Enkel önskan:
Jag har en tvåknappars strömbrytare som jag vill byta till en treknappars.
Den tredje knappen ska fjädra och trådlöst fjärrstyra en enda taklampa som anslutits med dcl-kontakt i en dosa på väggen, helt UTAN app eller Bluetooth.
Vad är bästa produkten för det?

Sändare och mottagare vill jag gömma i existerande dosor så långt det är möjligt.

Jag kunde förstås välja en enkel Ikealösning, men vill hellre ha det som en tredje knapp på väggen, bara det inte blir en massa extra hål i väggar i någon ända.

Jag kan tänka mig en prydlig extra knapp under min tvåknappars, men inte med förhöjningsram.

Tack!
 
Varför vill du ha vippan återfjädrande? Ska lampan dimras?
Finns det någon styrning av DCL-uttaget idag eller har det konstant spänning?
Ligger lamputtag och strömbrytare på samma grupp?
Finns det i så fall rör dragna mellan strömbrytare och lamputtag, ev via kopplingsdosor?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför vill du ha vippan återfjädrande? Ska lampan dimras?
Finns det någon styrning av DCL-uttaget idag eller har det konstant spänning?
Ligger lamputtag och strömbrytare på samma grupp?
Finns det i så fall rör dragna mellan strömbrytare och lamputtag, ev via kopplingsdosor?
Ja, den ska dimras.
Antagligen samma grupp, ja, men inga rör, därför trådlös fjärr.
Ja, konstant spänning i dcl.
 
En icke appstyrd dimmer ska alltså läggas till i leken. Sök på Nexas sortiment.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
En smart lampa + en tillhörande knapp kanske?

[länk]

[länk]
Tack, Sådana känner jag till, det var det jag väljer om min förstahandslösning inte går att få till.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
En Nexa-dimmer, MWMR-251 vid taklampan, sedan någon passande väggbrytare, ex MWST-1809.
Pris för grejorna ca 350 kr.

Kombinationen av prylar som har artikelnummer Mxxx ger ett förbättrat dimningsförlopp från väggbrytaren.
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
En Nexa-dimmer, MWMR-251 vid taklampan, sedan någon passande väggbrytare, ex MWST-1809.
Pris för grejorna ca 350 kr.

Kombinationen av prylar som har artikelnummer Mxxx ger ett förbättrat dimningsförlopp från väggbrytaren.
Tack, tydligt svar.
Går det att gömma en sändare i existerande dosa, bakom en vanlig fjädrande tredje knapp, så att jag slipper få en stor knapp till på väggen?
 
B blq skrev:
Tack, tydligt svar.
Går det att gömma en sändare i existerande dosa, bakom en vanlig fjädrande tredje knapp, så att jag slipper få en stor knapp till på väggen?
Jag rekommenderar att du använder den förslagna väggsändaren. Den är tunn och monteras med dubbelhäftande tejp eller skruvar under bef. brytare.
Du får bäst funktion med denna lösning.
Alt. är att du använder Nexa WBT-912, den kräver potentialfri (spänningslös) brytare för funktion. Ger ej den förbättrade dimningsfunktionen.
 
E etompau skrev:
Jag rekommenderar att du använder den förslagna väggsändaren. Den är tunn och monteras med dubbelhäftande tejp eller skruvar under bef. brytare.
Du får bäst funktion med denna lösning.
Alt. är att du använder Nexa WBT-912, den kräver potentialfri (spänningslös) brytare för funktion. Ger ej den förbättrade dimningsfunktionen.
Ok, tack. Lite synd, för Nexas dimmerknapp matchar inte de övriga.
...och med lös dimmer i handen kunde jag ju lika gärna ta en Ikea-lösning.
 
B blq skrev:
Ok, tack. Lite synd, för Nexas dimmerknapp matchar inte de övriga.
...och med lös dimmer i handen kunde jag ju lika gärna ta en Ikea-lösning.

Vad har du för brytarserie?

Till WBT-912 kan du koppla valfri brytare så länge den ger en spänningslös slutning/brytning.
 
E etompau skrev:
Vad har du för brytarserie?

Till WBT-912 kan du koppla valfri brytare så länge den ger en spänningslös slutning/brytning.
E etompau skrev:
Vad har du för brytarserie?

Till WBT-912 kan du koppla valfri brytare så länge den ger en spänningslös slutning/brytning.
Ok, jag har Schneider exxact.
Vad är det som är sämre med den dimringen?
Jag är egentligen bara ute efter det enklaste, men förstås utan flimmer och annat strul.
 
B blq skrev:
Ok, jag har Schneider exxact.
Vad är det som är sämre med den dimringen?
Jag är egentligen bara ute efter det enklaste, men förstås utan flimmer och annat strul.
Tycker inte det skiljer så mycket mellan exxact och Nexas sändare. Nexa har sändare som passar i exxact-ramar (WTE-1).
Det har gjorts förbättringar i hur dimningen hanteras i produktserier med artikelnr Mxxx. De uppför sig i princip som vanliga trådbunda dimmers.
 
E etompau skrev:
Tycker inte det skiljer så mycket mellan exxact och Nexas sändare. Nexa har sändare som passar i exxact-ramar (WTE-1).
Det har gjorts förbättringar i hur dimningen hanteras i produktserier med artikelnr Mxxx. De uppför sig i princip som vanliga trådbunda dimmers.
Ok, tack.
Vet du om Plejd kan samma sak, helt utan inblandning av appar ?
 
B blq skrev:
Ok, tack.
Vet du om Plejd kan samma sak, helt utan inblandning av appar ?
App används av Plejd vid konfigurering av grejorna, därefter behövs den inte nyttjas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.