Hej!

Nyproduktion BRF, Sthlm. 6:e våningen (högst upp i stammen).

När termometern nu kryper nedåt börjar det visa sig kondens på de ca 50cm av inkommande kallvattenledning (pex) som är frilagd (alltså ej isolerad) och kommer in i vårt innertak i badrummet. Idag har tempen sjunkit så pass att det nu droppar några droppar i timmen ned på innertaket i gips.

Ingen risk för elproblem och VVS-firman som sköter garantiärenden ska givetvis åtgärda detta tids nog. Men vi ska resa bort över helgerna och behöver få till en temporär och eller akut lösning för ca en månad framåt.

Hur akutisolerar jag en kondenserande kallvattenledning? Att bara sätta trasor runt lär ju knappast hålla mer än några få dagar tänker jag. Jag behöver era bästa hemmafixartips!
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Kan du inte köpa en stump rörisolering och en rulle gaffatejp. Finns på Biltema, Jula, Bygghandeln o s v.

(Sen begriper jag inte hur inkommande vatten kan påverkas av utetemperaturen. Är den helt felaktigt dragen i ett dåligt isolerat utrymme som har kontakt med omvärlden. Allvarligt i så fall, tänk om den fryser. Då kan vi tala om vattenläcka.

Du verkar ha kontakt med BRFen. Gör detta äremde kristallklart så att du inte åker på att betala för en läcka p g a frysning p g a försumlighet. CC:a hela styrelsen.)
 
  • Gilla
Arneby
  • Laddar…
Gärna en bild eller tre, konstigt hempul låter det som :(
 
Temporär rörisolering monterad och lätt tejpad med gaffa.

Inte jag heller kan riktigt förstå hur kondensen kan uppstå här i vårt innertak.

Rörmokare kommer förhoppningsvis på besök imorgon.

Styrelsen består fortfarande av exploatören och dess hantlangare. Där finns inget att hämta.
 
När ni åker bort slutar ni ju förbruka kallvatten, vattnet i ledningen antar rumstemperatur och kondensen upphör. Så resa bort är förmodligen det bästa ni kan göra som tillfällig lösning.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.