17 år, lagom med tid för att bygga lite ny kärnkraft med andra ord :love:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vid alla nedläggningsbeslut om kärnkraft så har elpriserna varit på väldigt låga nivåer, och sedan B1 och B2's nedläggning har Sverige vid varje tillfälle haft en otroligt stor elexport, högre än någonsin tidigare, så man ska nog ha det i åtanke då man nu vill författa en hård dom över de tidigare besluten.
De besluten var inte alls speciellt svåra och kontroversiella, som vi kan tänka idag, nu när vi vet hur det har sett ut de senaste 14 månaderna.

Det har ju förvisso funnits varningar om problematiken att Europa gick så hårt in i ett gasberoende av Ryssland, men det togs väl inte på tillräckligt allvar. Och det var ju ändå inget Svenskt problem/beslut eller något vi kunde göra något åt.

Att de flesta länder i Europa gjorde det skiftet beror på gynnsamma priser på den ryska gasen samt att verkningsgraden för gaseldade kraftverk var mycket bättre än kol, så både kostnad för råvara och utsläppsrätter minskade, samtidigt som man även tog vissa steg närmare de framtida CO2-målen.
Tycker du gör en märklig analys.

Tillgång och efterfrågan styr även elmarknaden. Att nånting är billigt och fungerar kan man inte ha som incitament för att försämra en verksamhet.

När vi nu är ihopkopplade med resten av Europa så måste vi (tyvärr) ta hänsyn till andra länders agerande också. Alternativet är att kapa kablarna till omvärlden. Att andra länder gör sig beroende av ett land som väldigt många har varnat för borde i allra högsta grad varit en varningsklocka.
I stället är det andra värden som får styra över essentiell infrastruktur.
 
Mikael_L
P Mattiaz skrev:
Att nånting är billigt och fungerar kan man inte ha som incitament för att försämra en verksamhet.
Om nånting blir så billigt att man producerar med förlust brukar leda till att man lägger ner verksamheten, eller hur?
Det har hänt väldigt många sådana saker i Sverige, TEKO-industrin, varvsindustrin, miniräknare från Facit etc.

Gäller även kraft och energi, vi har väl lagt ner nästan alla oljeeldade kraftvärmeverk och värmeverk idag, de blev prismässigt utkonkurrerade.
 
Mikael_L
Fan att så många bara vill gnälla, utan att förstå varför det är som det är, och vara konstruktiva och fundera över vad som borde förändras.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast hur beroende har vi gjort oss, när vi importerar 0,7% av tiden och exporterar 99,3% av tiden?
Nu tittar du dessutom på absolutbeloppen, inte på kapaciteten inom landet.

Notera också att ett beroende i praktiken kan vara stort ändå om externa marknader tillåts sätta priserna. Detta innebär att vi måste ha mycket större kapacitet än vad vi behöver själva som mest.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om nånting blir så billigt att man producerar med förlust brukar leda till att man lägger ner verksamheten, eller hur?
Det har hänt väldigt många sådana saker i Sverige, TEKO-industrin, varvsindustrin, miniräknare från Facit etc.

Gäller även kraft och energi, vi har väl lagt ner nästan alla oljeeldade kraftvärmeverk och värmeverk idag, de blev prismässigt utkonkurrerade.
Notera dock att sämre alternativ (miljömässigt exempelvis) kan konkurrera ut bättre alternativ därför att marknaden tillåts sätta spelreglerna. Vindkraften kan anses ha den effekten när det inte är kol/olja/gas som den konkurrerar ut (pga att vattenkraften inte räcker till för att hantera växlingarna i vind och behov).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om nånting blir så billigt att man producerar med förlust brukar leda till att man lägger ner verksamheten, eller hur?
Det har hänt väldigt många sådana saker i Sverige, TEKO-industrin, varvsindustrin, miniräknare från Facit etc.

Gäller även kraft och energi, vi har väl lagt ner nästan alla oljeeldade kraftvärmeverk och värmeverk idag, de blev prismässigt utkonkurrerade.
Men nu är du väl lite fånig va? Det styrs av vilkor som har satts av samma individer som har försatt oss i den situationen som vi just nu befinner oss i.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fan att så många bara vill gnälla, utan att förstå varför det är som det är, och vara konstruktiva och fundera över vad som borde förändras.
Jag gnäller inte. Jag kan bara konstatera att läget är som det är pga märkliga beslut som fattats.
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Nu tittar du dessutom på absolutbeloppen, inte på kapaciteten inom landet.

Notera också att ett beroende i praktiken kan vara stort ändå om externa marknader tillåts sätta priserna. Detta innebär att vi måste ha mycket större kapacitet än vad vi behöver själva som mest.
Ja, jag bedömer totalen, dvs nettoexport resp nettoimport.
Jag är medveten om att SE4 inte har exakt samma siffror. Vi borde ha förstärkt stamnätet lite mer i landet för länge sedan.

Men sen är prissättningen en annan fråga.
Jag är väl av åsikten att den modell som tjänat oss väl i något runt 20-30 år nu plötsligt verkar vara rätt dum.
Men jag har inga jättebra förslag på någon bättre modell, en del jag hör om är totalt orealistiska, andra har brister och svårigheter, eller blir kontraproduktiva på annat sätt.
Och glöm inte att detta är väl i princip endast ett svenskt problem, möjligen lite Norskt och Franskt också, alla andra länder får en fetsmäll av elpriserna ändå. Så att framgångsrikt kämpa fram en prissättningsmodell inom EU som i princip endast Sverige tjänar på ... tja, lycka till.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P Mattiaz skrev:
Jag gnäller inte. Jag kan bara konstatera att läget är som det är pga märkliga beslut som fattats.
Det var riktat väldigt brett, inte mot dig, utan mest det allmänna tugget både här på forumet och lite överallt annars.
Sorry, men det råkade bara vara du som skrivit sista inlägget innan mitt. :oops:
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Mikael_L
P Mattiaz skrev:
Men nu är du väl lite fånig va? Det styrs av vilkor som har satts av samma individer som har försatt oss i den situationen som vi just nu befinner oss i.
Tja, ett faktum är väl att vindkraft är så billig energi att det konkurrerar ut kärnkraft i rena kronor och ören.
Men sen tar vindkraften springnota när det verkligen gäller, som det varit i gångna veckan.
Men likväl har vindkraften gjort det svårt för kärnkraften att vara lönsam.
Ja fram tills Putin började mixtra med gasleveranserna.
 
Det är väl ff politikerna som bestämmer vad som är billigast?
Det är villkoren som bestämmer i det här fallet.

Gasledningarna har det varnats för från dag 1.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, ett faktum är väl att vindkraft är så billig energi att det konkurrerar ut kärnkraft i rena kronor och ören.
Men sen tar vindkraften springnota när det verkligen gäller, som det varit i gångna veckan.
Men likväl har vindkraften gjort det svårt för kärnkraften att vara lönsam.
Ja fram tills Putin började mixtra med gasleveranserna.
Jo men det handlar i grunden inte om Putin utan det handlar om hur mycket planerbar kraft det ska finnas i ett gemensamt elsystem som vi nu har (inget fel i att vi samarbetar inom EU).
I vårt fall så äger vi då gemensamt Vattenfall och sittande regering borde snarast ge ägardirektiv till Vattenfall att nu får ni bygga ny kärnkraft (oavsett om Vattenfall då går med sämre vinst).
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P Mattiaz skrev:
Om jag hade haft en magisk knapp i min elcentral som återstartade de nedlagda kkv, hade vi haft kapacitet till maximal export och samtidigt haft kapacitet över?
Tills någon bygger fler utlandskablar... :beer:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.