D Daniel 109 skrev:
Du pratar inte verkningsgrad, du pratar COP.
Jag förstår inte vad du försöker säga? Är det någon slags ordvrängeri för att jag glömde skriva "verkningsgraden för värmepumpen"?
 
  • Gilla
Tinlink
  • Laddar…
Nej, verkningraden påverkas knappast av temperaturen i de här fallet. Men efter som du inte vet var verkningsgrad är så skippar vi det. Du syftar på COP, eller värmefaktor om vi ska skriva svenska. Den påverkas till viss del, men inte ”markant”.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, verkningraden påverkas knappast av temperaturen i de här fallet. Men efter som du inte vet var verkningsgrad är så skippar vi det. Du syftar på COP, eller värmefaktor om vi ska skriva svenska. Den påverkas till viss del, men inte ”markant”.
"Värmepumpens energieffektivitet mäts i COP
COP är en förkortning av coefficient of performance, även kallat verkningsgrad eller värmefaktor."


Lägg på några minus ute, så behöver vi plötsligt gå över 60+ i framledning, och starta elpatron.
Då ska vi nog se att skillnaden blir markant :)

Om det beror på felkopplade eller klena element är en annan fråga, men jag hoppas såklart på det förstnämnda.
 
Kan vi enas om att det är felkopplat och det måste göras om eftersom det är problem att få upp värmen i huset?
 
Mitt ett rörs system funkade väldigt dåligt när det blev kopplat åt fel håll.
Har flexslangar under pannan som hade förväxlats vid en åtgärd.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Om man stryper och öppnar en termostat så känner man att elementet sen värms upp nedifrån.
Det är som sagt fel, en radiator ska vara varmast i överkant och kallast i nederkant, temperaturskillnad bör vara ca 10°.

När det är enrörssystem så är det ännu mer fel att mata slingan/radiatorer baklänges.
Radiatorerna och delflödet genom dessa är projekterade så att de avger ”rätt” energimängd i förhållande till rummets storlek. Några parametrar är radiatorstorlek, vattentemperatur, delflöde.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vi har precis fått bergvärme installerat istället för elpanna.

Jag misstänker dock att installatörerna kopplat framledning/retur tvärtom mot hur det var innan.

Det har aldrig vart uppmärkt vad som är fram/retur, men den jag alltid trott vart framledning satt direkt efter cirk-pump, och hade den enda synliga temperaturgivaren på sig. Den var dock den enda stammen med returventiler, vilket kanske är lite märkligt?

Nu sitter den stammen på vad som enligt datablad är retur på pumpen.


Jag har rätt dålig på 1-rörssystem. Spelar det överhuvud taget någon roll i vilken riktning vattnet flödar?

Elementen blir inte helt varma, hörnet längst bort från termostaten är kallt på samtliga.

Det är gamla tunna 80-tals-element, så vi räknar med att det inte kommer vara perfekt, dom står på önskelistan att byta.
Tycker du ska ringa firman och säga att värmen fungerar dåligt så borde dom se att det är felkopplat och fixar dom till det.
 
Är det automatisk cirkpump? Som ska hålla ett antal grader till/retur?

pröva annars öka cirkpumpen! Hade också problem då vi satt i bvp på enrörs.

Låste pumpen på 50% min. Fick värme överallt till sista radiatorn. Samt att hela element ytan blev varm! = kunde sänka i framledning.
 
V växelventil skrev:
Tycker du ska ringa firman och säga att värmen fungerar dåligt så borde dom se att det är felkopplat och fixar dom till det.
Eller så höjer dom bara framledningstemperaturen ännu mer.....

Tål att upprepas. Är elementen varmare underkant?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Eller så höjer dom bara framledningstemperaturen ännu mer.....

Tål att upprepas. Är elementen varmare underkant?
Ja, se inlägg 9
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ring firman och säg att det är felkopplat så slipper dom felsöka och skruva på en massa andra saker innan.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Eller så höjer dom bara framledningstemperaturen ännu mer.....

Tål att upprepas. Är elementen varmare underkant?
Nja, när dom vart på ett tag så är dom som varmast i underkant vid returen, nästan lika varmt upptill vid inloppet, halv-varmt på bortre ovansida och kallast bortre underkant.

Men när man öppnar termostaten på ett kallt element så känner man hur värmet sprider sig från returen i nederkant, och det känns ju inte helt rätt.

Kanske dags att skaffa den där värmekameran snart :)


Firman ska förbi i nästa vecka och kolla till allt
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Nja, när dom vart på ett tag så är dom som varmast i underkant vid returen, nästan lika varmt upptill vid inloppet, halv-varmt på bortre ovansida och kallast bortre underkant.

Men när man öppnar termostaten på ett kallt element så känner man hur värmet sprider sig från returen i nederkant, och det känns ju inte helt rätt.

Kanske dags att skaffa den där värmekameran snart :)


Firman ska förbi i nästa vecka och kolla till allt
Klassisk fall av felkoppling :)
 
Slingan är vänd, uppenbar skillnad på elementen!

Ser preliminärt ut som att vi kan ha 4 grader lägre framledningstemperatur. Återstår att se hur det påverkar pumpens effektivitet.
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Slingan är vänd, uppenbar skillnad på elementen!

Ser preliminärt ut som att vi kan ha 4 grader lägre framledningstemperatur. Återstår att se hur det påverkar pumpens effektivitet.
Främst får ni varmare inne. Och då går det åt mer energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.