Stort frågetecken för om jag lyckats pricka rätt forum för det här, men here we go.

Det är så att när jag eldar i öppna spisen så är det lätt hänt att röken(Jag försöker förstås minimera den när jag eldar, men ändå..) letar sig in i rummet istället för upp genom skorstenen. Men det upplevs också av fler än mig att det blir bättre om man öppnar fönstren - som sitter i intilliggande rum - på glänt, dvs underlättar luftflöde genom huset. Problemet är förstås att det motverkar poängen med en brasa att ta in utomhusluft, åtminstone värmedelen.

Öppna spisen smalnar av upp till spjället, kanske 1 meter ovanför "spisöppningen". Spjället är kanske 20x30 cm? Sen är det rak skorsten upp till skorstenskåpan 1.5 våning upp, som har en öppning på ungefär 10x10 cm. Den vill jag definitivt byta ut mot nåt med större öppning - men fortfarande täckt, förstås. Men 1 dm² öppning känns smått.

Skorstenen smalnar alltså av ganska rejält på vägen upp, imho, så jag hade nog kunnat tro att felet ligger där. Men så var det ju det där med att det ryker in mindre om man öppnar fönstren.. Huset har självdragsventilation. Är det kanske det som är den stora skurken? Det är inte riktigt "konsekvent" gjort med ventlier ovanför alla dörrar och fönster eller så, utan det lutar åt att man får öppna för att byta ut luften, vädra "aktivt". Och det är inte stopp i skorstenen! ;) Men det är väl så enkelt, antar jag, om röken ska kunna dra upp med luften genom skorstenen så måste det komma nåt som ersätter den också.

Tankar? Är jag en nybörjare som är ute och cyklar nu?
 
  • Slitet tak på en utomhusbyggnad med lövträd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En suddig bild av en mörk och smutsig plats, möjligtvis en del av en byggarbetsplats eller renoveringsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen spis med brända vedbitar och aska, tegelväggar, dekorerat med ljuskrona på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Först och främst, skaffa en insats.

Sedan är det troligtvis som du säger, bskdug pga dåligt med tilluft till rummet. Sätt in en väggventil. Sedan blir det bättre drag ju kallare det är ute, temperaturskillnaden mellan inne och ute driver draget.
 
vill du ha värme av ved du eldar så lyd rådet ovan. Öppen spis ger 10-15% värme till rummet och resten försvinner genom skorsten. En insats levererar 75-80% av värmen du tillverkar av din ved. Stor skillnad i vedförbrukningen :). Insatsens mysfaktorn något lägre men en stor glaslucka är helt ok.
 
  • Gilla
Tobbe St
  • Laddar…
G gaia skrev:
vill du ha värme av ved du eldar så lyd rådet ovan. Öppen spis ger 10-15% värme till rummet och resten försvinner genom skorsten. En insats levererar 75-80% av värmen du tillverkar av din ved. Stor skillnad i vedförbrukningen :). Insatsens mysfaktorn något lägre men en stor glaslucka är helt ok.
De där 10-15% värme som rummet får vägs väl också mot att alla andra rum blir kallare när den uppvärmda luften sugs till elden och ersätts av kall luft utomhus? Så i princip sänker du värmen i ett hus när du eldar i öppen spis. :)

Vi har själva en öppen spis vilket är oerhört mysigt, men just nu lockar det ju med en kasett.
 
  • Gilla
Tobbe St och 1 till
  • Laddar…
jannekjuyckken
Typ alla hus i Sverige är idag för täta för att förse öppen spis av den typen med syre.

Insats eller öppna fönstret är nog ända lösningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.