Ni som byggt/håller på att bygga lösvirke (eller det mesta själva från prefab). Vad gjorde ni för missar, antingen rent byggnadsmässigt, eller underbudgeterade något?
 
Håller på att bygga fritidshus med moduler.
- Tips hitills är att lägga upp saker i rätt ordning vid leverans så slipper man kånka saker fram och tillbaka vid montering.
- Tänk på att ha fria vägar för ev maskiner också
- Måla innan ihopsättning (trähus). Vi har iof bara grundmålat, mer hann vi inte, men hinner/planerar man så är nog all målning att föredra så slipper man klättra omkring på stegar sen. Då tar det i storleksorningen ett par dagar ist.f. veckor att måla.
- Vänta med att göra irodning tomten/uppfart etc - det blir bara förstårt av maskiner, tunga pallr med material etc (kanske självklart men iaf)
- Har man garage/bod inplanerat i de första byggetapperna, så bygg detta först. Ovärdeligt för att förvara extra fuktkänsligt material/verktyg i.
- Köp många presseningar och täck in byggmaterial, men se också till att lämna lite luft under pallar med material så markfukten kan vädras ut. Vädra gärna också vid fint väder, särklit efter längre tider av regn/fuktig väderlek. Vi råkade spärra inne fukt i vår panel så en del har möglat och fått kasseras :(
- Hyr spikpistol vid spikning av panel/innerpanel etc -d et går så mycket smidigare och man slipper tennisarmbåge och stillestånd pga utmattning :)

Budgetmässigt så håller vår hyfsat, en sak som vi dragit över dock: VVS är dyrt !

Nu blev det många tips istället för varningar, men det är ju lite samma sak :)

/K
 
Se till att göra de olika momenten klara innan ni börjar på nästa. Annars blir det lätta att man börjar på nästa när man är färdig till 95%. De resterade 5% blir aldrig gjorda. Det är mycket drygare att plocka fram allting för att sätta upp en enda saknad bräda än att göra det klart medan man ändå höll på.
 
Ett vanligt problem är att man underskattar den faktiska tidsåtgången.
Det TAR TID att bygga, måla m.m.
Dessutom skall man räkna ut vad och hur mycket man behöver i materialväg och köpa in detta, få det levererat till bygget m.m.

Det kan också vara problem att få tag på och att styra elektriker, rörmokare mfl. som man måste anlita om man inte är behörig själv.
 
Jag tror att man gör misstag om man har bråttom.
1. Planera, planera, planera! Kolla priser Innan ni börjar bygga. Då får ni riktvärden. Lägg på 10-15% på allt och då är ni ganska nära verkligheten.
2. Försök o kolla runt med bekanta och vänner om ni kan låna/hyra maskiner, verktyg och annat istället för att köpa/hyra dyrt. Jag blev förvånad över hur mycket "skit" grannarna sparar på : )
3. Som någon skrev tidigare: Gör klart ett moment i taget. Då känns det både skönt och bra när man ser att det händer något och man kan påbörja nästa steg.. Dessutom slipper man upptäcka att man glömde göra klart allt och det blivit klart mycket svårare nu i efterhand.
4. Ha en flytande tidsplan med de olika momenten uppskrivna. Det är ingen idé att stressa upp sig och beställa en massa saker innan man verkligen behöver dem. Det blir trångt på bygget och dyrt med onödiga lån.
5. Se upp med leveranstiderna. Dem ändrar sig hela tiden. Oftast uppåt i antalet veckor.
6. Se till att ha ett garage eller container så nära som möjligt. Det är ovärderligt... Ni sparar en massa tid.
7. Köp kompressor, spikpistol, gersåg, stegar och det nödvändigaste verktygen. Allt blir så mycket enklare. Det är helt klart värt pengarna.
8. Handla gärna hos en eller två leverantörer, se till att alltid få rabatt och jämför under byggets gång. T ex spik kan vara billigt hos den ena, medans isolering är dyrt och tvärtom med annat.


Jag har säkert glömt 1000 punkter, men det är det jag kom på nu...
 
Planering och gott om tid. Ju mer tid man har desto billigare och bättre blir bygget. Du har tid att kolla runt var det bästa alternativet finns, vänta på bra erbjudande o.s.v. Det är inte bra att vara stressad och vara tvungen att ta första bästa hela tiden, t.ex. vad gäller materialval. Ju mer du hinner sätta dig in i saken desto bättre.
Detta är väl inte direkt något misstag för vår del, utan något som vi har lärt oss under gången.

En stor sak som i a f jag inte förstod före vi började bygga var hur mycket TID som åtgär till all logistik, planering, inköp, ringande, farande, hämtande, förhandlande, väntande m.m ! All denna tid tar minst flera gånger tiden du står med hammaren i handen på bygget.

Om man funderar på att bygga lösvirke SJÄLV och inte anlita hantverkare så rekommenderar jag att man har en sambo som är byggare till professionen... Det handlar inte bara om själva byggandet utan också om att man vet hur ett normalt bygge fortskrider, när man skall ta tag i vissa saker, turordning, kontakter m.m. Jag skulle säga att bara logistiken runt bygget kan sysselsätta en person på halvtid !
 
Med facit i hand snart så ångrar jag att vi engagerade föräldrar i så stor utsträckning- billigt, mycket bra hjälp men ack så mycket mer komplicerat på det känslomässiga planet än att ha hantverkare. Är man inte nöjd med ett jobb en hantverkare gjort så säger man det och så får de göra om och hantverkare lägger sig inte i det estetiska...inte lika lätt med föräldrar. Och hur kul är det att stå där mellan två pappor som tycker olika och vara den som ska bestämma vem som ska få råda... Överlag ångrar jag att vi inte bildade oss en bättre bild av byggande innan vi började - då hade man inte känt sig lika osäker när folk kommer med motstridiga förslag. Vidare ångrar jag att vi inte hade mer detaljritningar klara innan bygget - det har vi nu fått rita under tiden vilket gjort att allt drar ut på tiden. Sedan finns det förståss detaljer; som att vi inte överlät helaarbetet med anläggande av avloppsreningen på någon entreprenör - i efterhand upptäcktes en skada som det i slutändan blev vi som fick ta på vår försäkring...dyrt, att vi inte satsade på vettiga presseningar utan snikade och köpte lättpresseningar - de håler inte tätt, att vi inte kollade upp priser för olika material redan vid ritningsstadiet, att vi monterade våra fönster direkt vid leverans innan kittet hann torka-så nu är det vita kittet brunt av sågspån och annat elände, att vi inte satte åldersbeständig plast ovan cellplasten under plattan...nu kommer man alltid undra hur mycket fukt som smiter igenom cellplasten, att vi inte byggde någon vettig vedförvaring det första vi gjorde - det blir mycket ved av till synes några träd där huset skall stå - ja det var några saker...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.