Hej alla,

Jag blir lite konfunderad över priserna på pellets i Sverige idag. Jag undrar om de är uppjackade av tillverkarna själva. Jag har beställt pellets levererat till fastighet för ca 4000:-/ton i 15 kgs säck på pall, och då är det inklusive transport från Danmark.

Jag tycker det känns som att det är en orimlig prishöjning av producenterna/leverantörerna i någon form av oligopol. Är jag ensam i den tron/känslan?
 
Tillgång och efterfrågan. Nu vill alla som har möjlighet att elda pellets fylla sina förråd. Kanske har man tidigare år även kört till större del på el. Det är ju inte så längesen det var hysteri kring toapapper.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hej alla,

Jag blir lite konfunderad över priserna på pellets i Sverige idag. Jag undrar om de är uppjackade av tillverkarna själva. Jag har beställt pellets levererat till fastighet för ca 4000:-/ton i 15 kgs säck på pall, och då är det inklusive transport från Danmark.

Jag tycker det känns som att det är en orimlig prishöjning av producenterna/leverantörerna i någon form av oligopol. Är jag ensam i den tron/känslan?
Man betalar för en vara utifrån konkurrenssituationen, och då pellets konkurrerar med el och gas (inom EU) så stiger priserna på pellets när priserna på gas och el stiger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.