Jag har ett isolerat garage som är byggt 69 med en oisolerad platta på mark med tunna ytterväggar som har en tjocklek av 10 cm. 2/3 av garaget är ombyggt till massagemottagning i början på 90-talet med elgolvvärme som slutade fungera tidigare i år. Den totala golvytan uppgår till ca 30m². Jag har satt in ett 1200w el-element i mitten av garaget och satt temperaturen på 8 grader, förbrukningen på elementet ligger på ca 10-12,5kwh/dygn. Det är lite mindre än 1/3 av vår totala förbrukning per dygn, det känns spontat som väldigt mycket?! I instruktionen till elementet så står det att det passar rum upp till 18m². Om jag skulle skaffa ett till likadant element, tror ni att dom två elementet förbrukar mindre än tillsammans? Andra smarta tips på billigare/bättre underhållsvärme mottages gärna.
 
Hur mycket energi som behövs för att hålla temperaturen uppe kan du inte ändra utan att öka isoleringen, dubbla/tredubble mängden isolering i taket borde vara relativt billigt.
Det andra du kan/bör göra är att sätta in en luftluftpump, då behöver du bara betala för en tredjedel av värmen som behövs.
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
R Robban8 skrev:
Jag har ett isolerat garage som är byggt 69 med en oisolerad platta på mark med tunna ytterväggar som har en tjocklek av 10 cm. 2/3 av garaget är ombyggt till massagemottagning i början på 90-talet med elgolvvärme som slutade fungera tidigare i år. Den totala golvytan uppgår till ca 30m². Jag har satt in ett 1200w el-element i mitten av garaget och satt temperaturen på 8 grader, förbrukningen på elementet ligger på ca 10-12,5kwh/dygn. Det är lite mindre än 1/3 av vår totala förbrukning per dygn, det känns spontat som väldigt mycket?! I instruktionen till elementet så står det att det passar rum upp till 18m². Om jag skulle skaffa ett till likadant element, tror ni att dom två elementet förbrukar mindre än tillsammans? Andra smarta tips på billigare/bättre underhållsvärme mottages gärna.
Nej dom skulle förbruka minst lika mycket, eller mer. Du bör väl istället få installerat en luft/luft värmepump om du vill sänka förbrukningen.
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
Tycker ändå förbrukningen låter låg för att vara ett dåligt isolerat garage när det är kanske -8 °C ute. Skulle kunnat ha varit det dubbla.
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
Hur varmt vill du ha?

Jag har också ett dåligt isolerat garage som jag håller över nollan enbart med hjälp av den LED-belysning som finns... Norr om Göteborg, så inget superkallt klimat dock..

Ner till 5 minus ungefär har jag två lampor på totalt 18 watt tända dygnet runt, och när det kryper ännu lägre ner tänder jag två LED-"lyrsrörsarmaturer" som är på 40-nånting.. Ihop med en "torrboll" så håller sig klimatet utmärkt...
Allt som är känsligt för frost står på hyllor högt upp på väggarna...
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
Jag har "hört" att man kan få problem med fukt/mögel i isolerade väggar och tak och det utsätt för minusgrader, (obs källa på detta saknas) Men det är enbart därför jag håller värmen igång, jag har egentligen ingenting förvarat där ute som inte får frysa.
 
Mitt garage har ungefär samma mått och konstruktion. Jag har dock 145 isolering i taket. Jag satte in en luftvärmepump och den drar inte särskilt mycket, ens i dessa vintertider.
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.