Jag behöver hjälp med att få ny input till min planlösning, för jag har fastnat. Det är ett funkishus i sten med inslag av panel och det skall bo 2 vuxna och 2 barn och dessutom finnas plats för två utflugna barn. Tomten ligger med utsikt på baksidan mot havet.

Kommentera gärna - både positiva och negativa kommentarer är hjärtligt välkomna!
 
Tjena!

Vilket vädersträck ligger vardagsrum/kök mot? Vi är också i ritningsstadiet med samma typ av läge fast utsikt över en sjö 50 meter från tomtgränsen. Har tänkt oss att ha en helt egen del till barn med allrum/lekrum i anslutning till deras rum. Det är väldigt länge till det kommer behövas hos oss men när barn/barnen är i tonåren & tar hem kompisar är det nog skönt att dom har ett eget ställe att vara på som inte stör oss om vi vill sova & ta de lugnt. Annars tycker jag din ritning ser riktigt bra ut. Freckt med solterassen på taket.

Vilket program anväder du?

Mvh Matte
 
En kommentar efter en snabb blick på ritningarna: Jag tror att det kan bli problem med toaletten vid entrén. Det finns en stor risk att det samlas en massa skor där, vilket innebär dels att det blir blött på vintern och smuts kommer att dras runt i huset. En eventuell lösning vore att byta plats på toaletten och klädkammaren.
 
Bra ide´om att byta plats där på wcn och klk. Skall klura lite på det.

Jag ritar i AutoCad, tar lite lång tid kanske med jag gillar det programmet.

Baksidan ligger mot söder, och utsikt mot havet är också i söder.
 
Några små personliga kommentarer:

1) Hallen är för smal. Det kommer bli trångt och känns som en korridor. Det blir mörkt där utan fönster.
2) Mystisk korridor/garderob mellan vardagsrum och bad. Även där blir det mörkt.
3) vardagsrummet blir mörkt, inte ett enda fönster vid soffan?
4) Stora sovrummet , inga fönster, bara en dörr?? Kan man vädra på vintern när snön ligger djup utanför? Och kan det inte få bli lite bredare, verkar trångt på sidorna om sängen.
5) Kaminen lite ocentralt, värmer den inte bättre om den står mitt i huset och inte vid yttervägg?
6) I köket saknas avlastningsyta bredvid kyl/frys

Flipp eller flopp? Flopp för mig tyvärr.
 
Jätteroligt att ni har kommentarer.

Angående settlers kommentarer:

1). Hallen är ganska smal, jag har ändrat lite på den, men jag håller inte med om att den kommer att bli mörk. Det finns tre fönster runt ytterdörren. Den är tillräckligt bred för två människor att mötas. Men jag har ändrat placeringen av wcn och klk.

2). Mystisk korridor. Jo, sådan lösning blir det om man vill ha så mycket väggyta som möjligt i vardagsrummet. I korridoren skall även linneskåp placeras. Jag vill inte ha ingång till sovrummet från vardagsrummet utan jag vill ha en hel vägg där.

3). Vardagsrummet är öppet upp i nock och på ovanvåningen så finns det ett antal fönster, dessutom så är hela södergaveln täckt med fönster så här förstår jag inte hur du menar. Sedan så är det öppet mellan kök och vardagsrum och där finns också ett antal fönster. (Väggen som är inritad är ett räcke). Så varför skulle det bli mörkt?

4) Vi skall nog sätta in fler fönster, troligtvis över sängen. Men vädra på vintern? I och med att jag kommer sätta in en fullt fungerande FTX-ventilation så behövs det inga vädringar. Hela husets luft byts ju helt ut varje timme. Slöseri med energi att vädra.

5) Angående kaminen, jag skall klura lite på det, men än så länge så har jag inte hittat någon bättre plats, och dessutom så är kaminen mest för mysfaktorn.

6) Det finns avlastningsyta på köksön.
 
Jag tycker planlösningen ser bra och genomtänkt ut! Hur långt tid har du funderat på denna?

Ytterligare en kommentar - om bilen står i garaget blir det svårt att få ut cykeln som står längst in. Kanske inget stort problem, men kanske värt att fundera på.
 
Ok, nu är det bättre men i sovrummet skulle jag nog sätta fönstret på andra väggen för att få bättre kontakt med uteplatsen utanför och för att slippa drag om man öppnar fönstret på glänt på sommaren men det är kanske en smaksak. Dessutom kommer ljuset från fönstret att spegla sig i skjutdörrarna till garderoben (om dom är av glas). Jag skulle när jag ändå håller på göra sovrummet större ut mot uteplatsen. Missade att det var öppet ovanför vardagsrummet men jag tycker soffan blockerar rummet lite som den står nu. Ang avlastningsbänk bredvid kylen så är det väldigt praktiskt att kunna ställa mjölken där osv om man ska ta fram nåt samt packa upp grejerna på när man handlat. Dörren till bastun verkar slå i nåt, vad är det för lådor? Rent energimässigt kommer värmen från bastun inte att värma så mycket eftersom den har tre ytterväggar. Vore det inte häftigt med ett litet fönster där?
 
Ang Settlers kommentarer:
Fönster i bastun, jovisst skall vi ha det, jag har bara inte ritat ut det på planlösningen, utan bara på fasadritningen. (Runt fönster). Dörren i bastun skall jag vända åt andra hållet så att den inte slår i badrumsmöblerna.

Fönstret i sovrummet kanske ändras, kontakt med uteplatsen fås nu av dörren som kommer vara helt i glas. Vi kanske ändrar storleken på rummet också, men det vi önskar är en skyddad uteplats med morgonsol, och ju större sovrummet blir desto mindre blir uteplatsen. Men man kan ju även öka vardagsrummets storlek isåfall.

Ang Pepparkakas kommentarer:
Roligt att du gillar lösningen. Jag har nog ritat i ett par veckor på denna planslösning.

Jag tänkte ta till en bred garageport så att det inte kommer kännas trångt då man tar ut cykeln. Den jag ritat in nu är 3m bred, men den kanske bör vara ännu bredare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.