jo, men kopplar du ihop dom så finns alltid risken att du kommer att få problem med att "fibertrafiken" går över modemet om fibern går ner. lika bra att sätta upp dubbla WAN på routern direkt isf. det ger dig samma resultat. och se över tjänsterna som drar mycket data så du lätt kan stänga dom om det fibern går ner.
 
Tyvärr går det inte sätta dubbla WAN på min UDR och jag är inte jättesugen på att köp dyr ny utrustning.

Jag tycker dock att det borde gå att lösa på annat vis men min okunskap är monumental :)
 
Alltså det borde ju gå att sätta upp en lokal tunnel mellan HA (nätverk 1) och Homey (nätverk 2).
 
Du kan helt enkelt koppla ihop dem med tråd, slå av DHCP på ena routern och använd samma nät (t.ex. 192.168.0.0/24). Sedan i den andra ha tabeller för vilka MAC-addresser som ska använda vilket WAN (ha olika gateway för olika enheter). Och i båda forwarda samma portar till samma enhet så kommer man åt dem på båda WAN utifrån (om det inte är blockerat inkommande traffik vilket det oftast är för 4G).

Alternativt för HA-maskinen, köp ett till nätverkskort, koppla in den i båda nätverken och välj vilken den ska använda som gateway. Då behöver båda nätverken köra olika nät så borde den maskinen kunna komma åt maskiner i båda nätverken.

Men det är mycket mer bökigt...
 
Jag har en ledig port på RasPi. Just nu kopplar den upp via wifi till Huawei-modemet eftersom modemet inte har några fysiska portar.
 
Det jag vill göra är alltså att koppla ihop de två nätverken lokalt. De finns på samma adress och kan fysiskt placeras bredvid varandra. Det jag vill uppnå är att Nätverk 2 ska kunna kommunicera med nätverk 1 när fibern ligger nere. LTE-modemet har inga nätverksportar.

Det jag tänker mig är att Routern och LTE-modemet ansluter till något som klienter. Det är det där"något" som jag söker.
 
  • Två nätverksscheman: fiberuppkopplad router, LTE-modem, enheter (LLVP, kamera, Homey, HA), internetanslutning, kommunikationspil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Vet inte om du har löst ditt behov ännu men jag ger mig på att försöka hjälpa.

D Derbyboy skrev:
Det jag vill göra är alltså att koppla ihop de två nätverken lokalt.
Det är lätt att göra men löser inte ditt problem på grund av ditt andra krav på lösningen:

D Derbyboy skrev:
Det jag vill uppnå är att Nätverk 2 ska kunna kommunicera med nätverk 1 när fibern ligger nere.
(Tvärtom antar jag att du menar, så mitt svar utgår från det. )
Det är här en av utmaningarna finns. Det vanligaste, och därmed enkla och kostnadseffektiva, är att en router med WAN fail-over.

Det är dock inte aktuellt i nuläget på grund av:
D Derbyboy skrev:
Nej, jag vill inte ha failover på det viset.
Ytterligare försvårande är att:
D Derbyboy skrev:
LTE-modemet har inga nätverksportar.
Det verkar vara ett olämpligt modem för dina behov så det kan behöva bytas.

D Derbyboy skrev:
Det jag tänker mig är att Routern och LTE-modemet ansluter till något som klienter. Det är det där"något" som jag söker.
Nja, du kanske kan använda din befintliga router som detta "något".

En lösning är att konfigurera din HA att använda två nätverk och static routing och ett där din fiberanslutning är default route med och ett med ditt modem där modemet har en högre vikt i administrative distance.

Samma för din Homey och all annan utrustning som ska ha fail-over. Hur man gör detta behöver du lära dig. Jag vet tyvärr inte tillräckligt om nätverksdesign för att kunna hjälpa.

Jag känner tyvärr inte heller till någon produkt som löser alla dina ovanstående behov i standardutförande. Det är kanske möjligt att du kan modda en MicroTik till att göra det du vill. Men det är svårt och dyrt och du behöver nog garanterat både byta din UDM och ditt modem samt lära dig en hel del om nätverk, routrar och brandväggar. Här till exempel: https://help.mikrotik.com/docs/display/ROS/Route+Selection+and+Filters

Som du märker är det du frågar efter, trots att det på ytan verkar enkelt, ganska komplicerat Såvida inte jag har missförstått vad du frågar efter.

Så mitt slutliga råd är tyvärr inte det svar du antagligen hoppas på utan jag råder dig att se över din hela nät-design och se om det går att förenkla till ett nät och om du kan fundera på att ge upp kravet på att inte tillåta att din router hanterar fail-over.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Det behövs en router som kan routa trafik mellan flera nätverk än bara är ett LAN/WLAN och internet/WAN.

Det behövs sen regler för att begränsa trafiken från de adresser/prylar som inte får accessa internet via mobilnätet s anslutning(Gateway).
 
Det kanske är en router där jag kan lägga in egent os, typ dd-wrt som jag kan få att fungera så?

Alltså Routern (vi kan kalla den ROUTERN) ska kunna sätta i bridgemode och sen kunna styra trafiken.

HA ansluter till ROUTERN och ROUTERN ansluter till Huawei
 
K
D Derbyboy skrev:
Det kanske är en router där jag kan lägga in egent os, typ dd-wrt som jag kan få att fungera så?
Tveksam. Men ska inte säga ett det är omöjligt bara för att jag inte vet hur.
D Derbyboy skrev:
Alltså Routern (vi kan kalla den ROUTERN) ska kunna sätta i bridgemode och sen kunna styra trafiken.
Bridgemode på en hemmarouter gör just det. Bryggar all trafik mellan två interface. Det är svårt att styra trafiken då. Du behöver routing-funktioner för att styra. Alltså RIP, BPG mm. Utan routing kan du inte få systemen att välja rätt väg till internet.
D Derbyboy skrev:
HA ansluter till ROUTERN och ROUTERN ansluter till Huawei
Då får du all trafik genom din Huawei.
Tror tyvärr fortfarande att det inte är så lätt att åstadkomma.

Ett alternativ du kanfundera på är att du:
  • slår samman näten till ett nät med din UDR som enda router
  • sätter upp Huawei-modemet som traditionellt wan-failover i din UDR.
  • använder "föräldrafunktioner" (jag förutsätter nu att detta är en konsument-pryl) i din Huawei för att begränsa till att endast de adresser som behövs för att HA ska fungera som du avser tillåts nås från modemet. Lite som om man vill blocka kidsen från vissa adresser.
Då kan HA nå internet även när fibern är nere men inga andra maskiner kan göra annat än att nå samma end-points som din HA ska. Vet inte om det skulle funka. Men du kan ju testa.
 
namnbyte
D Derbyboy skrev:
Jag har två lokala nätverk där båda normalt har uppkoppling mot Internet.

1) UDR, AP och Homey uppkopplat till fibern

2) Huawei 4G-modem, HA

Går det på något sätt att kunna styra Homey från HA om fibern går ner?
Det går, men oklart om du har förutsättningarna för det med den hårdvaran/mjukvaran.

Aldrig använt en UDR och vet knappt vad det är, men om jag tänker att den kör ddwrt torde ett script lösa det relativt enkelt. För trött för att ens skriva vettig psuedo-kod, men krasst skulle cron-jobbet kunna se ut som;

- check ip on wan
- if ip != null, die
- if ip == null, set wlan interface to client mode, connect to 4g modem

Och sen exekvera det var 5e minut eller något

EDIT; Och sen kanske en fortsättning för att sätta tillbaka wlan-adaptern i AP-läge när den återfår ip på wan...hade kunnat ses som fördelaktigt
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K kva skrev:
Tveksam. Men ska inte säga ett det är omöjligt bara för att jag inte vet hur.
Bridgemode på en hemmarouter gör just det. Bryggar all trafik mellan två interface. Det är svårt att styra trafiken då. Du behöver routing-funktioner för att styra. Alltså RIP, BPG mm. Utan routing kan du inte få systemen att välja rätt väg till internet.
Då får du all trafik genom din Huawei.
Tror tyvärr fortfarande att det inte är så lätt att åstadkomma.

Ett alternativ du kanfundera på är att du:
  • slår samman näten till ett nät med din UDR som enda router
  • sätter upp Huawei-modemet som traditionellt wan-failover i din UDR.
  • använder "föräldrafunktioner" (jag förutsätter nu att detta är en konsument-pryl) i din Huawei för att begränsa till att endast de adresser som behövs för att HA ska fungera som du avser tillåts nås från modemet. Lite som om man vill blocka kidsen från vissa adresser.
Då kan HA nå internet även när fibern är nere men inga andra maskiner kan göra annat än att nå samma end-points som din HA ska. Vet inte om det skulle funka. Men du kan ju testa.
Varför använda RIP eller BGP? som jag antar menas här.
Det är ju inte så att han har ett eget AS nummer och ska peera med andra operatörer?
 
K
A A-Man_08 skrev:
Varför använda RIP eller BGP? som jag antar menas här.
Det är ju inte så att han har ett eget AS nummer och ska peera med andra operatörer?
Antagligen inte. Han behöver dock dynamiskt routa till olika gateways från en host baserat på länkstatus på den gatewayen inte hosten. Kräver väl någon form av routing-protokoll tänker jag. Men så jag jag skrev ovan att detta är ovanför min kompetensnivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.