Vi har helt plötsligt fått två st element som är kalla. Allt fungerade för ca 3 dagar sen.
Gått igenom hela fjärrvärmecentralen och allt ser ut att fungera som det ska.
Ena elementet är i källaren och röret som går horisontellt är varmt men det som går vertikalt till elementet är kallt. Ibland kan det bli lite varmt men bara fram till termostaten eller radiatorn. (Vad det nu kallas)
Finns en risk att det blev kallt så fort det blev minusgrader. Men vet inte varför bara två skulle lägga av isåfall.
Gammalt element så vi har inte ett stift som jag läst många har numera.
 
  • Vitmålade rör längs en vägg, industriell look, skuggspel, texturrik yta, gammal byggnad, inomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit rörledning och radiator mot smutsig texturerad vägg; slitna färglagren synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som att skräp har fastnat i antingen manuella radiatorventilen eller i returventilen.

Genom att stänga & öppna ventilerna flera gånger så kan smutsen släppa.
 
Har du termostater på övervåningen? Om de öppnar så tappar du tryckskillnad i systemet och flödet i källaren kräver pumpkraft för att fungera.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du termostater på övervåningen? Om de öppnar så tappar du tryckskillnad i systemet och flödet i källaren kräver pumpkraft för att fungera.
vi har tre våningar. detta element högst upp slutade också fungera samtidigt.

Nere i källaren så är som sagt det vertikala röret till höger som går till termostaten och det är iskallt nu. Går inte ens ner till elementet. Det kommer ingen värme. Men det horisontala är varmt.
 
  • Vit element, rosa vägg, elektriska kablar, ljusslinga, termostatventil, oorganiserad, interiör, bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Låter som att skräp har fastnat i antingen manuella radiatorventilen eller i returventilen.

Genom att stänga & öppna ventilerna flera gånger så kan smutsen släppa.
Har inte tummen i näven men returventil? termostaten är väl den jag vrider på för att ställa in hur mycket värme det ska komma in i elementet?
 
Du har inga termostatventiler utan manuella radiatorventiler.
Returventilen, ifall sådan finns, sitter på returen ut från radiatorn, längst ner på radiatorn.

Flera bilder av returventiler, golvvärme, sökresultat, diverse modeller, annonser, plombering, prisangivelser, VVS-material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

exempel på returventiler.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du har inga termostatventiler utan manuella radiatorventiler.
Returventilen, ifall sådan finns, sitter på returen ut från radiatorn, längst ner på radiatorn.

[bild]
exempel på returventiler.
såhär ser hela ut. jag har testat att lufta dem också kan jag tillägga.
bifogar en video också. Höjde värmen för att testa och nu när jag drar ner värmen så ökar trycket i manometern.
 
  • Vit vägg, rör, element, övervakningskamera, elinstallationer, inomhusmiljö, skuggor, strukturerad yta, inget direkt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har alltså inga termostater. Har ni vridit upp andra element när kylan kommit. Vrid ner de element som har liten temperaturdifferens mellan topp och botten.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har alltså inga termostater. Har ni vridit upp andra element när kylan kommit. Vrid ner de element som har liten temperaturdifferens mellan topp och botten.
D Daniel 109 skrev:
Du har alltså inga termostater. Har ni vridit upp andra element när kylan kommit. Vrid ner de element som har liten temperaturdifferens mellan topp och botten.
vred ner alla fungerande element och ovanvåningens element blev varm där jag nu har markerat
 
  • Arbetsyta med skrivbordslampa, sladdar, värmeelement och fönster. Rosa vägg, träinredning och rörig elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Du har alltså inga termostater. Har ni vridit upp andra element när kylan kommit. Vrid ner de element som har liten temperaturdifferens mellan topp och botten.
källarens element har nu också gått igång när jag stängde de andra. Kan man inte ha alla igång?
 
Jo, men inte med fullt öppna ventiler. Då räcker inte flödet till alla element.
 
  • Gilla
fisgris8
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, men inte med fullt öppna ventiler. Då räcker inte flödet till alla element.
tack för hjälpen!
Höll på hela dagen igår med alla knep för att få det att lira.
 
Jo, normalt har man alla igång, dina problem kan ha två orsaker, antingen ett element som "kortsluter" (samma temperatur in och ut) flödet så övriga element inte får tillräckligt, eller så är det för dålig fart på cirkulationspumpen
 
  • Gilla
Freddiesj
  • Laddar…
Du skulle verkligen behöva byta ut alla termostatventiler och få systemet injusterat. En relativt billig åtgärd som kommer skapa mycket bättre balans i hela systemet.

Har själv gjort det och grovjusterat alla ventiler till ungefär 0,2 kv med tillhörande verktyg utan att göra någon noggrannare energiberäkning, resultatet blev riktigt bra.

Vatten tar alltid lättaste vägen, vilket innebär att man lätt får kortslutningar i dåligt injusterade system.

Sen kan jag inte tänka mig att ditt system behöver mycket mer än 1 Bar i statiskt tryck.
 
TS har inga termostater.
TS behöver i te ”få systemet injusterat” Det är lättare att lösa på egen hand. Med lite tid är det inte alls svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.