Hej!

Jag har nyss bytt ut en gammal uttjänt vedpanna mot en vedolux 32 från värmebaronen. Till den har jag kvar mina två acktankar på ca 2m3 tot, i den ena har jag nu också en ny elpatron som frysskydd just in case. Separat laddomat som styrs via pannans rökgastemp tillsammans med dragfläkten. Nu till två frågor som jag tänker att någon här kanske vet svaren på.

1. Det verkar som om det kommer räcka med 1-2 brasor/dag beroende på utetempen. Jag tänder en på morgonen innan jobbet och sen ev en till på kvällen när jag kommer hem om det behövs. Dock slogs jag av följande: vad händer om pannan och laddomaten av någon anledning blir strömlös medan det brinner? Självcirkulerar vattnet genom laddomaten och ut i tankarna tillräckligt fort för att pannan inte ska koka? Den har förvisso en kylventil, men hur den fungerar har jag inte riktigt fått klart för mig.

Och 2: hur cirkulerar egentligen vattnet vid eldning? Rören är dragna så tankarna ska laddas först, men ändå tycks det bli varmt nästan direkt i elementen (trots att installatören menade att tankarna laddas först varefter värme går ut i huset) och tempen i ena tanken verkar inte gå över 40 grader trots att tempen i elementen blir betydligt högre.

Bonusfråga: laddomaten har tre hastigheter, hur vet man vilken som passar ens system?

Tack på förhand!
 
1. Fläkten kommer att stanna vid strömavbrott och då går effekten i pannan ner. Men även cirkulationspumpen kommer att stanna. Om det finns mycket ved kvar i pannan kommer troligen självcirculationen inte räcka till för att kyla pannan och därför finns en nödkylning som aktiveras av panntemperaturen (via SYR-ventil eller liknande).
2. Om ditt system är någorlunda vettigt kopplat så ska pannan fylla på tankarna i toppen och även elementvattnet tas från toppen. Så fort som toppen i tankarna börjat fyllas med hetvatten från pannan så kan värme gå ut på elementen. Om den ena tanken inte blir varm kan det vara så att de är kopplade i serie isf. parallellt Bilder?
 
Om pannan går i kok och nödkylning av någon anledning ej funkar så kommer densiteten på vattnet i pannan sjunka pga ångbubblorna. Då ökar självcirkulationen drastiskt. Vattenpelaren på tanksidan blir mycket tyngre än vattenpelaren på pannsidan.
Samma princip som får en kaffebryggare att pumpa upp vattnet till kaffefiltret.
Det kommer säkert vara obehagligt men ska vara ofarligt om allt är vettigt byggt.
 
  • Gilla
Puffen Ingarö
  • Laddar…
Tack för era svar!

Det finns en termisk kylventil som vad jag gissar ska fylla på med kallvatten om tempen stiger över en viss nivå, antar att ventilen på expkärlet då löser ut för att släppa ut övertrycket?

Det verkar stämma som Arrow säger att matningen är till toppen av tankarna och att även vidarematning till elementen går därifrån, det förklarar ju den snabba uppvärmningen av huset. Returen till pannan verkar gå från botten av tankarna och returen från huset tillbaka till "blandaren" vid tankarna. Kan det stämma? Kanske naturligt då att den bortre tanken laddas långsammare. Rörisarna hade väldig brådska när de var här iom att pannan blivit försenad flera gånger, därför hann vi inte gå igenom allt de gjort.

Testat olika hastigheter på laddomaten nu utan att ha märkt nån påtaglig skillnad. Vilka är för- och nackdelarna med hög resp. låg hastighet?

Bifogar lite bilder för den intresserade.
 
  • VVS-installation med expansionskärl, kopparledningar och cirkulationspump i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledningar, cirkulationspump, isolering och styrenhet på svart bakgrund i tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemskomponent, Laddomat, kopparledningar, elektrisk anslutning, säkerhetsventil, CE-märkt, installeras vid vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledningar och mässingsventiler. Rörsystemet syns inomhus, troligen i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.