H Hank_Ö skrev:
Jag justerade den här nyss och då började det rinna vatten.
Tips?
[video]
Det där är en gammal slottventil och hur menar du att du justerat .Du kan ju testa dra åt muttern annars måste du packa om själva ventilen.Det sitter en o-ring/grafitpackning bakom muttern som antagligen gått sönder eller så kanske det räcker med att dra åt muttern.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Fungerade inte att dra åt muttern. Så när det slutade rinna vatten skruvade jag av den. Fanns en fjäder bakom. Om det är en oring så sitter den rätt långt in.
Demonterad vattenledningsarmatur med synlig fjäder bakom en mutter mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En mutter och en metallfjäder på ett träbord, båda föremålen är avtaget och rengjorda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har rengjort mutter och fjäder. Ska gå tillbaka och se om det går att pilla ut något mer.
 
Skjutmått mäter diameter på ett metallrör vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V växelventil skrev:
Det där är en gammal slottventil och hur menar du att du justerat .
Jag vred den medsols för att stänga av flödet.
 
H Hank_Ö skrev:
Jag vred den medsols för att stänga av flödet.
Det finns renoveringsatser om du inte vill byta hela radiatorventilen.
 
V växelventil skrev:
Det finns renoveringsatser om du inte vill byta hela radiatorventilen.
Det låter praktiskt. Är det den här jag skruvar loss för att ta loss insatsen?

Jag ville ha det tätt idag så att jag kunde ha värmepannan på så jag lindade med Lin och nu är trycket tillbaka på Max och det har hållit tätt i 10 min. Men ventilen verkar vara öppen för radiatorn är varm, så ventilen måste nog bytas.
 
H Hank_Ö skrev:
Det låter praktiskt. Är det den här jag skruvar loss för att ta loss insatsen?
[video]
Jag ville ha det tätt idag så att jag kunde ha värmepannan på så jag lindade med Lin och nu är trycket tillbaka på Max och det har hållit tätt i 10 min. Men ventilen verkar vara öppen för radiatorn är varm, så ventilen måste nog bytas.

Det bästa är väl ändå att ha full värme på i alla element och justera på pannan.
Det sa i alla fall vår värmepumpsinstallatör när han installerade vårt system.

Jag hade nog bytt samtliga koplingar om de ser ut sådär.. eller gjort en quickfix och dragit dit en stängd mutter istället för det där reglaget om det går. Sen bytt alla på våren/sommaren så man slipper värma radiatorvattnet om och om igen.
 
J Jonasdzm skrev:
Det bästa är väl ändå att ha full värme på i alla element och justera på pannan.
Det sa i alla fall vår värmepumpsinstallatör när han installerade vårt system.

Jag hade nog bytt samtliga koplingar om de ser ut sådär.. eller gjort en quickfix och dragit dit en stängd mutter istället för det där reglaget om det går. Sen bytt alla på våren/sommaren så man slipper värma radiatorvattnet om och om igen.
Nja, det stämmer nog för boyta. Men nu är detta i ett garage som det inte finns någon anledning att värma till 22 grader. Jag hade tänkt övervintra oliv- och citrusträd där, så det får gärna sjunka ned till 5-10 grader.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Innanför fjädern ska det sitta en bricka, pillra ut den , ta lin och rulla ihop till en korv och peta in ca 3- 4 varv. Dit med bricka och fjäder, dra till lite måttligt på muttern. Kan läcka lite gran i början, då drar du liiite till på muttern.
 
  • Gilla
Ellso och 1 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Nja, det stämmer nog för boyta. Men nu är detta i ett garage som det inte finns någon anledning att värma till 22 grader. Jag hade tänkt övervintra oliv- och citrusträd där, så det får gärna sjunka ned till 5-10 grader.
Off topic. Har ni 22 grader inne? Vi har 17-18.
 
J Jonasdzm skrev:
Off topic. Har ni 22 grader inne? Vi har 17-18.
Oj, känns kyligt. Skulle nog aldrig trivas under 22
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Det finns renoveringsatser om du inte vill byta hela radiatorventilen.
Hur hittar jag rätt sådan?
Jag kan tänka mig byta hela ventilen, eller bara insatsen. Men jag måste hitta rätt prylar.
Just nu eldar jag för kråkorna och det är på väg att bli väldigt kallt. Skulle vilja byta i god tid innan jul.

Röret mäter 34mm utvändigt så det motsvarar 1”?
Några tips/instruktioner?
 
https://hemmatema.se/info/sa-har-monterar-du-slottsventil-vred-till-element/

ja 34mm motsvarar 1"

Du måste tappa systemet oasett du renoverar eller byter radiatorventil .Om du mäter på axeln på själva vredet så finns packning som du kan sätta dit om det skulle krisa sig.Oftas är det själva den packningen som torkar ut till slut och ibland lyckas man att bara dra åt själva mutter på axeln men har man otur börjar det läcka mer.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…

Bästa svaret

 
  • Älska
Hank_Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.