P Mattiaz skrev:
Gasledningarna har det varnats för från dag 1.
fast gasledningarna till Centraleuropa kom väl till redan under Sovjettiden, på 60-talet, och fungerade finfint i över femtio år
 
Jag var lite otydlig kanske. Menade NS.
 
P Mattiaz skrev:
Jag var lite otydlig kanske. Menade NS.
fast Nord Stream är/var bara en gasledning bland många, visserligen direkt Ryssland-EU, i stället för via "osäkra stater" som Ukraina, Belarus eller Turkiet

så har såg gasnätet ut 2004 – sju år innan man invigde Nord Stream:
Karta över Europas naturgasnätverk från 2004. Blå linjer indikerar gasledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Wow
Mikael_L
  • Laddar…
P Mattiaz skrev:
Det är väl ff politikerna som bestämmer vad som är billigast?
Det är villkoren som bestämmer i det här fallet.

Gasledningarna har det varnats för från dag 1.
Här kan du läsa om Nordstream och vilka som drev igenom stollebygget.
Tyskland skulle då lägga ner sina kärnkraftverk men fick inte ihop ekvationen utan Putins gas i sitt Energiewende.
https://www.politico.eu/article/blame-germany-russia-policy/
 
harka harka skrev:
fast Nord Stream är/var bara en gasledning bland många, visserligen direkt Ryssland-EU, i stället för via "osäkra stater" som Ukraina, Belarus eller Turkiet

så har såg gasnätet ut 2004 – sju år innan man invigde Nord Stream:
[bild]

Jag tror du missar min poäng. Att göra sig gasberoende av Ryssland är/var dömt att misslyckas. Det oavsett hur ledningsnätet ser ut. Att öka beroendet pga irrationella beslut känns än mer fånigt.
 
Mikael_L
harka harka skrev:
fast Nord Stream är/var bara en gasledning bland många, visserligen direkt Ryssland-EU, i stället för via "osäkra stater" som Ukraina, Belarus eller Turkiet

så har såg gasnätet ut 2004 – sju år innan man invigde Nord Stream:
[bild]
Men att Frankrike har så stort gasnät, jag trodde de körde mest med el, mest från kärnkraften.
 
P Mattiaz skrev:
Jag tror du missar min poäng. Att göra sig gasberoende av Ryssland är/var dömt att misslyckas. Det oavsett hur ledningsnätet ser ut. Att öka beroendet pga irrationella beslut känns än mer fånigt.
det var du som började skriva om gasledningar...

Tysklands gasanvändning för elproduktion har varit i stort sett oförändrad de senaste 20 åren, man har inte blivit mer gasberoende – däremot har man skiftat bland gasleverantörer till att vara mer rysklutande (billigare gas)
 
harka harka skrev:
det var du som började skriva om gasledningar...

Tysklands gasanvändning för elproduktion har varit i stort sett oförändrad de senaste 20 åren, man har inte blivit mer gasberoende – däremot har man skiftat bland gasleverantörer till att vara mer rysklutande (billigare gas)
Jo men man har ju konverterat massor med eluppvärmning till gas för att man lagt ner kärnkraftverk.
Hade man behållt kkv så hade man inte behövt Putins gas!!
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men att Frankrike har så stort gasnät, jag trodde de körde mest med el, mest från kärnkraften.
jo, den franska elen kommer främst från kärnkraften (utan att kolla, utan från minnet så tror jag att kanske 8-10% av elen kommer från gas)

nej, så det fransmännen använder främst gas för är uppvärmning (bostäder/varmvatten) och i industrin – cirka en tredjedel vardera till de två områdena

en sjättedel av gasen går till elproduktion, en sjättedel till annat smått & gott

och cirka en fjärdedel av gasen i Frankrike har tidigare importerats från Ryssland (inte minst via Tyskland)

källa: iea
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Nu håller R4 på och startar igen, är nu uppe i halv produktion.
OL3 och F3 tuffar också på igen.

Och precis nu började timmen med hittills årshögsta elpriset, 3,76 KR/kWh
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Men kombinationen att det inte blåser (det ser absolut helt vindstilla ut här utanför fönstret) och stark kyla trumfar lätt någon extra, eller någon färre kärnreaktor. En extra reaktor igång kommer inte stänga ner tillräckligt mycket dyr produktion.

Men det är åtminstone en andlöst vacker morgon här, med solens gryningsljus (inte bara grått som det varit länga nu) och vacker snö och frost på allt.

Svensk vindkraft ger just nu bara 4,7% av vår totala produktion, när R4 kommit upp i 100% så bidrar R4 med lika mycket.
Utan att ha full koll på läget så vågar jag påstå att isläggningen på magasinen är klar så vattenkraften kan tur nog ge fullt. I alla fall verkar elöverföring i snitt 2-3 vara uppe i max kapacitet på ett ungefär.
Sverige nettoimporterar faktiskt just nu, det är rätt ovanligt, vi importerar ungefär den mängd som R4 skulle gett om den gick för fullt redan nu.


Danmark är ju lite intressant. Kolla vad mycket vindkraft de trots allt ändå har, fast det är vinterhögtryck och nästan vindstilla. Det eldar "bara" 40% kolkraft. Skulle jag fått gissa innan jag kollade så skulle jag nog gissat typ 80-90% ...
Och D-jävlarna exporterar faktiskt ... 🤔

Danmark just nu:
Stapeldiagram och pajdiagram visar energiproduktion och -förbrukning: vindkraft och värmekraft dominerar; ingen kärn- eller vattenkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
SE4 importerar denna timmen 1700 MW från Danmark, Tyskland och Polen och hämtar 1300 MW från SE4. Litauen får 700 MW av oss.

Tydligen har vi köpt el från Frankrike och jag skulle gissa att vi tuttat på pannorna i Karlshamn.
 
Mikael_L
Logad Logad skrev:
jag skulle gissa att vi tuttat på pannorna i Karlshamn.
Mycket troligt att de är startade till beredskapsdrift.
Men då mängden kraftvärme i Sverige just nu är under 2000MW så kör de troligen inte produktion.
Men att ligga i beredskap för att inom någon tiotal minut kunna ge max är nog smart just idag.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Danmark är ju lite intressant. Kolla vad mycket vindkraft de trots allt ändå har, fast det är vinterhögtryck och nästan vindstilla. Det eldar "bara" 40% kolkraft.
det du kallar "kolkraft" ("värmekraft" i grafiken) är dock inte bara kol

lite grovt är det nog mer korrekt att tänka de första 8-900 MW biobränsle, 100 MW gas och därutöver kol

det var ett litet tag sedan (<1år) som jag kikade på planerna, men som jag minns det så siktade de på att kolet skulle fasas ut 2025
 
Mikael_L
Det är sant.

Och mycket är elkraft i samband med fjärrvärmetillverkning (som när Vattenfall i Uppsala eldar sopor, torv och annat (de har olja som reserv också) eller Lukab eldar koks/LD/masugnsgas som är processöverskott från SSAB och gör både fjärrvärme och el., som två exempel.

Då blir effekten att mer kraftvärme blir el bara av det enkla faktum att fjärrvärmebehovet ökar.

Ja det är många saker att hålla reda på.

Nu började jag att tänka på Lukab, hur förbereder de sig på att de slutar få gas den dagen kolbaserad ståltillverkning upphör på SSAB? De kan ju knappast stänga ner, de levererar ju fjärrvärme till tiotusentals hushåll.
https://lulekraft.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.