Hej! Jag behöver råd om hur jag ska bygga en gång på vinden. Min vind är oisolerad och på "golvet" ligger ett isolerande ludd. Under luddet går enstaka reglar men ser annars ut att vara nån typ av mellanlager som jag inte vågar gå på. Runt luckan upp på vinden finns en liten plattform på 2 kvm.

Nu ska jag installera kamin och behöver bygga en gång fram till där taket möter fasaden. Detta för att kamininstallatören och sotaren ska kunna göra sitt jobb. Men jag är osäker på hur jag ska göra. Bifogar bild. Avståndet från plattformen till "väggen" är ca 4.5 m.

Alla tips är mycket välkomna!

Vind med isolering, träbjälkar, lutande tak, oisolerad trästolpe, mörkt, byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind isolerad med lösull, träbjälkar synliga, mörkt och oinrett vindsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion och isoleringsmaterial, troligen på en vind eller i en byggnadsstrukturens isolerade del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Om du tittar på bilden där de gula skidorna ligger ser du hur en gång ska byggas för att inte skada isoleringen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tack, det var ett bra tips!

Jag tog en titt och plattformen verkar vila på "kolonner" som är fästa i långa tvärgående plankor som går under isoleringen, syns lite här:
Träreglar och isolering i ett mörkt vindsutrymme. No visible communication cables, electrical outlets, or safety hazards.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så kanske jag kan göra ett liknande system och fästa fler "kolonner" i de längsgående balkarna, sedan lägga tvärgående plankor över dem, och ovanpå det plywood, såhär:

Handritad skiss av trähyllor eller ställning, perspektivritning, konstruktionsdetaljer, anteckningar, otydlig text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske det skulle funka?
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
M MrGigaByte skrev:
Tack, det var ett bra tips!

Jag tog en titt och plattformen verkar vila på "kolonner" som är fästa i långa tvärgående plankor som går under isoleringen, syns lite här:
[bild]

Så kanske jag kan göra ett liknande system och fästa fler "kolonner" i de längsgående balkarna, sedan lägga tvärgående plankor över dem, och ovanpå det plywood, såhär:

[bild]

Kanske det skulle funka?
Sannolikt, det är ju inte raketforskning direkt, utan sunt förnuft, en fogsvans och en skruvdragare som kan behövas.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Haha nä det är nog inte raketforskning. Men för mig med begränsad erfarnhet är det ändå skönt att höra att jag inte är helt ute och cyklar!
 
Kopiera befintlig konstruktion rakt av istället för att 'lägga' regeln som plywood en vilar på i din skiss.
 
Tack för feedback, något sånt här tänker du?
Handritad skiss av hyllor med måttangivelser på ett papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kan jag absolut göra, vilka fördelar vore det med det?

Jagg såg främst två fördelar med "portal"-varianten:
1. Jag slipper köpa, transportera och få in långa plankor.
2. Jag kan "för-bygga" en sektion i taget (på annan plats än vinden) och i princip stå på den medan jag borrar fast den.
 
Ett ingejörstips är att alltid tänka tiranglar i alla konstruktioner för hållbarhetens skull.

Diagonaler mellan stolparna stadgar upp mycket bättre än plankor i topp och botten.
 
  • Gilla
MrGigaByte och 1 till
  • Laddar…
M MrGigaByte skrev:
Tack för feedback, något sånt här tänker du?
[bild]

Det kan jag absolut göra, vilka fördelar vore det med det?

Jagg såg främst två fördelar med "portal"-varianten:
1. Jag slipper köpa, transportera och få in långa plankor.
2. Jag kan "för-bygga" en sektion i taget (på annan plats än vinden) och i princip stå på den medan jag borrar fast den.
Jag tycker inte det där ser ut som en kopia på det befintliga, titta hur det är gjort på 'skidbilden'
 
Tack för er feedback!
Ytterligare inspektion på vinden ger att befintlig plattform är byggd med reglar som går längsmed golvet parallellt med takstolarna. Men fästa på 60cm höga plankor som i sin tur sitter fast i reglarna som går längs golvet.

Så en mer liknande lösning vore att fästa två långa reglar i takstolarna, dels närmast plattformen och dels borta där tak möter golv, såhär:

Handritad skiss av konstruktion med mått, stickfigurer, fågel och textmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns som att denna lösning blir tillräckligt robust för ändamålet!
 
Jag uppfattade det i ett tidigare inlägg som du ville ha korta virkesbitar och nu ser det ut som du ritat in >3m långt virke fast det inte behövs. Varför inte kopiera befintlig konstruktion rakt av?
 
Jag ville gärna ha korta virkesbitar men om jag ska göra som befintlig konstruktion är gjord så blir det svårt att undvika längre plankor! Existerande plattform är råspont som ligget på reglar (som är parallella med balkarna längsmed golvet), som i sin tur är fästa på vertikala plankor som är fastskruvade i balkarna som går längs golvet. Reglarna verkar också fästa i takstolarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.