Hej på er.
Har en liten fråga till er som tilläggsisolerat.
Vi bor i ett hus byggt på slutet av 1890-talet med absolut noll isolering. Det är ca 100 mm plankvägg med asfaboard på insidan. Vi håller nu på med en tilläggsisolering, 2x45mm, vindpapp och träpanel. Två sidor är mer eller mindre klara, men kåken är precis lika svinkall som innan. Kommer det bli bättre när alla fyra sidor är klara, eller blir det inte bättre än så här i en så gammal kåk?
 
2x45mm på utsidan? Hur mycket ligger i tak och golvbjälklag då?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
2x45mm på utsidan? Hur mycket ligger i tak och golvbjälklag då?
Ja på utsidan. Bjälklag är fyllda med spån, vinden har spån och kanske 120mm isolering ovanpå det.
 
Isolering av yttervägg ger minst effekt, tak mest och sedan golvet.
 
  • Gilla
mickewest och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Isolering av yttervägg ger minst effekt, tak mest och sedan golvet.
Jag har funderat på det där.
Givet bra isolerade väggar ger ett isolerat golv mest komfort medans ett isolerat tak ger mesta besparingen.
Erkänner att det är en kvalificerad killgissning, men då jag just isolerat med 145 i golv och 70 i väggarna men är kvar med en 45 stenull i taket så upplever jag huset som varmt men det drar säkert onödigt med el.....
 
J Janne79 skrev:
Hej på er.
Har en liten fråga till er som tilläggsisolerat.
Vi bor i ett hus byggt på slutet av 1890-talet med absolut noll isolering. Det är ca 100 mm plankvägg med asfaboard på insidan. Vi håller nu på med en tilläggsisolering, 2x45mm, vindpapp och träpanel. Två sidor är mer eller mindre klara, men kåken är precis lika svinkall som innan. Kommer det bli bättre när alla fyra sidor är klara, eller blir det inte bättre än så här i en så gammal kåk?
Vi bor också i ett plankhus. Sovrummen är tilläggsisolerade på insidan med 45 mm. Det verkar inte ha gjort nämnvärd skillnad. Antagligen behöver golv och väggar också isoleras bättre. Vi har ingen tilläggsisolering på vinden, bara kutterspånet, och spånet i golvbjälklaget mot källaren är ganska platt vid det här laget.
 
M mrsnhp skrev:
Vi bor också i ett plankhus. Sovrummen är tilläggsisolerade på insidan med 45 mm. Det verkar inte ha gjort nämnvärd skillnad. Antagligen behöver golv och väggar också isoleras bättre. Vi har ingen tilläggsisolering på vinden, bara kutterspånet, och spånet i golvbjälklaget mot källaren är ganska platt vid det här laget.
Golvet mot källaren är nog nästa projekt jag får ta tag i. Är antagligen rätt platt här också.
 
J Janne79 skrev:
Kommer det bli bättre när alla fyra sidor är klara, eller blir det inte bättre än så här i en så gammal kåk?
Gamla träkåkar lider oftast av att de har självdrag i kombination med otätheter i konstruktionen som gör att du får okontrollerat drag överallt i huset. Det är här det största värmeläckaget sker.

Viktigare än att mosa på med isolering i väggarna är att täta väggarna utifrån mot drag, de mest sårbara ställena är så klart där vägg möter grund eller i skarvar mellan väggar. Man behöver inte göra det ångtätt (plast) utan det räcker med att förhindra att luften kan röra på sig, exempelvis med papp eller lindrev.

Fönster och dörrar är annat, gamla fönster och dörrar är ofta otäta och man kan med väldigt enkla och billiga medel fixa det. Ullsnören till alla fönster och tätningslister till dörrarna, se över hur det ser ut med detta.

Draget är värmens värsta fiende.
 
  • Gilla
Janne79 och 1 till
  • Laddar…
Som hos oss innan jag hann börja med att åtgärda dom västa ställena. Gardinerna rörde sig när det blåste hårt ute :crysmile:
Men jag har många säckar till med lindrev att banka in innan huset blir bra.
 
Fönster och ytterdörr har ja redan bytt, dock märker jag att det inte är helt 100 runt dörren. Kan nog klämma i lite mer drev där. Draget runt dörren borde ju däremot inte orka kyla ner hela kåken. Antar att golven är en stor bov. Dock så ligger ju bjälklag ovan mur, och isoleringen täcker ner till muren, så det borde inte va fritt blås in i bjälklaget.
 
Vi har isolerat om både väggar och innertak. 145 mm i väggar och 265 mm i innertak.
byte av all gammal fasad och nedrivning av innertak ner till Råspont.
projektet klar i början av november. märker stor skillnad på elförbrukning.
Nu fixar värmepumpen hela värmebehovet.
 
  • Byggarbetsplats med byggnadsställning, träreglar, isolermaterial och vindfönster under konstruktion eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person installerar isolering i tak under byggnadsrenovering, bär hörselskydd och arbetskläder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J Janne79 skrev:
Fönster och ytterdörr har ja redan bytt, dock märker jag att det inte är helt 100 runt dörren. Kan nog klämma i lite mer drev där. Draget runt dörren borde ju däremot inte orka kyla ner hela kåken. Antar att golven är en stor bov. Dock så ligger ju bjälklag ovan mur, och isoleringen täcker ner till muren, så det borde inte va fritt blås in i bjälklaget.
Håller med, golv är en riktig nedkylande, har noll isolering (tror jag) i vår minihall, jisses vad det kyler ner allt. Trots en innerdörr som är stängd mot hallen känner jag hur golvet 1meter ifrån hallen med dörren stängd är svinkall. Det är också ett projekt till våren. Vinden känns genom golvet i halva huset dock. Men i storstuga och vardagsrum är det mattor på golvet som blir kortsiktiga lösningen.
 
  • Gilla
Janne79
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.