varna för dess känslighet mot mobiltelefoner och även trafik (i synnerhet dieselbilar på tomgång). Detta trots att den ska vara "avskärmad"
Hade oxå problem med det i början, men när jag fick i den riktiga kabeln blev det betydligt bättre. Hade en klen skräpkabel som var skarvad på tre - fyra ställen innan. Nu sitter som sagt Kjell & c/o "Klass A" kabel raka vägen ner till mottagaren.
 
johansjostrand skrev:
Hade oxå problem med det i början, men när jag fick i den riktiga kabeln blev det betydligt bättre. Hade en klen skräpkabel som var skarvad på tre - fyra ställen innan. Nu sitter som sagt Kjell & c/o "Klass A" kabel raka vägen ner till mottagaren.
Jag har trippelskärmad kabel med 1mm2 ledare för utomhusbruk (svart) så jag är tvärsäker på att störningarna inte har med kablen att göra i mitt fall. Läst om många andra på andra forum som har samma problem som jag med aktiva antenner.

Edit; meningsbyggnadsfel.
 
SWE_Monstro skrev:
Hej igen...

Helt plötsligt så började 1:an & 2:an funka igen.... de har nog haft någon form av strul... (fast ingen driftstörning enlgt deras websida...) men,men nu funkard et iaf...
Har haft (har tidvis fortffarande) samma problem med tidvis 100% signalstyrka och timmen senare 0%.

Har hört att det jobbas rätt ofta i masterna inför DVB-t omläggningen och då förmodar jag att dom inte kan köra ut full effekt (grillade mastarbetare).
 
Helt rätt. Med folk i närheten av sändarantennerna blir det nedragning eller avstängning av sändare
 
Det märkliga med den periodvisa usla mottagningen är ju att varken Boxer eller Teracom tar ngt ansvar för att man som betalande kund inte har tillgång till tjänsten långa tider. Nåja vi får väl se hur resultatet utav deras arbete blir efter 24/9..... Hoppas att dom löser det för dom flesta!
 
Nä det är ett litet lustigt sätt att behandla kunder...

har fortfarande tidvis störningar, och när jag var ute på teracoms sida och tittade under drift, eller vad det stod, så fanns ingen information om planerat underhåll eller andra störningar...

kanske ska skicka en faktura på min nyinförskaffade förstärkare till dem, och se ifall de vill stå för den... ;o)
 
Syrran hade inte ettan och tvåan när det blåste ute så jag byggde en enkel yagiantenn för inomhusbruk och en antennförstärkare till henne. Nu har hon inga mottagningsproblem längre. Alla kanaler fungerar klockrent.
 
Resultatet då efter 24/9?

Jo för min del så löste sig mottagningsproblemen helt (hittils iallafall). Nu har vi 100% signalstyrka på alla kanaler utom 3 % 5 Hur har det gått för er andra?
 
Vi har problem att få in Access TV, Aftonbladet och Voice... Ibland får vi in någon av dem oftast så får vi inte in någon...
Alla andra kanaler ligger på 97-98% i styrka.

Det sägs att man kan sätta flera förstärkare efter varandra för att få upp signalstyrkan till en vettig nivå. Stämmer det eller vlir det bara skit av signalen?
 
AndreasK skrev:
Vi har problem att få in Access TV, Aftonbladet och Voice... Ibland får vi in någon av dem oftast så får vi inte in någon...
Alla andra kanaler ligger på 97-98% i styrka.

Det sägs att man kan sätta flera förstärkare efter varandra för att få upp signalstyrkan till en vettig nivå. Stämmer det eller vlir det bara skit av signalen?
De kanaler du beskriver har ju inte 100% täckning via det digitala marknätet, utan ligger på den femte, extra muxen, på större sändare. Finns de på din aktuella sändare?
 
Japp, jag kör mot Göteborg\Brudaremossen och den har alla kanaler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.