Många hantverkare verkar bara chansa. Min granne fick en luft-luft värmepump installerad och när montören skulle borra hål genom tvättrumsväggen för en kabel från gruppcentralen borrade denne av ett vp-rör med tillhörande FK-kablage. Installationen tog en dag extra...

/S
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om kunden själv byggt eller har bra dokumentation (har jag inte sett i hela mitt liv) så kan kunden ha koll.
Annars har inte kunden någon som helst chans att veta.
Då får du komma hem till mig så kan jag visa min dokumentation. Har bilder på samtliga väggar innan dubblering av gipsväggar eller putsning av lecaväggar. Men så har jag gjort mycket själv också...;)
 
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
M McDoit skrev:
Ska man borra djupt så brukar man borra med stor borr
Är det verkligen så? Är det inte vanligare att man har en ganska klen borr för att exempelvis borra genom en yttervägg för att dra en kabel?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Är jag tveksam, så går jag försiktigt genom ena sidan av väggen, och sedan känner jag med något lämpligt "känselspröt" om det är något bakom innan jag borrar vidare.
 
  • Gilla
Jens Hallgren
  • Laddar…
TRJBerg
R roli skrev:
Då får du komma hem till mig så kan jag visa min dokumentation. Har bilder på samtliga väggar innan dubblering av gipsväggar eller putsning av lecaväggar. Men så har jag gjort mycket själv också...;)
Så har du byggt själv också. Som jag nämnde. (Skulle jag bygga själv skulle jag givetvis fota allt, speciellt ledningsdragning.)
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
E Enhanceme skrev:
Hur vet man att man inte råkar borra i ett vattenrör eller elledning när man ska borra igenon en fundersam vägg?

Och hur mäter man så att borrhållet kommer ut exakt på det stället man vill när man väl kommer ut på andra sidan (om det ej finns lika referenser att mäta från både från in- och utsidan?

Ska man kolla ritningar? Som hyresvärden såklart inte har tillgång till.

Ska man använda någon slags verktyg som piper till när den känner av att det går metall i väggen?

Jag är fan livrädd varje gång jag borrar ett hål blint igenom väggar. Jag försöker med röntgensyn bara gissa hur kablarna inne i väggen går och anta att just där borde det vara fritt.
köp en "slangkamera" till mobilen.
borra 10mm hål i skivan/brädan, stick in kameran,
och vips, bättre än röntgensyn...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M
H hempularen skrev:
Det är väl det du har ansvarsförsäkringen till (om du har en firma)?

När jag gjorde om badrummet för en del år sedan, upptäckte jag att man vid förra renoveringen hade dragit en kabel genom väggen från vårt sovrum. Den hade träffat avluftningsröret till avlopsstammen, av gjurjärn. Elektrikern hade lyckats träffa precis mitt på röret, annars hade borren bara halkat. Så den var dragen rakt igenom röret, på tvären.

Röret var fruktansvärt hårt, hade ett h--e att kapa det när jag bytte det. Han som borrade måste ha slitit ut minst en borr.

För några år sedan bytte jag inredning i tvättstugan. Jag borrade för att sätta upp IKEA skåp. Det är då en skena som skall upp på väggen som sedan stommarna hängs på. När jag borrade 3e hålet av 8 så var det en vattendroppe på borren när jag drog ut den. Renoveringen blev plötsligt myyyycket större. Fick bila upp den kaklade väggen, kl 23 på kvällen. Där hittade jag ett rör som pluggats vid en tidigare renovering. Jag tätade tillfälligt med en slangklämma och gummit från en cykelringklocka (det där som sitter för att skydda styret från klämman). Var ju liite frestande att bara putsa igen hålet med slangklämman på plats...
Du sätter upp en skena för väggskåp, utanför reglerna? Ja då fattar jag att du får problem då och då... Anders hälsar förresten.
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jag har lånat ut min regelsökare till hantverkare så att de kan kolla efter reglar, el etc.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Gitarr med borrat hål, guitarrfodral synligt, sociala medier inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
Jens Hallgren och 3 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Jag har lånat ut min regelsökare till hantverkare så att de kan kolla efter reglar, el etc.
Riktigt bra hantverkare då förstår jag...
 
Jag lyckades en gång borra sönder ett påslakan.

I min ungdom använde jag borrmaskin för att göra hål i gips för molly-plugg. (Jag var bara 35 år.) Numera har jag ett enkelt verktyg som gör hål med handkraft.

Hur som helst, bakom gipsskivan var baksidan av en garderob. Gipsskiva, masonit och därefter påslakan. Plötsligt fastnade borren.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.