Hej
Har fått ett plötsligt dåligt luft flöde på tilluften på mitt snart 2 år gamla Nibe FTX agg .
Som ni ser på bilderna så är det 71 % på frånluft (GQ2) och endast 6% på tilluften ( GQ3) .
Utetemperaturen är ca -7 grader .
Stannade aggregatet och bytte till nya filter när jag märkte detta i kväll.
Kan det har frusit och vad gör man åt det i så fall ?
Kan man ändra något på dessa värden som står i Nibe pumpen angående lägsta avluft temp ?
 
  • Skärmavbild av tjänstemeny på värmesystem med temperaturinformation och status på funktioner, på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel för ventilation med temperaturinställningar och statusindikatorer, grönt lysande OK-knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu svarar jag mig själv då jag kommit på lite vad det kan vara !
Har sänkt temperaturen i huset lite för att spara lite energi. Har sänkt från 22-20 grader .
På så sätt kommer det in en lägre temperatur på från luften till FTX aggregatet.
På så sätt så sänkts avluft temperaturen i aggregatet.
Den står i fabriksutförandet inställt på 5 grader . Blir det under 5 grader så sänker den flödet på tilluften och allt blir en enda ond cirkel.Allt blir ju värre ju kallare det är ute .
För att motverka detta kan man installera ett förvärmare på el innan ute luften kommer in i aggregatet men är inte intresserad av det så detta bara tar extra energi och jag hade inte detta problem förra vintern då jag hade en högre inomhus temperatur. Nu till min fråga ! Om jag sänker värdet i min Nibe 1255 ( som styr mitt Nibe FTX aggregat) från 5 grader till 4 grader så sätter tilluften fart igen och börjar varva upp från 10 % till typ 55 % .
Den brukar vara på ca 77 % efter min OVK inställning från när huset var nytt för 2 år sedan . Så min fråga är hur lågt ner törs man gå med inställt värde på avluft ?
Se bild nedan där man ställer den temp på värmepumpen
 
  • Digital kontrollpanel för ventilationssystem som visar inställningar och temperaturer med svenska menyalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det handlar om att det inte ska frysa på i frånluftsbatteriet. Blir batteriet för kallt fryser fukten som kommer i från huset. Jag är mest van vid vanliga ventilations aggregat. På de är det störst påfrysning när det gäller plattväxlare och vätske värmeåtervinning som i regel har en övervakning på detta fenomen. När det är risk för påfrysning minskas uppvärmningen som tas i från frånluftsbattetiet på uteluften. Och frånluftsbatteriet blir varmare. Och fukten ventileras bort på batteriet. När detta görs måste annan värmekälla ersätta. Så tillufttempen bibehålls. Du kan testa att sänka en grad till 4. Men var vaksam att det inte bildas is på frånluftsbatteriet. Det märker du om du tappar luftflöde i frånluftskanalen. Om det skulle frysa i batteriet är det i regel ingen katastrof. Det kan bli en isklump som kan ta tid att tina bort. Du kan testa att minska tilluftbörvärdet tex 17-18 grader. Då kanske det räcker med 20 grader i frånluft. Att tilluftflödet sänks är ett skydd så du tänker på det. Denna lösning finns på tex Swegon aggregat och är den sista åtgärden innan aggregaten stänger av sig när tillufts temperaturen är för låg eller för att hindra påfrysning. Som på ditt aggregat
 
Tack för info …
Är det då bättre i stället att höja temperaturen på ” lägsta avluftstemp” och på så sätt behålla flödet på tilluften men göra avkall på verkningsgrad?
 
B Behörig elektriker skrev:
Tack för info …
Är det då bättre i stället att höja temperaturen på ” lägsta avluftstemp” och på så sätt behålla flödet på tilluften men göra avkall på verkningsgrad?
Kan du ställa in vilken tilluftemperatur du vill ha eller min och max temp? Höj inte lägsta avluftemp. Prova sänk den till 4 som du tänkte. Marginal finns. nyfiken på resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.