Renoverar köket med Ikeas Metod-stommar. Luckor, dörrar, lådfronter tillverkas av ett snickeri i massiv björk. Har beställt en diskmaskin ASKO DSD8237 för inmbyggnad. Frågan är hur hög fronten till diskmaskinen ska vara? Samma som stommens höjd, dvs 800 mm minus några millimeter?

Och var/hur monteras fästen/urtag för Ikeas specialglidbeslag? Jag har inte lyckats se någon front så jag är tacksam för info, och väldigt gärna bilder.
 
Svarar mig själv. Vet ännu inte om det är något speciellt för Asko, men Ikeas diskmaskinsfronter är 797 x 597 mm. Så jag hoppas det stämmer.
 
Blir kanon, huvudsaken är att det livar med resterande luckor.
 
Vi korsar fingarna och hoppas det funkar:rolleyes:
 
Hur löste sig detta?
 
Just det ja. Sorry att jag glömde följa upp. Det löste sig bra till slut. Ikeas specialskenor behövdes inte utan det funkade med fästena plus medföljande borrmall som följde med Asko:n. Men det var minst sagt kinkigt med borrningen för fästena i luckan. Jag tyckte jag mätte minutiöst, flera gånger, men det blev ändå en miss på 1-2 mm i sidled i nederkant. Jag lyckades anpassa luckorna runtom så der syns knappt nu.
Fästena är stabila och luckan glider fint, men en stor svaghet är att fästena inte har någon justeringsmån så det gäller att sätta dom rätt på en gång.
Har i alla år kämpat emot diskmaskinsinnehav - har inte haft något emot att handdiska då vi är bara två per. Men är faktiskt riktigt nöjd med den här.
 
Jag har förstått att Ikeas skenor inte funkar till Asko. Jag har fått köpa spikband för att få ihop mina 2 fronter. Det dumma är bara att vi inte fick någon mall till diskmaskinen så jag vet i fan hur jag ska lösa det.
 
Vilken Asko-modell har du?
Min front är i ett stycke. Tjock askfaner, beställt hos ett snickeri.
 
Då lär det vara lika som vår. Visserligen DSD8237 utan /1 efter. Men fick du inte med ett ark, lika stort som fronten, som ska fungera som mall för fästena? Du fick väl med 4 fästen? Kontakta ÅF eller Asko annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.