Jag har hört att om man som jag har en skogstomt och ska bygga hus på är det bra med ett skickt med lera under matjorden där det är tänkt att sås gräsmatta. Detta för att behålla fukten i marken och att vatnet inte ska försvinna direkt.

Kan detta stämma?

Hur mycket lera behövs (i cm)?

Vad har Ni fått betala för dels lera och framförallt för matjorden om Ni köpt större partier?

Tacksam för svar och synpunkter.

/NiJa
 
Bor på Söderslätt i Skåne och det enda vi har under jorden är lera. Detta är säkert bra för gräsmattan, men det släpper inte igenom vattnet varvid det tenderar att stå vatten i sänkorna efter ett skyfall. Inte kul.
 
Det är aldrig bra att ha för stora språng i fraktionerna i en jord, faran är att man får kapillärbrytande lager som försämrar dränering bland annat. Man bör möta omkringliggande jord så gott det går. För att förbättra vattenhållningen kan man satsa på mycket organiskt material också då det har bra vattenhållande förmåga.

Jag säger inte att lera inte är ett bra jordförbättringsmedel, men det kan lätt bli ett lock som täpper till jorden. Eller som en gummiduk under ovanliggande matjord.

Edit: Förr anlade man dammar genom att täta med ett lager lera, något att ha i åtanke kanske.. Vill du ha en mer vattenhållande jord under din matjord så välj en jord med något högre lerhalt än den matjord du toppar med. Men inga jätteskillnader i lerhalt, då kan du få ett badkar istället. Har du 5% ler i matjorden så kan du gå upp till kanske 10-15% i underliggande mineraljord. men gör detta i så fall bara där du tänker plantera buskar eller träd som kräver lite större jorddjup. Att göra det på hela tomten är nog knappast lönsamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.