Hej!

Har en kakelugn från tidigt 80-tal vars spjäll inte går att öppna mer än ca 5cm. Det går att elda i den, men av förklarliga skäl blir det mycket rök i eldstaden och elden slocknar innan veden har brunnit upp. I övrigt är kakelugnen i bra skick.

Har läst runt här och provat alla knep och knåp för att få spjället att öppna mer. Har kanske fått ut det 2cm till på 3-4h slit.

Nu till min fundering. Skulle man kunna montera en dragförbättrare/skorstenssnurra på skorstenen för att kompensera för spjället och få ett bättre drag? Hade velat kunna elda i vinter och ta tag i att fixa, alt. byta spjället till våren.
 
Bild?
 
jannekjuyckken
C Cykelola skrev:
Hej!

Har en kakelugn från tidigt 80-tal vars spjäll inte går att öppna mer än ca 5cm. Det går att elda i den, men av förklarliga skäl blir det mycket rök i eldstaden och elden slocknar innan veden har brunnit upp. I övrigt är kakelugnen i bra skick.

Har läst runt här och provat alla knep och knåp för att få spjället att öppna mer. Har kanske fått ut det 2cm till på 3-4h slit.

Nu till min fundering. Skulle man kunna montera en dragförbättrare/skorstenssnurra på skorstenen för att kompensera för spjället och få ett bättre drag? Hade velat kunna elda i vinter och ta tag i att fixa, alt. byta spjället till våren.
Spjället har fastnat.
Ligger något ivägen. Sten eller bruk kanske.
Har du ventil i toppen kan du lysa in där och inspektera.

Minst 10cm är spjället i kakelugn.
 
Claes Sörmland
Har du testat dammsugare för att få ut grus/lerbruk ur spjällledarfalsen?

Jag antar att du uteslutit att en sten ligger på den?

Har du testat med värmepistol någon timme på spjället (om det är tjära)?
 
F fribygg skrev:
Bild?
På bilden är spjället så långt ut som det går.
 
  • Vit kaklad hörna med rördragning, ventilation och gammaldags krok på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar dimensioner på ett runt hål i en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en öppning till ett mörkt hål eller rör, med ojämna kanter och synligt slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Spjället har fastnat.
Ligger något ivägen. Sten eller bruk kanske.
Har du ventil i toppen kan du lysa in där och inspektera.

Minst 10cm är spjället i kakelugn.
Har tyvärr bara sotluckan att se in genom. Men troligtvis ligger det sot packat och/eller tjära inne i spjällets spår.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du testat dammsugare för att få ut grus/lerbruk ur spjällledarfalsen?

Jag antar att du uteslutit att en sten ligger på den?

Har du testat med värmepistol någon timme på spjället (om det är tjära)?
Har både dammsugit och trätt på en slang på tryckluftpistolen i ett försök att blåsa rent runt spjället. Skulle kunna försöka att tejpa på en mindre slang på dammsugaren och förhoppningsvis nå in bakom spjället.

Inte testat värmepistol. Bra idé, men är svårt när sotluckan är så liten och sedan är det 23cm centrum lucka ner till spjället.
 
jannekjuyckken
Har du en sotlucka i toppen.
In med handen och kän av i så fall.
Detta är ett problem man löser bara man håller på en stund.

Testa att knacka på spjället försiktigt med plasthammare eller typ handtaget på större mejsel.
Få till ordentliga vibrationer så kan ev stopp lossna rätt enkelt
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
C Cykelola skrev:
Inte testat värmepistol. Bra idé, men är svårt när sotluckan är så liten och sedan är det 23cm centrum lucka ner till spjället.
Då behövs en kort bit stålrör så att varmluften kan ledas vidare.

(Jag räknar med att du jobbar genom en vanlig liten sotlucka i toppen.)
 
Om inget annat hjälper, ta dit en kakelugnsmakare om tar ner kronan, öppnar upp anslutningen ovan spjällbotten, och fixar spjället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.