Blir lite nyfiken då jag har dåligt koll på läget farsan köpte en luftvärmepump och kör så långt det går bara att elpannan värmer varmvattnet och inte huset men ibland behövs det ju att dra igång värmen med. Men lönar det sig verkligen? Förstår ju att om man har direktverkande el så tjänare man ju in pengarna snabbt men om man nu redan har vattenburet men utan llvp / bergvärme utan elpanna kan det löna sig?
 
En luftluftvärmepump drar bara en tredjedel så mycket energi som en elpanna för samma mängd värme.
 
P pompakumla skrev:
Blir lite nyfiken då jag har dåligt koll på läget farsan köpte en luftvärmepump och kör så långt det går bara att elpannan värmer varmvattnet och inte huset men ibland behövs det ju att dra igång värmen med. Men lönar det sig verkligen? Förstår ju att om man har direktverkande el så tjänare man ju in pengarna snabbt men om man nu redan har vattenburet men utan llvp / bergvärme utan elpanna kan det löna sig?
Direktverkande el är bättre än elpanna, med vattenburet från elpanna har du introducerat mer förluster än att värma rakt i rummet med el-element. Däremot är det ju guldläge att lägain LVVP eller dylikt när man redan har vattenburet.
 
  • Gilla
pompakumla
  • Laddar…
P pompakumla skrev:
Blir lite nyfiken då jag har dåligt koll på läget farsan köpte en luftvärmepump och kör så långt det går bara att elpannan värmer varmvattnet och inte huset men ibland behövs det ju att dra igång värmen med. Men lönar det sig verkligen? Förstår ju att om man har direktverkande el så tjänare man ju in pengarna snabbt men om man nu redan har vattenburet men utan llvp / bergvärme utan elpanna kan det löna sig?
Det blir iprincip aldrig billigare att starta elpannan för att värma huset eftersom värmepumpen sämsta läge (när det är riktigt kallt) är ungefär likvärdigt med elpannans. Det betyder att du inte behöver starta elpannan för att värma huset av annat skäl än att värmepumpens effekt inte längre räcker. I det läget startar man elpannan som tillskott.

I normalläget, antagligen ner till 10-15minusgrader så kommer luftvärmepumpen vara avsevärt mer ekonomiskt sätt att värma huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.