D Daniel 109 skrev:
Om man svarar förgående inlägg är inte citat nödvändiga. Jag är van vid att det inte accepteras och gillar det.

§ 5.13 Citat
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen.
Problemet är att det hinner bli flera inlägg emellan medan du skriver i högaktiva trådar. Och att det inte alltid är det sista inlägget man svarar på. Det här har vi ju pratat om förut och även moderator har ju bett dig att citera.
Regeln du citerar säger ju att du SKA citera, INTE att det är förbjudet.
 
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Tyvärr är det lätt att kommentaren tar så lång tid att skriva, så det hamnar fem inlägg mellan det man svarar på och kommentaren.
Framförallt när man svarar från telefonen.

Men det blir ännu tokigare när random person inte bemödar sig om att läsa forumreglerna utan istället gnäller på en person som faktiskt följer dem.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet är att det hinner bli flera inlägg emellan medan du skriver i högaktiva trådar. Och att det inte alltid är det sista inlägget man svarar på. Det här har vi ju pratat om förut och även moderator har ju bett dig att citera.
Regeln du citerar säger ju att du SKA citera, INTE att det är förbjudet.
Ska citera om det är nödvändigt.
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
D djac skrev:
Varför skulle just denna energitekniska detalj inte kunna regleras när det är så oerhört många andra som är obligatoriska, energiförbrukning, badrummens storlek, brandskydd osv?
Visst kan det regleras, men regleringen är inte önskvärd.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Skillnaden när det gäller tex badrumet storlek är att det är orimligt dyrt att fixa i hädelse av att man blir handikappad. Solceller är inte dyrare att installera i efterhand.
Precis, så därför kunde man villkora solceller även vid renoveringar!
 
D
F fribygg skrev:
Visst kan det regleras, men regleringen är inte önskvärd.
Det tycker jag, mycket viktigare än många andra regleringar från Boverket.
 
Missförstod du fullständig vad jag skrev?
 
D
D Daniel 109 skrev:
Missförstod du fullständig vad jag skrev?
Svarade fribygg, så det gjorde jag nog.
 
  • Haha
sysmali och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det tycker jag, mycket viktigare än många andra regleringar från Boverket.
Nå säg att jag bygger ett hus i skugga, ska jag då tvingas till solceller fast det uppenbart är olönsamt på platsen?
Det bör vara sunt förnuft och inte statliga regleringar som styr.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skillnaden när det gäller tex badrumet storlek är att det är orimligt dyrt att fixa i hädelse av att man blir handikappad. Solceller är inte dyrare att installera i efterhand.
Jo det kan vara dyrare att installera i efterhand, men det är och skall vara fastighetsägarens sak att avgöra om och isåfall när en kåk ska få solceller.
 
F fribygg skrev:
Nå säg att jag bygger ett hus i skugga, ska jag då tvingas till solceller fast det uppenbart är olönsamt på platsen?
Det bör vara sunt förnuft och inte statliga regleringar som styr.
Jo det kan mycket väl vara statliga regleringar men det måste ju baseras på "cost-benefit", inte på miljöreligion.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det kan mycket väl vara statliga regleringar men det måste ju baseras på "cost-benefit", inte på miljöreligion.
Men varför skulle vi införa flera statliga regleringar, vi behöver färre. Om det lönar sig med till exempel solceller, isolering, värmepump eller accumulatortank så är det ägaren som ska ta investeringsbeslutet.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Men varför skulle vi införa flera statliga regleringar, vi behöver färre. Om det lönar sig med till exempel solceller, isolering, värmepump eller accumulatortank så är det ägaren som ska ta investeringsbeslutet.
Så är det inte idag, du får inte bygglov för ett hus som inte uppfyller energikalkylerna, lätt att lägga till ett visst mått av självförsörjning på elen. Ser inte några som helst problem förutom irrationell besatthet av att vara solcellsmotståndare.

Vill man inte dra sitt strå till stacken i samhället kan man ju leva off-grid istället.
 
  • Arg
  • Ledsen
TommyC och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Så är det inte idag, du får inte bygglov för ett hus som inte uppfyller energikalkylerna, lätt att lägga till ett visst mått av självförsörjning på elen. Ser inte några som helst problem förutom irrationell besatthet av att vara solcellsmotståndare.

Vill man inte dra sitt strå till stacken i samhället kan man ju leva off-grid istället.
Jag kan vilja bygga ett hus i skugga, om jag har andel i vindkraftverk eller solcellspark på annat håll lär det vara mycket kostnadseffektivare än att montera solceller på fastigheten i skugga, jag kanske har 1 ha mark monterade celler på fastigheten redan i dag, eller frikraft som överstiger mitt elbehov.

Jag är inte motståndare till att du @djac vill ha solelproduktion på din vägg eller ditt tak men du borde fatta att det passar inte alla och inte överallt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Jag kan vilja bygga ett hus i skugga, om jag har andel i vindkraftverk eller solcellspark på annat håll lär det vara mycket kostnadseffektivare än att montera solceller på fastigheten i skugga, jag kanske har 1 ha mark monterade celler på fastigheten redan i dag, eller frikraft som överstiger mitt elbehov.

Jag är inte motståndare till att du @djac vill ha solelproduktion på din vägg eller ditt tak men du borde fatta att det passar inte alla och inte överallt.
Det beviljas redan avsteg från detaljplanerna idag, det vore inte häpnadsväckande om man gjorde detsamma för en fastighet djupt nere i en håla i en granskog, mycket enkel tanke. Man kans naturligvis önska att inte vara del av samhällskontraktet i vissa frågor och iböand går det, detsamma med en anslutning till vårt gemensamma nät.
Din idé om att köpa solceller någon annanstans kan ju låta bra men jag tror att det blir ganska bökigt att hålla reda på.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.