Om vi först bortser på hur bilen mår map på risk för rost mm.
Vi har ett dubbelgarage uppvärmt med golvvärme vattenburen från bergvärme. Två bilar vardera ca 700W kupevärmare och gissar på 300W motorvärmare. 1,5 timmar inkopplade på morgonen.
Vad är att föredra rent ekonomiskt vad gäller elkostnaden om att ha bilarna ute eller att köra in dem över natten?
 
Om bilarna har varma motorer och inte fullt med is och snö när man kör in dom är jag rätt säker på att det tillför lite värme till garaget. Viss förlust av att öppna portarna förstås, men inte mycket.
Men, några bevis har jag inte.
 
Då de står ute gör de av med 3kWh el enl dina uppgifter.

om ni har en cop på 4 så får ni 12kWh värme för motsvarande mängd el och då är frågan om det räcker till
Då ni tar och och ut bilarna blir det 3 el 4 ggr per dygn.
Där vädrar ni ut en massa kall luft som ska värmas upp.
Sen tillkommer snö/is på bilarna som ska både smältas och torkas. En j* massa värme går åt.
Speciellt delen där vattnet ska torkas/värmas bort.
På detta ska bilarnas massa dessutom värmas upp från ute-temp till innetemp.

Så ska jag gissa skulle jag säga att ute + motorvärmare blir billigare.

Tänkte just säga att ni skulle ju kunna köra mindre tid inkopplade då de står ute ....men sen såg jag att ni befinner er hemvid (västerbotten) så 1 - 1.5h timme beroende på hur kallt det är känns ändå rimligt
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag roade mig med att försöka räkna, och hoppas att jag tänkt rätt.

Man kan tänka att luften som omsätts är (högt räknat) 20m2 med 2,5 i takhöjd och lufttemperaturen sjunker 30 grader av att du öppnar garageporten. Detta händer både när du ska in och ut. Om jag tänker rätt 0,7 kWh för luftutbytet då. (volym 50m3, värmekapacitet 23,5Wh per grad och m3). Med COP 3,5 på bergvärmen blir det 0,2 kWh el. Man kan ju nöja sig där och tänka att det är småpengar.

Men så har du själva bilarna. Vad en bil har för genomsnittlig temperatur och värmekapacitet vet jag inte, men en bil är hur som helst tung, så gissningsvis en hel del. Med 3 ton (lågt räknat) gånger värmekapaciteten för järn (125Wh per kg och grad) (återigen ett lågt antagande) hamnar jag på 0,375 kWh per grads temperatursskillnad. Om bilen i genomsnitt är varmare än garaget när du parkerar får du det som värmevinst i garaget - och omvänt om bilen är kallare än garaget får du en värmeförlust där.

Motor- och kupévärmarna kostar det dig 3kWh el varje morgon om du väljer det alternativet, vilket gör att det är det som avgör uträkningen i de fall där bilen och garaget har samma temperatur när du parkerar (på en halv grad när, på grund av luftombytet). Eller annorlunda uttryckt - om inte bilen påverkar energiuträkningen är det (utifrån luftombytets obetydliga bidrag) dyrare att använda motorvärmaren än att inte använda den.

Om istället bilen är 8 grader kallare än garaget går det åt 3kWh av garagets värme för att värma upp bilen, men om vi antar (igen COP 3,5 på bergvärmen) kan du multiplicera och ha råd med en 28 grader kallare bil och ändå få ihop ekvationen.

Min gissning är att bilen normalt är (i genomsnitt) varmare än garaget i de flesta fall. Och i så fall tillför du värme varje gång du kör in bilen.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Just det. Isen också. Men om (igen) jag tänker rätt går det 334kJ = 0,093kWh att smälta ett kilo is, så även 10 kg is (om det nu går att få att fastna på en varm bil) skulle ta under 1kWh att smälta.

Men allt verkar hänga på hur varm bilen är.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Om det kan underlätta kan vi sätta några ytterligare typförutsättningar:

Bilarna står ute hela dagen och körs hem och in i garaget. Säg -10gr ute. Står i garaget 12 timmar. Bilarna väger 1500 kg styck. Innetemp i garaget är + 16gr. Bergvärmen har verkningsgrad 4,0. Bilarna för in 10 kg is per bil in i garaget.
 
T Towik skrev:
Om det kan underlätta kan vi sätta några ytterligare typförutsättningar:

Bilarna står ute hela dagen och körs hem och in i garaget. Säg -10gr ute. Står i garaget 12 timmar. Bilarna väger 1500 kg styck. Innetemp i garaget är + 16gr. Bergvärmen har verkningsgrad 4,0. Bilarna för in 10 kg is per bil in i garaget.
Jadu, eftersom det hänger på bilens temperatur så vet jag inte helt hur jag ska räkna mer exakt. Men de parametrarna du gav nu är i linje med mina antaganden tänker jag.
 
Så här då!

det enda på bilarna som hunnit bli varmt är motorn och luften i kupéutrymmet, resten är fortfarande överslagsmässigt ca -10gr.

Är endast ca 15 min körtid till garaget.
 
Redigerat:
T Towik skrev:
Så här då!

det enda på bilarna som hunnit bli varmt är motorn och luften i kupéutrymmet, resten är fortfarande överslagsmässigt ca -10gr.

Är endast ca 15 min körtid till garaget.
För att fortsätta räkna lite för skojs skull:

Ja om vi har de antagandena så är det väl bara typ 150 kg motor som är varmt (om än till kanske 90 grader) och återstående del av bilen, d.v.s. 1350 kg är -10. Det blir +11100 gradkilo för motorn och -35100 gradkilo för resten, alltså netto -24000 gradkilo eller -3 kWh om vi antar samma värmekapacitet. Problemet är att det i bilen som inte är järn har högre värmekapacitet. Men där vet jag för lite om bilar för att göra en gissning av vad man kan anta.

Men om vi har netto 24000 gradkilo och ska värma upp det med COP 4 på 2kWh (för vi räknar bort 1 kWh för att smälta 10 kg is), så blir det väl 8kWh energi eller 0,33 kWh per grad per kilo (eller 1,19 kJ per grad per kilo) som är gränsen för vad bilens värmekapacitet får vara.

Det borde ju gå att ta reda på vad en bil är gjord av - eller så får någon roa sig med att försöka göra kontrollerade experiment. :D
 
T Towik skrev:
Om vi först bortser på hur bilen mår map på risk för rost mm.
Vi har ett dubbelgarage uppvärmt med golvvärme vattenburen från bergvärme. Två bilar vardera ca 700W kupevärmare och gissar på 300W motorvärmare. 1,5 timmar inkopplade på morgonen.
Vad är att föredra rent ekonomiskt vad gäller elkostnaden om att ha bilarna ute eller att köra in dem över natten?
Se till att hålla bilen ren så rostar den inte.
Kanske svårt i söder med vintrar som gud glömmde. Men här uppe i norr kan det räcka med att tvätta bilen kanske 2 ggr per vinter om det håller sig under ca -8grader.
Det satans saltet gör typ allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.