Någon som vet om det finns dörrkarmar (vita) för innerdörrar utan förborrade hål (på standardavstånd) att köpa någonstans?
 
P
Tror mina från Hornbach var oborrade eller jag fick åtminstone borra igenom för karmhylsorna men det kanske var förborrat.

Edit: Tittar på deras hemsida och det ser ut att vara borrat fast antagligen inte helt igenom.
 
Köpt karm uta förborrade hål, hur många hål ska varje sida av karmen ha? Samt vart ska första hålet börja och vad ska avståndet vara till de andra hålen?
 
M Mjolnir skrev:
Köpt karm uta förborrade hål, hur många hål ska varje sida av karmen ha? Samt vart ska första hålet börja och vad ska avståndet vara till de andra hålen?
En karm i normalhöjd (M20-21) bör ha 4st hål per sida.
Från ytterkant av karmen bör det vara ca 20-25cm till hål och de andra blir måttet cc mellan de två hålen delat tre.
Exempel 200-20-20=160 160/3=53,3cm
Innan du borrar så titta hur du kan fästa karmen så du kan bestämma om du vill borra hålen i den delen som dörrbladet sitter i eller i andra delen av karmstycket, det är valbart men beror på möjlig infästning så du inte borrar och sedan finns det inget att fästa i.
Om du vill ha infästningen där dörrbladet är så får man anpassa höjden så att hålen inte krockar med gångjärnen.
På ytterdörrar sitter ofta de förborrade hålen inte där dörrbladet sitter utan i den andra delen av karmstycket.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
En karm i normalhöjd (M20-21) bör ha 4st hål per sida.
Från ytterkant av karmen bör det vara ca 20-25cm till hål och de andra blir måttet cc mellan de två hålen delat tre.
Exempel 200-20-20=160 160/3=53,3cm
Innan du borrar så titta hur du kan fästa karmen så du kan bestämma om du vill borra hålen i den delen som dörrbladet sitter i eller i andra delen av karmstycket, det är valbart men beror på möjlig infästning så du inte borrar och sedan finns det inget att fästa i.
Om du vill ha infästningen där dörrbladet är så får man anpassa höjden så att hålen inte krockar med gångjärnen.
På ytterdörrar sitter ofta de förborrade hålen inte där dörrbladet sitter utan i den andra delen av karmstycket.
Tack, såg att gamla karmen satt med 3 skruvar - det räcker inte?
Kommer ha laminat i rummet och parkett i hallen utanför, ska jag lägga karmen monterad i nivå med parketten då helst?
 
Såg nu att det handlar om innerdörrar vilket visserligen inte förändrar svaret förutom att jag kan skriva karmyttermåttet samt att jag använder 19cm.
198,9-19-19=160,9cm 160,9/3=53,6cm
208,9-19-19=170,9cm 170,9/3=56,97~57cm
En innerdörr är oftast inte speciellt tung så det kan fungera med 3st skruvar, jag ser dock ingen orsak till varför man endast vill använda 3st skruvar.
En innerdörrskarm bör stå på golvet för att vara i rätt höjd så om golvet ska monteras senare så bör det finnas plats för golv och lumppapp.

https://www.biltema.se/bygg/fastelement/byggskruvar/karmskruv-2000046183
https://www.biltema.se/bygg/fastelement/byggskruvar/karmskruv-2000045230
https://www.biltema.se/bygg/beslag/dorrbeslag/dorrtillbehor/karmhylsa-2000045460
 
Redigerat:
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Såg nu att det handlar om innerdörrar vilket visserligen inte förändrar svaret förutom att jag kan skriva karmyttermåttet samt att jag använder 19cm.
198,9-19-19=160,9cm 160,9/3=53,6cm
208,9-19-19=170,9cm 170,9/3=56,97~57cm
En innerdörr är oftast inte speciellt tung så det kan fungera med 3st skruvar, jag ser dock ingen orsak till varför man endast vill använda 3st skruvar.
En innerdörrskarm bör stå på golvet för att vara i rätt höjd så om golvet ska monteras senare så bör det finnas plats för golv och lumppapp.

[länk]
[länk]
[länk]
Tack för guidningen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.