Hej!
Jag märkte att jag hade problem med skorstenen när jag skulle elda i min kamin men all rök kom ut i rummet istället för upp i skorstenen. Jag öppnade upp en inspektionslucka på kanalen ovanför kaminen och såg att den var fylld med något som liknar grus eller sand. Någon som har erfarenhet av detta? Inuti ett rör med ackumulerat avlagringar och korrosion, syns genom cylindrisk öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart vedeldad kamin med rör mot väggen, stenplatta under, träkorg bredvid, röd tändare på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Ulltand
  • Laddar…
J Jmbern skrev:
Hej!
Jag märkte att jag hade problem med skorstenen när jag skulle elda i min kamin men all rök kom ut i rummet istället för upp i skorstenen. Jag öppnade upp en inspektionslucka på kanalen ovanför kaminen och såg att den var fylld med något som liknar grus eller sand. Någon som har erfarenhet av detta?[bild][bild]
Fotar du mot murstocken?
 
Om du kollar på bild nr 2 så är det en rund lucka man kan öppna. Jag öppnade den och fotade inåt
 
J Jmbern skrev:
Om du kollar på bild nr 2 så är det en rund lucka man kan öppna. Jag öppnade den och fotade inåt
Mot murstocken alltså. Ser ut som bruk, kanalen/skorstenen rasat ihop och förfallit invändigt tro? Så märkligt, inga små mängder heller!
 
Fotot verkar taget genom inspektionsluckan i böjen på röret. Om du försöker ta bort det där (Sand? Grus? Aska?) kommer det bara mer då?
 
Precis vad jag misstänker också. Har inte vågat peta i det så mycket. Tänkte ringa en sotare imorgon som får komma och titta på det.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Fotot verkar taget genom inspektionsluckan i böjen på röret. Om du försöker ta bort det där (Sand? Grus? Aska?) kommer det bara mer då?
jag har petat lite i det och då kom det mer. Eftersom jag inte vet vad som hänt så tänkte jag invänta en sotare som får titta på det.
 
J Jmbern skrev:
Precis vad jag misstänker också. Har inte vågat peta i det så mycket. Tänkte ringa en sotare imorgon som får komma och titta på det.
Lys ner i pipan uppifrån med en bra projicerad ficklampa och se om du ser skador ? Halka inte bara
 
R Redgeneral skrev:
Lys ner i pipan uppifrån med en bra projicerad ficklampa och se om du ser skador ? Halka inte bara
Japp jag lär upp på taket och titta hur det ser ut där
 
Ser ut som vermiculit. Det används som fyllning och isolering om man renoverar en skotstenspipa med slang. Kan vara denna pipan eller en angränsande som blivit renoverad och sedan gått sönder.

Det som brukar proppa igen pipor annars är sot, men det är svart, eller murbruk och tegelbitar, men det bli större bitar av det.
 
  • Gilla
Jmbern
  • Laddar…
Har idag haft sotaren på besök och han kom fram till att det var murbruk eller putts som släppt från skorstenen. Tydligen så kan det bli så om bruket som används inte är menat för skorstenar så torkar det och släpper efter en viss tid. Så han dammsög ur kanalen så nu går det att elda som vanligt igen.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Spännande - det var en ny variant. Förmodligen misslyckad säckdragning då, eftersom det är så små bitar.

Har inte sett det förut, men lägger på minnet för framtida skorstensbränder som ju inte sällan börjar med just en skada på skorstenen som ger dåligt drag, därmed sämre förbränning, ansamling av sot och slutligen soteld.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.