Jag har fått bygglov för om och tillbyggnad av mitt fritidshus.
Jag har köpt en byggbod och ställt på tomten för att rast och förvaring under byggtiden.
En granne kom så fort jag ställde dit den och frågade om jag hade bygglov, ja för huset, svarade jag.
Han sa att jag skulle ha bygglov för boden under tiden den stod där och jag byggde om.
Det var mitt i sommeren och jag ringde kommunens service kontor, det var semester och fick inget svar från byggnadsnämden, men kommunens service kontor tyckte jag skulle söka tillfälligt bygglov, för att tillmötesgå grannen.
Jag skicka in en ansökan.
Efter detta har jag förstått att man ställer ut bodar om man har bygglov, utan särskilt bygglov för boden.
Nu har jag fått avslag.
Vad är det som gäller?
 
Vi bodde i två byggbodar under 7-8 månader medan vi byggde vårt hus.
Sökte och beviljades tillfälligt bygglov för bodarna..
Var bland annat tvungen att skicka in en avvecklingsplan, brandskyddsdokumentation osv osv
 
Om du har fått avslag så måste du flytta på boden.

...men det borde kunna gå att lösa smidigare. Jag föreslår att du ber om ett möte med kommunen där du förklarar situationen och förhoppningsvis kan komplettera din ansökan.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R
Enligt Boverket så verkar det vara en gråzon om det är för en kortare tid än 1,5 år. En googling ger vid handen att många kommuner kräver bygglov för längre tid än 6 månader. Så det är säkert upp till respektive kommun.

Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/nybyggnad/

"Arbetsbodar
Det kan krävas bygglov för uppställning av arbetsbodar även kallat byggbodar. För att arbetsbodar ska kräva bygglov måste de uppfylla kriterierna i definitionen för byggnad. Det som är avgörande är om de är varaktigt placerade.

I ett rättsfall prövades om en uppställning av 22 byggbodar krävde bygglov. Dessa var uppställda i 2 våningar. Byggbodarna var placerade i anslutning till en byggarbetsplats och skulle stå där i cirka 1,5 år. Byggbodarna ingick inte det bygglov som gällde för flerbostadshusen som höll på att uppföras. Domstolen ansåg att det saknas lagstöd för att byggbodarna ska anses ingå i bygglovet för flerbostadshusen. Bedömningen av om bygglov krävs måste avgöras från fall till fall med hänsyn till de krav på varaktighet som anges i definitionen för byggnad. Domstolen ansåg att byggbodarna i detta fall krävde bygglov. (MÖD 2015-06-02 mål nr P 3850-15)

Mål: P 3850-15 (på Mark- och miljööverdomstolens webbplats)

Av domen framkommer det att byggbodar uppställda i cirka 1,5 år kräver bygglov. Det är däremot inte klarlagt när det krävs bygglov för byggbodar som står på en plats kortare tid än 1,5 år."
 
Har den hjul? Flytta den till annan plats och sedan till en annan plats om bygget drar ut på tiden. Låt inte grannen styra dig!
 
  • Gilla
  • Älska
Anonymiserad 220941 och 6 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar.

Hörde med CRAMO och dom ställer bara ut bodar, inga bygglov.

Har överklagat för att få lite tid att planera ev. flytt avveckling.
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
Kanske skall tillägga att fritidshuset ligger utanför detaljplan.
Gör det någon skillnad?
 
A anders-tjuvkil skrev:
Kanske skall tillägga att fritidshuset ligger utanför detaljplan.
Gör det någon skillnad?
Kan göra, på vilka grunder fick du avslag? I normala fall är det väldigt få som söker tillfälliga bygglov för en byggbod. Vi gjorde inte det tex...
 
Är den under 15m2 så går den som friggebod.

Jag hade en 20ft container som förråd under bygget av huset helt utan bygglov, som friggebod. 20ft är typ 14,99m2 så den funkar som frigga.
 
Har du fått ett beslut om avslag eller är det ett granskningsyttrande från en handläggare? Jag undrar vad motiveringen till avslaget är? I den ansökan du gjorde, var det tydligt att det var ett tidsbegränsat bygglov du sökte och för hur lång tid du planerade ha boden där? Det finns ingen risk att kommunen tror att det är permanent lov du vill ha?

För att vara lite petig så finns det inget i plan- och bygglagen som heter tillfälligt bygglov utan det heter tidsbegränsat bygglov, och maximala tiden för ett sådant är 15 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
Är det möjligen inom stranskyddat område? Då kan jag tänka mig att det blir lite petigare med lov.
 
Claes Sörmland
I min närhet byggs småhus och bodar dyker upp. De har alla stått på hjul så här långt. Inga bygglov har sökts för detta.

Eftersom placeringen inte är varaktig så kan jag inte se behovet av bygglov. Anmäler grannen och tillsynen gör besök efter några månader så rättar du omedelbart genom att flytta på boden några meter. Sen kan grannen anmäla igen och det hela börjar om. Lagom till tillsynen har fått upp ärendet igen så är byggboden borta.

Nån måtta på paragrafrytteriet får det vara.
 
  • Gilla
  • Haha
Filbert och 6 till
  • Laddar…
Kanske vi ska diskutera grannen istället då problemet verkar ligga där.......
 
Problemet ligger hos kommunen, istället för att säga, vad roligt att ni vill bygga i vår kommun, letar dom fel och brister.
I efterhand inser jag att felet jag gjorde var att söka, istället för att ta problemet när det ev. dykt upp.
 
Claes Sörmland
A anders-tjuvkil skrev:
Problemet ligger hos kommunen, istället för att säga, vad roligt att ni vill bygga i vår kommun, letar dom fel och brister.
I efterhand inser jag att felet jag gjorde var att söka, istället för att ta problemet när det ev. dykt upp.
Det som medarbetaren på kommunen tyvärr gjorde i samtalet med dig var att bryta mot förvaltningslagen. I sin tjänsteutövning ska personen ge smidiga och enkla svar och ge dig råd som underlättar för dina möjligheter att tillvarata dina rättigheter (6 § förvaltningslagen).

I det här fallet skulle medarbetaren ha förklarat kravet på varaktighet för att uppförandet av byggnaden skulle vara bygglovspliktigt så att du kunde tillvarata dina ditt intresse att få igång bygget smidigt. Om medarbetaren hade lägre kompetens i bygglovsfrågor skulle medarbetaren ha hänvisat vidare, t ex till Boverkets utmärkta sidor eller en kunnigare kollega.

Det medarbetaren inte skulle ha gjort är att börja medla mellan dig och den för medarbetaren hypotetiska grannen, d v s det som du beskriver att medarbetaren ägnade sig åt. Det är mänskligt att ta den rollen men då har man missförstått sin professionella roll, kommunen är ingen terapienhet för grannar, inte heller en TV-domstol.

Misstag händer hela tiden hos enskilda medarbetare på kommunen, bara att gå vidare. Och att ta sådana där råd över telefonen från kommunens ibland inte så kompetenta medarbetare med en nypa salt. De bär inget personligt ansvar för vad de säger i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.