Vi har inte det mest välisolerade huset, så det finns säkert vinningar där, men i år har det varit onormalt kallt i huset. Idag t.ex. så hade jag 17.5° på övervåningen (kök, vardagsrum), vilket är för kallt för mig.

Jag har motionerat alla "piggar" i elementen. Jag har också motionerat "piggen" i fjärrvärmecentralen (se bilder). Den motor som styr piggen på centralen står i fullt öppet läge. Då har jag ca 33-35° på radiatorer i kök, 30-33° i vardagsrum, och framledningen från centralen till rad är 40°. Allt detta är mätt med en ir-termometer men jag mäter inte på blanka ytor och försöker anpassa inställning på termometer.

Om jag plockar bort motorn (som förvisso står på fullt öppet) och låter piggen löpa helt fritt så får jag efter ett tag 37-40° på rad i kök, 37-39° i v-rum och ca 45° på framledningen. (termostater på rad är 2-3 år gamla och inställda på max.)

In från gatan har jag 106° och tillbaka till gatan är det 41°.

Är dessa temperaturer normala eller ska man kunna ha lite högre? Finns det någon annan inställning jag kan leka med? Det spelar ingen roll om jag låter centralens termostat vara inställd på 0 eller +8, den vill (givet dagens utetemperatur) ha maximalt öppet på motorn ändå (och om jag sänker till -8 så vill den strypa lite grann, så motorn lever ju). Men maximalt öppet är fortfarande kallt här hemma.

En närbild av en mässingsfärgad ventil med skruvar och packningar mot en röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller justerbar termostat, teknisk utrustning, industriell miljö, röda och metallytor, kablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En person reparerar eller kontrollerar en komplex värmesysteminstallation med rör, manometer och elektroniska enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan ju vara så att radiatorerna är mer dimensionerade som högtemperatursystem och då krävs det lite högre framledningstemperatur. Ett annat sätt att öka värmen är också att öka cirkulationen så länge det inte börjar brusa och susa i ventiler och rör.
 
  • Gilla
fuselage
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kan ju vara så att radiatorerna är mer dimensionerade som högtemperatursystem och då krävs det lite högre framledningstemperatur. Ett annat sätt att öka värmen är också att öka cirkulationen så länge det inte börjar brusa och susa i ventiler och rör.
Öka cirkulationen antar jag att du menar att öka på flödet i den grå pumpen märkt "wilo" till höger i översiktsbilden? Det kan jag prova.

Men hur skulle jag kunna öka framledningstemperaturen om "motorn" (är "termostat" rätt fackterm här?) till synes redan står fullt öppen? Finns det någon annan parameter att leka med?
 
Hade samma typ av fel för någon vecka sedan. Flödet låg konstant på c:a 50 l/min. trots att regulatorn gick från halvstängt till fullt öppet. Jag tog inte av regulatorn ( var lite skraj för att röra primärkretsen ), men jag stängde av regleringen så att den stängde helt. Sedan följde jag flödesökningen när den öppnade. Det visade sig då att det konstanta flödet kom redan vid "kl. 15 " ! Verkade alltså som om den inte kunde öppna mer. Körde till-och-frånslag ett antal gånger ( för att motionera piggen ) och då helt plötsligt gick flödet upp och radiatortemperaturen steg med 20 C till c:a 60 ! Just nu har jag delta-temp på 32, ett flöde av 109 l/min. och radiatortemp på 58C :).
Det finns ju ett smutsfilter på primärsidan också, som kan ha slammat igen. Det hände mig för ett antal år sedan, när de hade gjort lite omläggningar av rören i gatan en bit härifrån. Då ringde jag jouren och fick tillåtelse att själv stänga av båda ventilerna mot nätet efter att ha slagit ifrån regleringen. Därefter försiktigt skruva av locket till smutsfiltret och spola rent det. Sedan återmontering av filtret, öppna primärvattnet och återstarta regulatorn.
 
Redigerat:
F fuselage skrev:
In från gatan har jag 106° och tillbaka till gatan är det 41°.
Det är ganska lagom temperaturer.
Men med fullt öppen fjv-ventil så skulle det inte vara särskilt många grader i difftemp.

Felet är flödet på fjv-sidan.

Vad säger fjv-mätaren att det är för flöde och ved är det för avlämnad energimängd?
 
Vi har följande värden nu:
Fjv-fram: 77,1°
Fjv-retur: 34,3°
Delta: 42,7°
Flöde: 0,081m^3/h
Energi: 4,2kW
Lite pendlande värden.
Shuntmotorn står ca 90° åt höger, alltså ca 20% öppen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har följande värden nu:
Fjv-fram: 77,1°
Fjv-retur: 34,3°
Delta: 42,7°
Flöde: 0,081m^3/h
Energi: 4,2kW
Lite pendlande värden.
Shuntmotorn står ca 90° åt höger, alltså ca 20% öppen.
Här visade displayen (de tidigare värdena jag angav var från analoga tempgivare på rören):
TV: 97°
TR: 45,5°
Delta: 51,5°
Flöde: 0,123 m3/h
Energi: 7,2kW

Flödet på wilo-pumpen (om det har betydelse) är 0.9 m3/h.
 
J
F fuselage skrev:
Vi har inte det mest välisolerade huset, så det finns säkert vinningar där, men i år har det varit onormalt kallt i huset. Idag t.ex. så hade jag 17.5° på övervåningen (kök, vardagsrum), vilket är för kallt för mig.

Jag har motionerat alla "piggar" i elementen. Jag har också motionerat "piggen" i fjärrvärmecentralen (se bilder). Den motor som styr piggen på centralen står i fullt öppet läge. Då har jag ca 33-35° på radiatorer i kök, 30-33° i vardagsrum, och framledningen från centralen till rad är 40°. Allt detta är mätt med en ir-termometer men jag mäter inte på blanka ytor och försöker anpassa inställning på termometer.

Om jag plockar bort motorn (som förvisso står på fullt öppet) och låter piggen löpa helt fritt så får jag efter ett tag 37-40° på rad i kök, 37-39° i v-rum och ca 45° på framledningen. (termostater på rad är 2-3 år gamla och inställda på max.)

In från gatan har jag 106° och tillbaka till gatan är det 41°.

Är dessa temperaturer normala eller ska man kunna ha lite högre? Finns det någon annan inställning jag kan leka med? Det spelar ingen roll om jag låter centralens termostat vara inställd på 0 eller +8, den vill (givet dagens utetemperatur) ha maximalt öppet på motorn ändå (och om jag sänker till -8 så vill den strypa lite grann, så motorn lever ju). Men maximalt öppet är fortfarande kallt här hemma.

[bild]
[bild]
[bild]
Vad har du för temp över varmvattenberedaren?
 
J Jerald Stuartson skrev:
Vad har du för temp över varmvattenberedaren?
Vilken temp menar du? Ingen av de jag angav ovan i inlägg #7?
 
Det finns ingen tempgivare för varmvattnet så att man kan se vilken temperatur det är.

Sen har du tyvärr en ihopbyggd plattvärmeväxlare, där växlaren för tappvarmvattnet och växlaren för värmen sitter ”rygg mot rygg”.

Rörledningar, reglage, kopplingar, blå pil pekar, komplex installation, underhåll, VVS, oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är röret varmt där pilen pekar även om inget varmvatten har tagits på en timme?
Om röret är varmt så är det även fel på AVTQn.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns ingen tempgivare för varmvattnet så att man kan se vilken temperatur det är.

Sen har du tyvärr en ihopbyggd plattvärmeväxlare, där växlaren för tappvarmvattnet och växlaren för värmen sitter ”rygg mot rygg”.

[bild]
Är röret varmt där pilen pekar även om inget varmvatten har tagits på en timme?
Om röret är varmt så är det även fel på AVTQn.
Kände bara med händerna nu. Röret är varmare än min hand (som är frusen förvisso), men det är definitivt temperaturskillnad på röret om jag jämför vänster sida med höger sida om AVTQn. Vet inte vad man borde vänta sig för temp där?
 
J
F fuselage skrev:
Vilken temp menar du? Ingen av de jag angav ovan i inlägg #7?
Jag noterade bara att du har 41 grader ut ur huset, så lågt vill du åtminstone inte ha i en varmvattenberedare.

I BRF har man mätning över varmvattnet pga legionella men har inte så bra koll på småhus mdd fjv.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Jag noterade bara att du har 41 grader ut ur huset, så lågt vill du åtminstone inte ha i en varmvattenberedare.

I BRF har man mätning över varmvattnet pga legionella men har inte så bra koll på småhus mdd fjv.
Det är en motströmsplattvärmeväxlare, där inkommande kallvatten är på samma ände som utgående fjv-vatten, med andra ord så kan man få ännu lägre utgående fjv-temp om man bara tappar varmvatten å ingen värme.

Edit:
Med bara värmeförbrukning så ligger just nu vår fjv-retur på 37,2°
Efter att jag spolar varmvatten ett litet tag så hade fjv-returen sjunkit till 32,0°.
 
Redigerat:
J Jerald Stuartson skrev:
Jag noterade bara att du har 41 grader ut ur huset, så lågt vill du åtminstone inte ha i en varmvattenberedare.

I BRF har man mätning över varmvattnet pga legionella men har inte så bra koll på småhus mdd fjv.

Vad man har ut ur huset har ingenting med vilken varmvattentemp man har, TS har inte heller någon varmvattenberedare.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är en motströmsplattvärmeväxlare, där inkommande kallvatten är på samma ände som utgående fjv-vatten, med andra ord så kan man få ännu lägre utgående fjv-temp om man bara tappar varmvatten å ingen värme.

Edit:
Med bara värmeförbrukning så ligger just nu vår fjv-retur på 37,2°
Efter att jag spolar varmvatten ett litet tag så hade fjv-returen sjunkit till 32,0°.
jag skulle definitivt tro att du har skit i primärfiltret.
Kan du spola varmvatten med fullt ös i en kran och kolla vilket flöde du har på energimätaren då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.