B Betula_Pendula skrev:
Har alltid varit lika förundrad över varför "folk" inte binder sina konstnader (boräntor, elpris etc)! Personligen ser jag den extrakostnad jag haft under alla år som en försäkringspremie mot när något oförutsett händer precis som att jag har en hem/hus försäkring i fall jag får inbrott eller om huset brinner ner! (Är det lika vanligt att "folk" saknar hemförsäkring som att man inte "försäkrar" sina lån och elkostnader?)

Själv har jag 53 öre Kwh bundet till hösten 2026 så sover lugn och med elstödet på 50 öre (område 3) får vi tillbaka i princip allt, men vi tittar på att byta ut den värsta förbrukaren hemma som är en elektrisk varm vattenberedare och som står för halva elförbrukningen. (Blir att byta pelletskaminen (kanalansluten) till en vattenmantlad istället så vi kan ansluta en liten acc tank och sen ett vattenbatteri som får blåsa varmluften istället för som nu kaminen direkt)...

Även om man inte haft bundet tidigare varför band "folk" inte under sommaren! Lillebror var tvungen att binda om nu under krisen men var tidigt ute och fick 137 öre Kwh vilket är dubbelt så mycket som innan men är ju inte i närheten av summorna vi pratar om nu! Varför sitter alla passiva och inte ser om sitt eget hus!
Det enkla svaret är: För att jag har marginal i ekonomin för att hantera högre priser under kortare perioder och över längre tid är det då billigare att ha rörligt. Om vi jämför vad du och jag haft för räntor och priser de senaste 20 åren så är jag rätt säker på att även när jag betalat vad denna vinter kostar så har jag haft en lägre kostnad än vad du haft.

Hade jag en mer ansträngd ekonomi skulle jag ha varit mer benägen att låsa både räntor och elpriser.

Vad gäller räntorna så skulle man ha låst för ett år sedan för att ha någon fördel av en fast ränta, för elpriset så gick tåget långt innan det var tydligt hur illa det skulle bli.
 
  • Gilla
Lisa Lottery och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Men sen kan jag inte själv tycka att kostnaden kanske motsvarar vad vi får tillbaks. Men det är baserat på att jag inte har tillräckligt på fötterna för att säga något om det. Det mesta handlar ju om de skandalrubriker du själv kommer med.
Microsofts datorhallar i Sandviken beräknas förbruka 700-900 GWh per år. Bara skattereduktionen på 35 öre/kWh överstiger med råge de eventuella intäkter några hundra extra arbetstillfällen ger.
 
  • Gilla
  • Ledsen
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Kärnkraften har ju varit under avveckling sedan 80-talet? Med full politisk enighet. Invändningar mot detta kommer ju 42 år försent.

Grundproblemet är ju att elen väller ut ur landet i en massa nybyggda kablar och att man envisas med en sketen elbörs.
Nja det är väll mer de senare reaktorerna man skulle låtit bli att dra ut proppen ur, att vi hade en galen skara på 80-talet som gapade om att lägga ner kärnkraften har man haft väldigt många möjligheter att styra upp
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
A Ankikatt skrev:
Det är så tråkigt. De senaste tre dagarna har mitt hus gjort av med ca 68 kwh per dygn. Jag håller +16° i sovrummet och i de övriga rum som jag stängt till. Badrum något varmare och alltid stängd dörr. I köket har jag 19° för här har jag en relativt nyinsatt luft/luftvärmepump. Jag håller mig där eller är nerbäddad i sängen.
Jag får använda mitt livs besparingar (banken) till alla räkningar. Pensionen ca 15000:-/månad räcker ju inte.
Det är riktigt tråkigt det här!
Problemet som ofta ställs i facit, att vi har så höga elpriser är Att det är Putins fel, något som jag kallar för floskler.
Det är sedan länge känt att Sveriges politiker är delvis skyldiga till både den elkris och ekonomiska kris vi ser idag i landet. Hur som helst, ältakan man göra i oändlighet, trots detta kommer politikerna inte göra ett finger för att förbättra för folket, men gärna för sig själva. Så sent som under valrörelsen yttrade Magdalena A att hon hade elelemtenti sittfritidshus 2022!, ett ganska bra bevis på att även dåvarande statsministern inte hade speciellt mycket hjärnceller för att spara pengar ens åt sig själv. Varför ska man då spara åt folket?

Själv har vi ca 13 grader varmt/kallt i köket i huset om morgonen, gasolkaminen sätts igång och får värma oss en stund innan vi åker till jobbet. När man kommer hem är det -10 grader ute, ca 14 grader inne. Bergvärmepumpen samt övrig el per dygn ligger på ca 30-35kwh och v48 gjorde vi av med ca 227kwh, ungefär samma snittförbrukning veckorna innan/efter (nu v49 hittills 141kwh idag kl 18.30).

Huslån, mat, räkningar förutom el ska betalas, övrig konsumtion likaså. Lever dag för dag. Är nog inte ensam om det.
Årsförbrukning (beräknat ca 10000kwh), just nu.
 
N Nordsjö skrev:
Problemet som ofta ställs i facit, att vi har så höga elpriser är Att det är Putins fel, något som jag kallar för floskler.
Det är sedan länge känt att Sveriges politiker är delvis skyldiga till både den elkris och ekonomiska kris vi ser idag i landet. Hur som helst, ältakan man göra i oändlighet, trots detta kommer politikerna inte göra ett finger för att förbättra för folket, men gärna för sig själva. Så sent som under valrörelsen yttrade Magdalena A att hon hade elelemtenti sittfritidshus 2022!, ett ganska bra bevis på att även dåvarande statsministern inte hade speciellt mycket hjärnceller för att spara pengar ens åt sig själv. Varför ska man då spara åt folket?

Själv har vi ca 13 grader varmt/kallt i köket i huset om morgonen, gasolkaminen sätts igång och får värma oss en stund innan vi åker till jobbet. När man kommer hem är det -10 grader ute, ca 14 grader inne. Bergvärmepumpen samt övrig el per dygn ligger på ca 30-35kwh och v48 gjorde vi av med ca 227kwh, ungefär samma snittförbrukning veckorna innan/efter (nu v49 hittills 141kwh idag kl 18.30).

Huslån, mat, räkningar förutom el ska betalas, övrig konsumtion likaså. Lever dag för dag. Är nog inte ensam om det.
Årsförbrukning (beräknat ca 10000kwh), just nu.
Hur tänker du?
Både energikris och stigande inflation ÄR GLOBALA företeelser.
Hör du inte själv hur omusikaliskt det blir att försöka skylla detta på svenska politiker?
Sån makt har dom inte, även om du verkar tro det.
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hur tänker du?
Både energikris och stigande inflation ÄR GLOBALA företeelser.
Hör du inte själv hur omusikaliskt det blir att försöka skylla detta på svenska politiker?
Sån makt har dom inte, även om du verkar tro det.
Du kanske ska ta och läsa hur jag skrev "delvis skyldiga", så kanske du förstår hur jag menar. Dessutom är inte alla länder drabbade, så global kris kan man inte prata om. Möjligen europeisk kris, många länder utanför Europa har inte våra problem.
 
N Nordsjö skrev:
Du kanske ska ta och läsa hur jag skrev "delvis skyldiga", så kanske du förstår hur jag menar. Dessutom är inte alla länder drabbade, så global kris kan man inte prata om. Möjligen europeisk kris, många länder utanför Europa har inte våra problem.
Inte global kris?
Vilka jämförbara länder UTANFÖR Europa syftar du på då som INTE har problem?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Problemet som ofta ställs i facit, att vi har så höga elpriser är Att det är Putins fel, något som jag kallar för floskler.
Det är sedan länge känt att Sveriges politiker är delvis skyldiga till både den elkris och ekonomiska kris vi ser idag i landet. Hur som helst, ältakan man göra i oändlighet, trots detta kommer politikerna inte göra ett finger för att förbättra för folket, men gärna för sig själva. Så sent som under valrörelsen yttrade Magdalena A att hon hade elelemtenti sittfritidshus 2022!, ett ganska bra bevis på att även dåvarande statsministern inte hade speciellt mycket hjärnceller för att spara pengar ens åt sig själv. Varför ska man då spara åt folket?

Själv har vi ca 13 grader varmt/kallt i köket i huset om morgonen, gasolkaminen sätts igång och får värma oss en stund innan vi åker till jobbet. När man kommer hem är det -10 grader ute, ca 14 grader inne. Bergvärmepumpen samt övrig el per dygn ligger på ca 30-35kwh och v48 gjorde vi av med ca 227kwh, ungefär samma snittförbrukning veckorna innan/efter (nu v49 hittills 141kwh idag kl 18.30).

Huslån, mat, räkningar förutom el ska betalas, övrig konsumtion likaså. Lever dag för dag. Är nog inte ensam om det.
Årsförbrukning (beräknat ca 10000kwh), just nu.
N Nordsjö skrev:
Problemet som ofta ställs i facit, att vi har så höga elpriser är Att det är Putins fel, något som jag kallar för floskler.
Det är sedan länge känt att Sveriges politiker är delvis skyldiga till både den elkris och ekonomiska kris vi ser idag i landet. Hur som helst, ältakan man göra i oändlighet, trots detta kommer politikerna inte göra ett finger för att förbättra för folket, men gärna för sig själva. Så sent som under valrörelsen yttrade Magdalena A att hon hade elelemtenti sittfritidshus 2022!, ett ganska bra bevis på att även dåvarande statsministern inte hade speciellt mycket hjärnceller för att spara pengar ens åt sig själv. Varför ska man då spara åt folket?

Själv har vi ca 13 grader varmt/kallt i köket i huset om morgonen, gasolkaminen sätts igång och får värma oss en stund innan vi åker till jobbet. När man kommer hem är det -10 grader ute, ca 14 grader inne. Bergvärmepumpen samt övrig el per dygn ligger på ca 30-35kwh och v48 gjorde vi av med ca 227kwh, ungefär samma snittförbrukning veckorna innan/efter (nu v49 hittills 141kwh idag kl 18.30).

Huslån, mat, räkningar förutom el ska betalas, övrig konsumtion likaså. Lever dag för dag. Är nog inte ensam om det.
Årsförbrukning (beräknat ca 10000kwh), just nu.
Hur mycket har ni ställt ner pumpen? Sänkt kurva eller går den på innertempgivare?
 
R RoAd skrev:
Nej. Det finns åtskilliga trådar som behandlar detta men: rörligt elpris är det viktade medelvärdet för alla kunder med rörligt avtal i samma elhandelsbolag. Så nästan alltid lite högre än nordpools månadsmedel p.g.a. mer förbrukning ligger under högkostnadstimmar.
Exakt så som ROAd skriver.

Det lönar sig alltså om även de som har rörligt avtal (månadsmedel) använder el nattetid och när det blåser eftersom elbolaget får upphandla elen till det pris som gäller när deras kunder använder el.

Dessutom elbolagens påslag olika stora. Det ska täcka deras kostnader för personal mm och även ge en vinst.

Jag tror att det finns en risk att de elbolagen som har stor andel olönsamma fastpriskunder försöker kompensera sig på de med rörligt pris.

Gör dom ingenting kommer en del av dom gå i konkurs.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Bor i Norge och Här var man tidigt ute med en bra och fungerande kompensationsordning. Staten täcker 90% av månadens snitt pris över 70 öre upp til 5KkWh i månaden.
Inget hattande å velande som i Sverige.
Kompensationen ges av nätägaren oavsett vilket elbolag lr avtal du har.
Har sänkt förbruk med 20-25% jmf samma tid förra året. ( utflyttade barn, mer vedeldning och mindre spabadning). Landar på drygt 33KkWh iår på en 300m2 villa. Med minskat förbruk och bra stöd blir kostnaden oförändrad jmf med förra året.
Ja, jag tyckte redan förra vintern att den norska kompensationsmodellen var mycket bättre än den svenska. Undrar lite varför SvK inte tog efter den i sitt förslag?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
[bild]
Kärnkraft läggs ned, Sveriges EL Överskott ÖKAR.
Klarare kan det väl inte bli att det knappast är nedläggning av kärnkraft som ger våra höga elpriser.
De som påstår det bör läsa på om kausalitet
[länk]

Norge har INTE lagt ned nån kärnkraft (aldrig haft nån kommersiell), ÄNDÅ har de samma elprisnivå som Sverige.

Man kan tycka vad man vill om kärnkraftens utfasning men den hör inte hemma i dagens elprisdebatt.
Sanningen är att om inte reaktorer stängt skulle elpriset varit lägre (Energiforsk 2022-02-03). Sen är just den ökade exporten det största anledningen till de höga priserna. Med ökad export till länder som är fossilberoende så importeras samtidigt deras priser. Egentligen borde sv-no-dk gadda ihop sig och slänga ut alla snyltare som vill åt vår fossilfri och co2neutrala billiga el...
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Sanningen är att om inte reaktorer stängt skulle elpriset varit lägre (Energiforsk 2022-02-03). Sen är just den ökade exporten det största anledningen till de höga priserna. Med ökad export till länder som är fossilberoende så importeras samtidigt deras priser. Egentligen borde sv-no-dk gadda ihop sig och slänga ut alla snyltare som vill åt vår fossilfri och co2neutrala billiga el...
En rapport innan krigets utbrott är inte mycket värd idag När den kom stämde säkert antagandet om några ören lägre pris men idag snackar vi kronor och inte ören…
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, jag tyckte redan förra vintern att den norska kompensationsmodellen var mycket bättre än den svenska. Undrar lite varför SvK inte tog efter den i sitt förslag?
Dels för att det tar bort mycket av incitamentet att spara el, dessutom riskerar det att bli för dyrt.
 
Z Zodde skrev:
En rapport innan krigets utbrott är inte mycket värd idag När den kom stämde säkert antagandet om några ören lägre pris men idag snackar vi kronor och inte ören…
Sak samma, det hade varit billigare med de reaktorerna. Men som jag skrev är det är inte största boven i dramat
 
S surfarn skrev:
Sak samma, det hade varit billigare med de reaktorerna. Men som jag skrev är det är inte största boven i dramat
Det är väl näppe relevant om priset hade varit några ören billigare nu när det svänger med flera kronor från dag till dag…???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.