Marike
Hur gör man en julbock av halm?
 
Magnus E K
Marike Marike skrev:
Hur gör man en julbock av halm?
Nu greppar jag efter halmstrån, men tar man inte bara ett och bockar det?
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Marike
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nu greppar jag efter halmstrån, men tar man inte bara ett och bockar det?
:rofl:
 
Marike Marike skrev:
Nu anser jag att servettringarna är klara nog. Har ni tips på mer Julpyssel som kan höja stämningen.
Såg några bedårande tomtar och snögubbar, virkade, men sånt kan ju inte jag. [länk] begriper inte att man kan få ett snöre att se ut på det sättet.:worried: Vill kunna.
Annars blir det knivigt, nåt måste jag göra. En fråga, hur fixar man till en slida till en dolk?
[bild]
Leta efter nån bok eller webbsida med mönster för amigurumi, dvs virkning av småfigurer. Min man fick ett kit med mönster i julklapp för några år sedan och lyckades åstadkomma en riktigt söt kanin trots mycket begränsad erfarenhet av virkning. Jag fick visserligen ge lite tips, men det finns ju videor på youtube också. Eller kolla om det arrangeras stickcafé för nybörjare i din närhet och se om någon vänlig själ vill ge dig lite tips :)

Själv har jag alldeles för mycket hobbies, speciellt inom handarbete. Nu har jag tex ärvt en stickmaskin som jag ska försöka förstå mig på. Jag har insett att jag faktiskt inte tycker om att sticka för hand, så en stickmaskin kan nog vara bra.
 
Vilken storlek på halmbock hade du tänkt dig?
Fem olika julbockar gjorda av halm med röda detaljer, traditionell skandinavisk juldekoration.
Jag hade sökt inspiration på nätet (vilket iofs är vad du gjort). Fjärde bilden tycker jag har drag av utställningshund. ;)

Första bilden tror jag kan bli årets julgrej. En lite större julbock av granris på träregelstomme som får ersätta de belysta renarna i dessa tider med dyr el.

Vill man i stället skala ner till en bock att hänga i granen tar man och blöter ner några halmstrån för att lättare forma till dem.
Två julgransdekorationer i form av hästar hängande, skimrande, mot en suddig bakgrund med ljusbokeh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såå, nu får ni komplettera med bilder på era byggen inklusive bilder på hur det gick till (byggbeskrivningar). Det är ju trots att ett forum… :D

Annars finns instruktioner och materiel att köpa men vet inte om det är så prisvärt. Tex DIY instruktion i PDF format för 30 kr eller en påse med 50 st 23 cm halmstrån för 23 kr.

Vet inte om jag skall väcka idéen hos min fru till granbocken. Det är hon som pysslar mest, men det blir nog jag som får göra skelettet i så fall. :thinking: :oops: Och jag borde fixa en trafo som pajade till en av renarna förra året…
 
Marike
blackarrow blackarrow skrev:
Vilken storlek på halmbock hade du tänkt dig?
[bild]
Jag hade sökt inspiration på nätet (vilket iofs är vad du gjort). Fjärde bilden tycker jag har drag av utställningshund. ;)

Första bilden tror jag kan bli årets julgrej. En lite större julbock av granris på träregelstomme som får ersätta de belysta renarna i dessa tider med dyr el.

Vill man i stället skala ner till en bock att hänga i granen tar man och blöter ner några halmstrån för att lättare forma till dem.
[bild]

Såå, nu får ni komplettera med bilder på era byggen inklusive bilder på hur det gick till (byggbeskrivningar). Det är ju trots att ett forum… :D

Annars finns instruktioner och materiel att köpa men vet inte om det är så prisvärt. Tex DIY instruktion i PDF format för 30 kr eller en påse med 50 st 23 cm halmstrån för 23 kr.

Vet inte om jag skall väcka idéen hos min fru till granbocken. Det är hon som pysslar mest, men det blir nog jag som får göra skelettet i så fall. :thinking: :oops: Och jag borde fixa en trafo som pajade till en av renarna förra året…
En stor stark som barnbarnen kan rida på hade varit optimalt. Jag köpte 4 kärvar från en 4h gård obesett, fick 3 sopsäckar kärve, mycket generöst, påpekade detta för en bekant från trakten, ha,ha, du är på landet nu, sa han. Nåväl, jag gjorde normal-kärvar av det, 9st på en, då fick jag en del halm över, här ska knytas bock tänkte jag, har tänkt om nu. Läser att det bästa och vanligaste halmen är råg. Men några små gran-bockar kunde man kanske försöka sig på.;)
 
Marike
Snubbla över den här sidan,
Otroligt fint arbete.:surprised::surprised::surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.