Hej.

Jag och min sambo håller på att leta efter ett hus för att bygga på befintlig tomt och då detaljplanen kräver att det ska vara en 1-planare, vi har dock fått veta att det går att det finns 1 1/2 planare som i juridisk mening räknas som en 1 planare.......

Är det någon som vet vilka bestämmelser som gäller????
 
Det beros på hur er detaljplan är utformad.
Ibland anges byggnadshöjd, ibland, takfotshöjd, ibland nockhöjd.

För att hjälpa er tolka er detaljplan rätt rekommederar jag er att kontaklta en arkitekt som kan ge er tips på vad ni får och inte får göra på er tomt.
 
Men börja med att begära ut en kopia på detaljplanen för er tomt. Dels kan ni troligen själva då får en god bild av vilka begränsningar som finns. Dels så slipper ni betala arkitekten för att han skall begära ut den.
 
Alla 1 1/2-planare räknas som 1-planare i juridisk mening, i den bemärkelsen att detaljplaner i normalfallet föreskriver hur många "våningar" dvs inte hur många "plan" man får ha. Ett normalt 1 1/2-planshus är alltså ett "envåningshus" i juridiska termer, ibland uttryckt som 1 våning med inredd vind.

Om inte detaljplanen innehåller något förbud mot att inreda vind, vilket jag vill minnas kan förekomma, är det de faktorer som nämnts i Volvos inlägg, samt vilken taktyp och -lutning som föreskrivs i detaljplanen som avgör om det rent faktiskt går att få till ett 1/2-plan.
 
Stadbyggnadsnämnden gav oss bygglov med det att vårt hus räknades som en en-planare (1½-våning), men efter överklagan ang annat från vår käre granne visade det sig i Länsstyrelsen att vårt hus skall räknas som en tvåvåningshus. Tydligen är det viktigt att man kollar upp (speciellt då vi ritade vårt eget hus) detta noggrant innan man bygger i o m att detaljplanen ofta är olika för en eller tvålplanare. Men inte ens kommunen kan detta utan det är byggnadstekniskt, det synns ingen skillnad på huset.
 
Bara av nyfikenhet:

Jag fattade inte riktigt av inlägget, fick ni bygglov eller måste ni göra om?
 
Och hur var reglerna i detaljplanen formulerade, när inte ens byggnadsnämnden själv kunde tolka dem?
 
Detaljplanen var normal man får bygga antingen en enplanare eller en tvåplanare men skillnaden var plattans storlek (större med enplanare mindre med tvåplanare). Vi trodde och stadsbyggnadskontoret trodde att vi byggde en 1½-planare som alltså räknas som en enplanare. Tyvärr visade det sig att 1½-planaren hade ett "burspråk" som gick över tre bjälkar vilket tydligen gör att det istället räknas som en tvåplanare. Stadsbyggnadskontoret missade detta. Vårt ärende ligger nu i LÄnsrätten då grannarna överklagade en annan sak på huset men så upptäckte länsstyrelsen även denna avvikelse samt att takfallet då inte heller är rätt eftersom det är för stort (en tvåplanare får inte ha lika brant lutning). Vi har nu extremt stora avvikelser på huset men vi har följt tre givan bygglov som sagt att vi får bygga det hus vi har. Vart det slutar är det ingen som vet. Fördelen, om det nu finns någon, är att det inte är vi som har gjort fel utan stadsbyggnadskontoret. Hade vi gjort felet hade vi troligen fått riva (ändra)- så enkelt är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.