H Husärlivet skrev:
så då tycker du att om man behöver måla om ett hus så ska man sätta ny panel också? Verkar lite så
Du missuppfattar för saken skull, inte för att bidra till att öka kunskapen i tråden.

Det kan vara motiverat att sätta ny panel på ett hus! Det får man avgöra från gång till annan! Jag känner stark sympati för att göra rätt med dyra saker från början. Jag har köpt jättedyra penslar och fin färg och det är absolut inget jag ångrar! Nej! Tvärt om!

Jag ser hur de som har renoverat före mig i min lägenhet har varit måna om att runda kvalitet till förmån för att få det gjort. Det blir inte bra... inte för dom och inte för mig som är mer noggrann i mitt sinne.

Lägenheten jag nu renoverar var inte ens så här fin i nyskick! Det vet jag!
 
Det är på landet så badrummet används troligen sparsamt.

jag skulle limma dit klinker på plastmattan. spackla väggar där hål finns, sedan måla väggarna/tak med våtrumsfärg.

Köpa en enkel men bra duschkabin. Samt paxfläkt som kan driva ut fukten.
 
N nochl skrev:
Jag har planerat att göra en billig uppfräschning av vårt gamla badrum där idag finns våtrumsmatta på golv och väggar. Jag skulle gissa att det är från 90-talet. Idag finns där ett hörnbadkar. Planen är att sätta klinkers på våtrumsmattan och pärlspont på väggarna. Badkaret ska bort och plan är att sätta in en ny duschkabin, toalett och badrumsmöbler. Ska man inte duscha mot golv och vägg så bedömmer jag att det duger. Vårat golv och golvbrunn bedömmer jag vara i gott skick, annars hade jag nog inte lagt klinkers på.

Pärlsponten eller vilken panel som helst hade jag tänkt sätta med luftspalt för att det inte ska mögla bakom.
Det låter ändå som att det blir X antal tusenlappar du lägger ner på badrummet. Då känns det bara dumsnålt att inte passa på att riva bord våtrumsmattan, byta brunnen och sätta nytt tätskikt. Det är inte många tusenlappar extra det handlar om. Då kan du faktiskt betrakta badrummet som nyrenoverat sen och har inte byggt in massa gammalt och utdaterat.
Gissar att du ändå hade tänkt göra det mesta själv(?) Det är ok att göra sådant själv bara man är nogrann och följer tätskiktsleverantörens anvisningar och fotodokumenterar hela processen. Visst kan det finnas försäkringsbolag som ändå har synpunkter på att man gör tätskikt själv, men då byter man försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det låter ändå som att det blir X antal tusenlappar du lägger ner på badrummet. Då känns det bara dumsnålt att inte passa på att riva bord våtrumsmattan, byta brunnen och sätta nytt tätskikt. Det är inte många tusenlappar extra det handlar om. Då kan du faktiskt betrakta badrummet som nyrenoverat sen och har inte byggt in massa gammalt och utdaterat.
Gissar att du ändå hade tänkt göra det mesta själv(?) Det är ok att göra sådant själv bara man är nogrann och följer tätskiktsleverantörens anvisningar och fotodokumenterar hela processen. Visst kan det finnas försäkringsbolag som ändå har synpunkter på att man gör tätskikt själv, men då byter man försäkringsbolag.
Jo, det är inte omöjligt att jag ändrar mig. Det är inget jag har planerat i närtid ändå pga andra byggnationer.
 
N nochl skrev:
Jo, det är inte omöjligt att jag ändrar mig. Det är inget jag har planerat i närtid ändå pga andra byggnationer.
Då hinner du fundera ordentligt på det ;)
Jag menar mest på att om du lägger de (få) extra tusenlapparna på att göra det korrekt så får du ett badrum med livslängd på 20-25 år. Men om du gör snålvarianten så får du ett "nytt" badrum som redan på dag 1 har passerat bäst före datum.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Du missuppfattar för saken skull, inte för att bidra till att öka kunskapen i tråden.

Det kan vara motiverat att sätta ny panel på ett hus! Det får man avgöra från gång till annan! Jag känner stark sympati för att göra rätt med dyra saker från början. Jag har köpt jättedyra penslar och fin färg och det är absolut inget jag ångrar! Nej! Tvärt om!

Jag ser hur de som har renoverat före mig i min lägenhet har varit måna om att runda kvalitet till förmån för att få det gjort. Det blir inte bra... inte för dom och inte för mig som är mer noggrann i mitt sinne.

Lägenheten jag nu renoverar var inte ens så här fin i nyskick! Det vet jag!
Vill se bilder för att tro på det du skriver…
 
H Husärlivet skrev:
Vill se bilder för att tro på det du skriver…
Varför skulle civilpolisen ljuga om en sådan sak? Jag får uppfattningen av att du mest vill bråka med folk här på forumet med dina anklagelser.
 
J Jontha skrev:
Varför skulle civilpolisen ljuga om en sådan sak? Jag får uppfattningen av att du mest vill bråka med folk här på forumet med dina anklagelser.
Vill inte bråka men blir trött när man läser hur folk är så noga med sina renoveringar, samt att dom är bättre och gör det bättre än hantverkare själva. Sen om visst folk nöjer sig med enklare renoveringar/ lagningar som är billigt låt dom göra det då?! Men om sen någon annan typ köper en bostad som är mindre bra renoverad så får man skylla sig själv. Då Kan man inte klaga på att åhh det blir så jobbigt och eländigt för mig nu när jag själv ska renovera!! Men vill ju bara se resultat om det är så fint som personen skrev…
 
Redigerat:
H Husärlivet skrev:
Vill inte bråka men blir trött när man läser hur folk är så noga med sina renoveringar, samt att dom är bättre och gör det bättre än hantverkare själva. Sen om visst folk nöjer sig med enklare renoveringar/ lagningar som är billigt låt dom göra det då?! Men om sen någon annan typ köper en bostad som är mindre bra renoverad så får man skylla sig själv. Då Kan man inte klaga på att åhh det blir så jobbigt och eländigt för mig nu när jag själv ska renovera!! Men vill ju bara se resultat om det är så fint som personen skrev…
Ja men det kan jag hålla med dig om fullständigt. Man ska absolut ha full respekt för hantverkarna och det dom gör. Har haft en plattsättare här för ett tag sedan och skillnaden på det han gör och vad jag skulle kunna göra är längre än till månen. För att inte tala om tidsskillnaden!!! Jag hade nog inte vara särskilt mycket snabbare ens om jag bara behövde trycka upp plattorna huller om buller.
 
  • Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.