Har en lång garderobsvägg (inbyggda) i hallen som står för en stor del av husets förvaringskapacitet. Huset byggdes med garderobsvägg, men det är tydligt att de nuvarande bytts ut för kanske 20 år sedan.

Problemet är att garderoberna står mot yttervägg, därtill den yttervägg som vätter mot norr. Huset är byggt på 60-talet, i lättbetong, med självdrag och givetvis utan ångspärr. Tror att alla förstår att det är ett bra recept för mögel. Det finns närmare 80 hus på området med samma lösning och jag har svårt att förstå att man skulle byggt alla garderober på ett sätt som "aldrig fungerat".

Frågan är om det går att behålla dessa garderober, genom vissa åtgärder och i så fall vilka åtgärder det skulle kunna vara? Jag undrar om det är lönt att ens försöka sig på att mekaniskt ventilera utrymmet, eller om det enbart är värme som skulle vara aktuellt.

Tack för input och idéer.
 
Puffar
 
BirgitS
Det kan ordna sig med en frånluftsfläkt i garderoben men det går ju inte att garantera. En förutsättning är ju då att ytterväggen i garderoben verkligen får ett luftflöde och inte en massa annat täcker för.
 
  • Gilla
oskar8889
  • Laddar…
Frågan är om enbart ventilation räcker eller om det behövs extra värme också. Finns det möjlige fläktar speciellt anpassade till garderober? Finns det någon bra lösning för uppvärmning?
 
Ta upp hål och sätt avlånga ventiler i sparksockeln. Borra venthål i toppen på garderoben så att du får ett luftflöde mellan garderob och yttervägg.
Enkel skiss av möjlig karta eller layout med pilar som anger riktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oskar8889 och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Ta upp hål och sätt avlånga ventiler i sparksockeln. Borra venthål i toppen på garderoben så att du får ett luftflöde mellan garderob och yttervägg.
[bild]
Låter väldigt vettigt, tack för din input. Men så klart har jag följdfrågor på det.

1. Är tanken att om ventilationen bakom garderoben är god, så behöver jag inte oroa mig för att ventilera inne i själva garderoben?
2. Behövs det mekaniska fläktar för att skjuta på luften?
3. Går luften alltid nerifrån och upp?
 
Det du har där är ju rent tekniskt ett skafferi eller en matkällare. De måste ha ventilation och du ska egentligen inte ha textilier i det. Men om du prompt ska använda dem som garderober behövs någon sorts fläkt, ja.
 
Oklart hur en rad med garderober i ett hus kan klassas som matkällare:thinking:. Kanske ska förtydliga att rummet så klart är uppvärmt, men att garderoberna som sådana är inbyggda och att det inte finns ventilation eller värme som kan komma åt väggen bakom dem i dagsläget.
 
oskar8889 oskar8889 skrev:
Oklart hur en rad med garderober i ett hus kan klassas som matkällare:thinking:. Kanske ska förtydliga att rummet så klart är uppvärmt, men att garderoberna som sådana är inbyggda och att det inte finns ventilation eller värme som kan komma åt väggen bakom dem i dagsläget.
Exakt. Och då blir det ju en källare eftersom det är ouppvärmt och mot yttervägg. Det klassas givetvis inte som det. Men rent tekniskt får man ju den effekten som du märkt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Exakt. Och då blir det ju en källare eftersom det är ouppvärmt och mot yttervägg. Det klassas givetvis inte som det. Men rent tekniskt får man ju den effekten som du märkt.
Det var roligt :)
Garderob på övervåningen betraktas som källare! Ska den räknas som biarea också...? Med sänkt taxeringsvärde...?
Kanske kan starta en tråd om dolda fel :-D
 
Frågan är alltså om det räcker med att passivt ventilera garderoberna, eller om jag kommer behöva börja riva bort dem helt.
 
oskar8889 oskar8889 skrev:
Frågan är alltså om det räcker med att passivt ventilera garderoberna, eller om jag kommer behöva börja riva bort dem helt.
Har du konstaterat mögel där idag eller är du bara orolig? Enda sättet att veta är ju att titta efter, kan du göra det utan att riva?

Vad gäller mekanisk ventilation så borde det ju räcka med en liten badrumsfläkt i toppen som suger luft genom ventiler i sockeln (givet att det finns en liten luftspalt bakom alla garderober).
 
BirgitS
Det är ju lite svårt att veta vad som krävs i ditt hus eftersom ingen här vet vad temperatur och fuktighet är vid väggen. Du kan ju kolla med grannarna om hur det är hos dem.
 
Alla hus är byggda på samma sätt. Alla hus hus har samma problem. Väldigt märkligt.

Men för att ställa frågan så här då;
Om inte självdrag räcker, så borde definitivt mekanisk ventilation göra jobbet? Utan att jag då behöver addera extra värme, utan värmen från innesluten bör räcka.

Är det troligen så? För 100% kan man ju aldrig vara.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
oskar8889 oskar8889 skrev:
Alla hus är byggda på samma sätt. Alla hus hus har samma problem. Väldigt märkligt.

Men för att ställa frågan så här då;
Om inte självdrag räcker, så borde definitivt mekanisk ventilation göra jobbet? Utan att jag då behöver addera extra värme, utan värmen från innesluten bör räcka.

Är det troligen så? För 100% kan man ju aldrig vara.
Ventilation ska räcka.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.