Lite bakgrund: Jag köpte en äldre gård i april 2022 som kommer med en lada och två stycken maskinhallar. Förra ägaren höll på att göra en AirBnB lägenhet med två sovrum på ovanvåningen av ena maskinhallen. Tyvärr tog demensen tag i honom innan det blev färdigt och frun valde att sälja.

Vår tanke har varit sen dag 1 att detta lägenhets-utrymme ska bli min multiverkstad för alla möjliga media; 3Dskrivare, el-lödning, målning, pyrografi, tyg, skulptering, gjutning i material som lera, resin, silicon och latex.
Verktyg för metall, trä och fordon kommer vara i en annan del av maskinhallen på bottenvåningen.

Under sommaren har vi med vänner försökt att hård rensa både övre och nedre våningarna på denna maskinhall. Det var massor av konstigt metallskrot uppsläpat i lägenheten och vi hittade en läcka i taket som fixades snabbt.

Utrymmena är 82,6kvm, 21,8kvm och 15kvm.

Ingen av rummen har el, vatten eller färdiga golv. Det mellanstora rummet har avloppsrör uppdraget i ett hörn från toan/rummet under och de lilla rummet har möjlighet till samma sak.

Jag ritade upp rummen digitalt för att kunna ge mer utrymme för idéer att flöda :)
Den gula pilen visar var el-centralen sitter och det orangea är de existerande uppdragna avloppsröret.
CAD-modell av ett hus med måttmarkering, genomskinliga väggar, och trappor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar av husplan, både planskiss och 3D-modell, med anmärkningar på svenska, vattenledningar markerade.

Dessa är de inredningsidéerna vi har just nu men de senaste 8månaderna har man ju stirrat sig blind på dessa tomma utrymmen så tar gärna emot all typ av input.
Ritning av husplan med köksmöblering, vattentank, eldstad, dörrar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av rum med möbler, vattentank, eldstad, fönster, dörrar och beskrivande texter, enkelt diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och en idé för vatten och el (dras längs med I-balkarna i taket):
Översiktlig planritning av ett rum med el-, vatten-, och värmesystem markerade, inklusive fönster, dörrar och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just nu öppnar vi upp golvplankorna för att lägga isolering(frigolit) under, tänkte fuktbarriär över det och sedan laminat eller parkett. Vad tror ni om dessa material som verkstadsgolv?


Följ gärna med på detta projektet, kommentera och påverka med era idéer.
För tillfället ligger inrednings inspirationen i tankar runt Hobbithåla med organiska former etc. men allt välkommet.
lägger en blank ritning för de med briljanta inrednings tips:
Planritning av ett rum med vattentank, arbetbord, diskho, eldstad, hyllor, dörr och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi försöker jobba med detta projekt när väder och andra delar av gården tillåter. Dessutom är stora rummet nu inte helt tömt av den enkla anledningen att flyttlådor med mina verktyg tar upp platsen till höger om trappen men vi har inte annanstans att ha grejorna just nu så det hela är som ett evigt tetris-spel i 3D tills tillfälliga hyllor kommer upp. Alltså kommer mina postningar att ske sporadiskt när det hänt någonting och/eller om jag behöver forumets input på olika problem – jag hoppas att det ska vara OK.

Det blev långt det här men jag hoppas det var förståeligt.
På återseende och önskar er en vit jul.
//Mester
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
bild på stora rummet från i somras.
Oinredd vind, trägolv, solbelyst fönster, person sitter, flyttkartonger, renoveringsmaterial, lutande tak, städredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild på mellanrummet
Omfattande renovering, oskyddade träväggar, tom yta, byggmaterial, påbörjad konstruktion, innertak, byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(lilla rummet är full av isolerings frigolit och ingen bild är möjlig att ta för tillfället.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.