H heimlaga skrev:
Nää.... inte alls. Vi har goda förutsättningar att hålla Putin&co på sin sida gränsen och om krigsförlusterna blir stora och vi har litet tur kan kanske diktaturen kollapsa och ryssarna att kräva demokrati.

Det enda som krävs för att lyckas med det där är att stärka civilsamhället och försvaret och stå ut med litet smärre obehag och i allra värsta fall litet slumpvisa bombningar och sabotage och något halvhjärtat anfall som vårt försvar kan slå tillbaka.
Det här är väl ingen domedagsprofetsia?
Nej, det är nog ett nyktert tänkesätt för en finländare, men ni har ett bättre och mer insatt sätt att se på ryssen än vi som klarat oss från dem i drygt 200 år.
Min yngste son som jobbar i försvaret säger att svenskar i allmänhet är fredsskadade, vilket vi naturligtvis ska var glada åt, men naiviteten hos svensken i allmänhet är påfallande och också skrämmande.
Nu vart det inte så mycket pellets i detta inlägg, men lite preppning är bra.
 
  • Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
De kanske gör ett undantag om du bor i anslutning till riksvägarna.
Att köra bulkpellets ut i obyggderna är däremot ett numera dött koncept.
Jag bor förvisso nära en riksväg, men bulkbilen var sen eftersom den hade varit ute och halkat i snön på uppländska småvägar innan den kom till mig, bland annat i Rånäs. Det kan iofs ha varit konferensanläggningar och liknande storförbrukare som var kunder där, jag vet inte. Har någon grund för ditt starka och oroväckande påstående att pellets för privatpersoner är ett dött koncept? Det jag märkt är att priset har gått upp, men jag har inte fått signaler om att de tänker sluta leverera. Däremot har det som bekant varit leveransproblem denna höst.
 
  • Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
Har kollat med VIDA o Laxå, men ingen har någon leverantör eller kan leverera via bulk.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kollat med Scandbio?
De sitter på ganska många avtalskunder med bulkleverans tror jag..
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fick svar från VIDA o Laxå att det har inget att sälja. Pratade med Scandbio och de trodde att det inte skulle vara något problem att kunna leverera. Tack för tipset.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
En av mina kusiner bytte till bergvärme i somras (Jyväskylä Finland) och fick iaf. 10.000kr i elräkning förra månaden. Jag frågade om det hade varit billigare om han haft kvar sin pelletspanna han haft tidigare. Fick till svar att de saknar 200.000ton Pellets i Finland för allt går på export till oss + de har tidigare importerat från Ryssland till sig själva, men det är det ju nu stopp på. Så han la nog om precis i tid förutom att han vart av med sitt fasta pris pga. elbolagsstrul (Kan varit konkurs). Inte bara vi som jagar pellets ;)
 
GoForIt GoForIt skrev:
Kollat med Scandbio?
De sitter på ganska många avtalskunder med bulkleverans tror jag..
Tokslut Tokslut skrev:
En av mina kusiner bytte till bergvärme i somras (Jyväskylä Finland) och fick iaf. 10.000kr i elräkning förra månaden. Jag frågade om det hade varit billigare om han haft kvar sin pelletspanna han haft tidigare. Fick till svar att de saknar 200.000ton Pellets i Finland för allt går på export till oss + de har tidigare importerat från Ryssland till sig själva, men det är det ju nu stopp på. Så han la nog om precis i tid förutom att han vart av med sitt fasta pris pga. elbolagsstrul (Kan varit konkurs). Inte bara vi som jagar pellets ;)
Det låter som han har väldigt stort hus eller gör av med mycket el på annat.
Många Finländare köper pellets från Estland. Där verkar dom ha att leverera.
 
Tokslut Tokslut skrev:
En av mina kusiner bytte till bergvärme i somras (Jyväskylä Finland) och fick iaf. 10.000kr i elräkning förra månaden. Jag frågade om det hade varit billigare om han haft kvar sin pelletspanna han haft tidigare. Fick till svar att de saknar 200.000ton Pellets i Finland för allt går på export till oss + de har tidigare importerat från Ryssland till sig själva, men det är det ju nu stopp på. Så han la nog om precis i tid förutom att han vart av med sitt fasta pris pga. elbolagsstrul (Kan varit konkurs). Inte bara vi som jagar pellets ;)
10000kr var knappast för bergvärmepumpen. Förmodligen har kusinen en eller två kokare som han inte kokar saft i….
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
10000kr var knappast för bergvärmepumpen. Förmodligen har kusinen en eller två kokare som han inte kokar saft i….
haha, hans garage är större än vissas hus här å priset var €1.032,52 lite mer exakt
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det låter som han har väldigt stort hus eller gör av med mycket el på annat.
Många Finländare köper pellets från Estland. Där verkar dom ha att leverera.
Det är vad han sa, och han brukar ha koll. Huset är på 3våningar och kanske 250-300kvm + garage på 150-200kvm
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Det är vad han sa, och han brukar ha koll. Huset är på 3våningar och kanske 250-300kvm + garage på 150-200kvm
Inte är det ju omöjligt. Men elpriset här i Finland där det varit som högst är ca 60 cent/kwh. Om jag nu räknar rätt blir det ca 1700/kwh.
Den mer intressanta frågan är väl hur mycket el han gjorde av med tidigare och hur mycket han gör av med nu.

Är han säker på att bergvärmepumpen är aktiverad så att den inte bara går på elmotståndet. Vi råkade ut för det. Talade med en som servar bergvärmepumpar och han sa att det är inte ovanligt att dom glömmer aktivera dom.

Själv värmer jag ca 240kvm med bergvärmepump och har en årsförbrukning på ca 9000 kwh. Eldar med ved också.
 
Kan inte köpa Pellets eller har inte råd?
 
vem är frågan riktad till?
 
trähandtag trähandtag skrev:
Fick svar från VIDA o Laxå att det har inget att sälja. Pratade med Scandbio och de trodde att det inte skulle vara något problem att kunna leverera. Tack för tipset.
Har du fått någon leveransbekräftelse?
 
Har inte beställt än. Har tillräckligt i förrådet, även om den nu rådande kylan tömmer förrådet med 100 kg om dagen. Hoppas att löften om leverans inte bara var tomma ord.
 
  • Gilla
HOK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.