Hej!

Jag ska göra en rörgenomföring i golv (pex rir 15x2,5/25) och har en fundering då genomföringen kommer att ske nära ett avlopp (110 rör, wc). Jag har läst säkert vatten och GVK för att göra så rätt som möjligt. Avloppsröret till WC hamnar minst 6cm från väggen. Vad jag däremot inte hittar någon information om är vad som gäller kring avstånd mellan avloppsröret och vattenröret. Är det helt enkelt minst 6cm där också för att manschetten för tätskikt kring avloppet skall passa korrekt?

Min andra fundering är: Golvet skall flytspacklas efter att vattnet har dragits, räcker det som fixering (tillsammans med att jag fäster röret på vägen givetvis innan genomföringen) eller behöver jag någon form av bricka också mot golvet? Det behöver inte vara vackert då denna genomföring kommer att döljas under en WC (det är vattnet till WCn nämligen).
 
K
H HuvudetPaSpiken skrev:
Hej!

Jag ska göra en rörgenomföring i golv (pex rir 15x2,5/25) och har en fundering då genomföringen kommer att ske nära ett avlopp (110 rör, wc). Jag har läst säkert vatten och GVK för att göra så rätt som möjligt. Avloppsröret till WC hamnar minst 6cm från väggen. Vad jag däremot inte hittar någon information om är vad som gäller kring avstånd mellan avloppsröret och vattenröret. Är det helt enkelt minst 6cm där också för att manschetten för tätskikt kring avloppet skall passa korrekt?
Exakt så är det, 60mm mellan rör också. Var tidigare 50mm men de ändrade nyligen till 60mm just för att manschetterna inte ska överlappa.
 

Bästa svaret

K kniv skrev:
Exakt så är det, 60mm mellan rör också. Var tidigare 50mm men de ändrade nyligen till 60mm just för att manschetterna inte ska överlappa.
Fast enligt BeritS länk så är det 60 till vägg, men 100 mellan rör och rör.
 
  • Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
K
nimhed nimhed skrev:
Fast enligt BeritS länk så är det 60 till vägg, men 100 mellan rör och rör.
Ah då var det 100 de ändrade till, bra!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hjälper den här sidan dig?
[länk]
BirgitS BirgitS skrev:
Hjälper den här sidan dig?
[länk]
Nej tyvärr inte för jag har svårt att förstå där huruvida det skiljer sig något i regler vad gäller genomföringar för avlopp i förhållande till vatten.

”mellan två genomföringshylsor minst 100 mm”

Ok, så det samma gäller mellan genomföringshylsa och avlopp?

Eventuellt att jag inte förstår begreppen bara?
 
nimhed nimhed skrev:
Fast enligt BeritS länk så är det 60 till vägg, men 100 mellan rör och rör.
Ok, så vad röret är avsett för spelar ingen roll?
 
H HuvudetPaSpiken skrev:
Ok, så vad röret är avsett för spelar ingen roll?
Jag kom fram till att det inte spelar någon roll, det är 100 mm som gäller mellan rörgenomföring i golv oavsett vad rören är avsedda för.
 
  • Gilla
nimhed och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.